• Johnnyorange

    Kan man anse att män och kvinnor är biologiskt olika men ändå kalla sig feminist?

    För olikhet innebär inte nödvändigtvis att den ena är bättre än den andra. Utan man kan mer se det som att man kompletterar varandra. Kvinnor är ju generellt bättre på sociala relationer, att planera högtider, födelsedagar, och parmiddagar m.m. Medan männen oftare tar hand om det praktiska som att fixa bilen och de tekniska bitarna. 

    Min erfarenhet är också att de flesta kvinnor inte verkar vara intresserade av att lära sig de tekniska bitarna, utan det är mer intressant med relationer och social samvaro. 

    Det är ju tydligt att det finns biologiska skillnader med, män är biologiskt mer starka, och kvinnor har bättre hörsel. Män producerar naturligt mer testosteron medan kvinnor producerar mer östrogen. 

    Jag anser att vi måste sluta lära ut tramset att det inte finns några biologiska skillnader, då det går helt emot den naturliga ordningen. Feminister som tror på detta måste svälja sin stolthet och inse att biologiska skillnader faktist finns.


    ">

  • Svar på tråden Kan man anse att män och kvinnor är biologiskt olika men ändå kalla sig feminist?
  • pulverpåse

    Var och en är fri att göra en egen bedömning i frågan. Det är faktiskt ganska ointressant att diskutera olikheter när båda behövs för vår överlevnad.

    Dags för en panna amfetamin.

  • VCS

    Det finns oftast skillnader mellan män och kvinnor, men det tror jag ingen har förnekat heller. Det handlar mer om att normen om män och kvinnor måste breddas, för att det finns faktiskt pojkar som älskar rosa och flickor som älskar blått exempelvis. Jag tycker att det är viktigt att skilja på vad som vanligtvis är och att alla skulle behöva vara så. Om du syftar på att män och kvinnor vanligtvis har vissa egenskaper så är jag beredd att hålla med dig, men inte att alla skulle vara så och är inte heller säker på att allting med det är biologiskt. Jag tror att många föräldrar uppfostrar sina barn olika utifrån kön, och skapar skillnader som inte har kommit biologiskt, likaså skolorna behandlar killar och tjejer olika. Gällande testosteron, östrogen och kroppslig styrka finns det generellt biologiska skillnader men även där finns undantag. Jag vet tjejer som är ofattbart starka och killar som är ofattbart svaga fysiskt, så det är inte alltid så. Alla skillnaderna är inte biologiska men det finns skillnader mellan könen överlag. Det är viktigt att tänka på att vissa föds fel biologiskt, men som tur är går ju det att rätta till. Jag tror på jämställdhet men har svårt att identifiera mig med dagens feminism eftersom feminister idag ofta uttrycker sånt hat mot människor som inte tycker likadant. Jag tror inte på hat i någon form, inte mot meningsmotståndare heller så därför väljer jag att inte kalla mig feminist fast att jag egentligen är feminist.

  • Anonym (Hanna)

    Vem som helst får kalla sig feminist. Det är ingen skyddaf titel.

    Jag har personligen aldrig stött på en enda människa som menar att det inte finns biologiska akillnader mellan gruppen "män" och gruppen "kvinnor". Själva särdelningen av två kön bygger ju på biologiska skillnader. Man lottar ju inte vid födseln vilka som ska kategoriseras som pojkar respektive flickor.

  • Anonym (?)

    Särartsfeminism är väl det du beskriver?

    Sen håller jag inte med. Vaga skillnader på gruppnivå som åtminstone delvis kan vara kulturella gör inte att man kan uttala sig om att alla individer av att visst kön är si och så.

    Väljer du en man och en kvinna på slump och ber dem fixa ett tekniskt problem kanske mannen gör det bättre i 60% av fallen. Men det säger ju inget.

    Jag tror inte ett dugg på att kvinnor har bättre hörsel?? Har aldrig hört det förut. Kan du ge en källa på det?

  • KillBill
    Johnnyorange skrev 2019-05-04 05:19:14 följande:

    För olikhet innebär inte nödvändigtvis att den ena är bättre än den andra. Utan man kan mer se det som att man kompletterar varandra. Kvinnor är ju generellt bättre på sociala relationer, att planera högtider, födelsedagar, och parmiddagar m.m. Medan männen oftare tar hand om det praktiska som att fixa bilen och de tekniska bitarna. 

    Min erfarenhet är också att de flesta kvinnor inte verkar vara intresserade av att lära sig de tekniska bitarna, utan det är mer intressant med relationer och social samvaro. 

    Det är ju tydligt att det finns biologiska skillnader med, män är biologiskt mer starka, och kvinnor har bättre hörsel. Män producerar naturligt mer testosteron medan kvinnor producerar mer östrogen. 

    Jag anser att vi måste sluta lära ut tramset att det inte finns några biologiska skillnader, då det går helt emot den naturliga ordningen. Feminister som tror på detta måste svälja sin stolthet och inse att biologiska skillnader faktist finns.


    ">


    Kan du ge exempel på någon som hävdar att det inte finns fysiska skillnader mellan könen?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (D)

    För mig handlar feminism om att män och kvinnor ska ha samma möjligheter och lika lön för lika arbete. Inte svårare än så. Tycker själv det har blivit så uttjatat med rosa kläder vs blå kläder och pojkar som ska leka med dockor och flickor som ska leka med bilar att det är pinsamt. Självklart har vi skillnader och inget kön är sämre än ett annat pga det.

