• DenLillaSjöjungfrun

    29 år och inseminerat mig

    Hej!

    Som det står i rubriken har jag inseminerat mig och det för första gången. Det kommer ta ungefär två veckor tills jag vet om det har fungerat.

    Jag undrar om det finns andra här inne som också är under 30 som har inseminerat sig? Hur har det gått? Gick det på första försöket?

    Jag har inga infertilitetsproblem sen innan och har därför inte heller tagit några hormoner.

  • Svar på tråden 29 år och inseminerat mig
  • Anonym (.)

    Jag var 29 när jag började. Det tog 7 inseminationer och en Ivf för mig att lyckas. Men 80% blir gravida på sex inseminationer har jag läst. Lycka till!

  • Anonym (.)

    Tog många försök ändå. Har gjort alla undersökningar och inte hittat nåt som skulle vara orsaken. Men alltså, upp till sex försök räknas nog inte som mycket även om man är fullt frisk. Det är mycket som ska klaffa. Långt ifrån alla våra ägg har kvalitet nog att bli till bebisar, även hos fullt friska, och det släpps ju bara 1-2 ägg per månad. Sen ska spermierna "hitta rätt" och ägget ta sig hela vägen till livmodern och fastna. Och sen är det 20-30% risk för missfall i vår ålder. Hehe ett jävla underverk att det blir några barn :-P Nej, men kontentan är att det mycket väl kan vara så att jag bara hade otur (fast just nu är det ju tur att der blev just min son som föddes). Även för de som försöker "naturligt" räknas det som normalt att försöka ett år. Så, även om det inte är vanligt finns det ju de som blir gravida på första försöket,och du kan ju vara en av de lyckliga, men förlora inte hoppet annars :)

  • Pollyp

    Hej!

    Jag blev gravid på vår andra insemination. Är nu i v 6+6. Gör du heminsemination eller på klinik? :)

  • DenLillaSjöjungfrun
    Pollyp skrev 2019-05-03 20:58:59 följande:

    Hej!

    Jag blev gravid på vår andra insemination. Är nu i v 6+6. Gör du heminsemination eller på klinik? :)


    Jag gjorde det på klinik. Var gjorde du det? :)
  • DenLillaSjöjungfrun
    Anonym (.) skrev 2019-05-03 20:34:30 följande:

    Tog många försök ändå. Har gjort alla undersökningar och inte hittat nåt som skulle vara orsaken. Men alltså, upp till sex försök räknas nog inte som mycket även om man är fullt frisk. Det är mycket som ska klaffa. Långt ifrån alla våra ägg har kvalitet nog att bli till bebisar, även hos fullt friska, och det släpps ju bara 1-2 ägg per månad. Sen ska spermierna "hitta rätt" och ägget ta sig hela vägen till livmodern och fastna. Och sen är det 20-30% risk för missfall i vår ålder. Hehe ett jävla underverk att det blir några barn :-P Nej, men kontentan är att det mycket väl kan vara så att jag bara hade otur (fast just nu är det ju tur att der blev just min son som föddes). Även för de som försöker "naturligt" räknas det som normalt att försöka ett år. Så, även om det inte är vanligt finns det ju de som blir gravida på första försöket,och du kan ju vara en av de lyckliga, men förlora inte hoppet annars :)


    Ja, det bara det att det inte är billigt! Annars skulle jag inte oroa mig. Har gjort det privat i danmark.
  • Anonym (.)
    DenLillaSjöjungfrun skrev 2019-05-04 00:06:17 följande:

    Ja, det bara det att det inte är billigt! Annars skulle jag inte oroa mig. Har gjort det privat i danmark.


    Jag förstår det. Fem av mina försök var i Danmark. Du har inte rätt till assisterad befruktning i Sverige? (alltså, det är ju mycket möjligt att du blir gravid nu också. Son sagt, en del har ju tur ;))
  • Anonym (.)

    På några klinikers hemsida kan du se statistik. Minns inte om det var vitanova eller stork eller CFC. Det bör ju vara ungefär samma statistik för alla. Jag var fö på sellmer i Danmark. Rätt ok priser och trevlig personal. Men vi hoppas att du inte behöver fundera över pengar :D

  • Pollyp
    DenLillaSjöjungfrun skrev 2019-05-04 00:03:35 följande:

    Jag gjorde det på klinik. Var gjorde du det? :)


    En klinik i Danmark. Kan också tillägga att jag har en rätt kraftig endometrios med cysta på ena äggstocken. Så har man tur så kan det gå snabbt även om man på pappret har lite sämre förutsättningar:) håller tummarna för dig! :)
  • Anonym (C)

    Gjorde första inseminationen vid när jag var 24. Efter 10 inseminationer som inte givit något resultat (inte ett enda plus) gick jag vidare med ivf och fet och blev gravid men fick missfall på missfall. Embryot från andra insättningen av andra färska ivf?en gick det bättre med och jag är nu i v.30 och hoppas det ska gå bra hela vägen. I så fall kommer bebisen nästan precis 4 år efter första inseminationsförsöket.

Svar på tråden 29 år och inseminerat mig