  • Anonym (vi äro olika)

    Jag tycker att kampen om feminismen handlar om att samhället inte gör skillnad på män och kvinnors olikheter fysiskt och hormonellt. Alla konsekvenserna som dessa olikheter ger, vilka syns tydligt i kvinnors ökade sjukskrivningar, utbrändhet bl a.
    Kvinnor förväntas prestera exakt lika mycket fast med sämre villkor, urdåliga pensioner, sämre löneutvecklingar osv, trots alla fysiska begränsningar och olikheter. Nu talar jag mens, klimakterium, komplikationer och biverkningar av graviditeter, barnafödande, svagare kroppar, med större benägenhet att utveckla vissa sjukdomar, psykisk ohälsa, benskörhet, värkproblematik osv.

    Kvinnors kroppar är betydligt svagare än mäns och har helt annan sårbarhet och bör ju rimligtvis behandlas utefter dessa förutsättningar och inte efter männens som idag. Att föda barn till världen och att offra sin kropp för det ska belönas eftersom det är det största miraklet som finns. Kvinnor bestraffas istället på alla sätt för just detta inklusive riskerar sina kroppar både hälsomässigt och utseendemässigt. Feminismen är inte ens halvvägs som jag ser det.Män och kvinnor är extremt olika och förtjänar lika stor del av kakan. Feminister kräver just detta, men missförstås gravt av både män och samhälle. Att vi är biologiskt lika har väl knappast någon påstått?! Snarare att få lika fördelar och rättvis behandling just pga olikheterna.

  • Johnnyorange
    Anonym (?) skrev 2019-05-04 09:33:48 följande:

    Särartsfeminism är väl det du beskriver?

    Sen håller jag inte med. Vaga skillnader på gruppnivå som åtminstone delvis kan vara kulturella gör inte att man kan uttala sig om att alla individer av att visst kön är si och så.

    Väljer du en man och en kvinna på slump och ber dem fixa ett tekniskt problem kanske mannen gör det bättre i 60% av fallen. Men det säger ju inget.

    Jag tror inte ett dugg på att kvinnor har bättre hörsel?? Har aldrig hört det förut. Kan du ge en källa på det?


    Ett tips är att du tar del av information som inte redan bekräftar dina nuvarande ståndpunkter. Du kan börja med att besöka dessa länkar.

    https://www.health.com/mind-body/5-surprising-ways-men-and-women-sense-things-differently

    https://www.brahorsel.se/blog/hor-kvinnor-battre-an-man/

    https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-har-battre-oga-for-farger-1

  • Johnnyorange
    KillBill skrev 2019-05-04 11:31:36 följande:
    Kan du ge exempel på någon som hävdar att det inte finns fysiska skillnader mellan könen?
    Det beror på hur man definierar fysiskt. Allt är ju fysiskt egentligen. Det psykiska har ju att göra med hjärnan, som är i högsta grad fysisk. Även om det kanske inte syns lika tydligt som att personen har snopp eller snippa.

    Men jag har hört feminister hävda att den enda skillnaden är snoppen och snippan.
  • Anonym (?)
    Johnnyorange skrev 2019-05-04 22:08:20 följande:

    Ett tips är att du tar del av information som inte redan bekräftar dina nuvarande ståndpunkter. Du kan börja med att besöka dessa länkar.

    www.health.com/mind-body/5-surprising-ways-men-and-women-sense-things-differently

    www.brahorsel.se/blog/hor-kvinnor-battre-an-man/

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-har-battre-oga-for-farger-1


    Du får länka till riktiga vetenskapliga artiklar istället för dessa populärvetenskapliga sammanfattningar. De har väldigt ofta missuppfattat eller överdrivit resultaten. Är forskare själv så vet att det ofta blir så. Läste nyligen tex att "kvinnor har bättre luktsinne - nu är det bevisat" men kollar man upp fakta ur riktiga studien så visar det sig att det resultaten egentligen säger är att om man plockar två slumpmässiga personer från gatan - en man och en kvinna, så kommer kvinnan ha bättre luktsinne i 52% av fallen. Dvs det är nästan slump, mkt låg effektstorlek trots hög signifikans. Och den lilla skillnaden på statistisk nivå kan lika gärna komma av att det finns fler män som pga skallskador eller liknande inte har något luktsinne. Så om man skulle exkluderat dessa blir det kanske tom 50/50. Så jag tänker att det förmodligen är likadant med hörseln. Det finns ju ingen vettig biologisk anledning bakom varför kvinnor skulle ha bättre hörsel ens. Fler män än kvinnor är dessutom musiker.

    Sen det med färgerna - det finns ett litet antal kvinnor som ser fler nyanser av rött pga att de har fler sorters receptorer (pga hur det ärvs kan inte män ha detta) men det gäller alltså långt ifrån alla kvinnor utan ett fåtal. Sedan tror jag kvinnor exponeras för att sätta värde på och uppskatta färger i högre grad under uppväxten så skulle inte bli förvånad om kvinnor generellt får bättre på färg-tester men det betyder som sagt inte att det är en medfödd skillnad.

    Jag läser gärna forskning som motsäger det jag tror och tror absolut det finns underliga könsskillnader (tex i hur män och kvinnor uppfattar smärta) men man kan vara skeptisk åt bägge håll.
Svar på tråden Kan man anse att män och kvinnor är biologiskt olika men ändå kalla sig feminist?