• anonymilus

    Karriärsval

     


     


    Hej 


     


    Det är så att jag 22 år gammal tjej som för tillfället gjort mitt andra studieuppehåll från min sjuksköterskeutbildning där jag går sista terminen dvs. termin 6. Har  gått vård-och omsorgsprogrammet på gymnasiet. Jag har under min utbildning på gymnasiet trivts väldigt bra med min utbildning till just undersköterska och tyckte att skolgången gick bra, fick bra betyg och hade mina klasskompisar som stöd. Valet till utbildning på gymnasiet var inte riktigt mitt egna yrkesval utan var mina föräldrars då dem tyckte det var rimligt för mig att plugga till undersköterska som ger jobb efter den gymnasiala utbildningen direkt. 


    Senare ville mina föräldrar att jag skulle plugga till sjuksköterska och jag kom in på reservplats på sjuksköterskeutbildningen. Jag har aldrig riktigt känt att yrket klaffat mig 100% personligt då det är till och från upp och ner som det kan vara att jobba med människor. Under min utbildning på sjuksköterskeutbildningen flyttade jag till en stad där jag inte kände någon och kände mig inte redo till att flytta hemifrån. Det hela gjorde att allt kändes som en väldigt jobbig situation och framför allt tufft. Hade mycket ångest av att vara ensam och plugga. Men envis som jag är kämpade jag vidare med studierna och klarat dem hittills. 


     


    Under dem 3 första terminerna fryste tjejerna i klassen ut mig kort och gott. Vilket gjorde att jag tog ett studieuppehåll. Jag hade även jobbigt med familjesituation och en relation som inte var hållbar. Har nu träffat en ny som nu är min sambo. I den nya klassen så försvann den dåliga stämningen men jag blev tyvärr återigen utfryst och fick kämpa vidare ensam.


     


    Nu under sista terminen av sjuksköterskeutbildningen stötte jag på lärare som inte lyssnat på mig och mina åsikter kring praktiken där jag haft handledare som behandlat mig illa.

    Jag har börjat starkt tvivla om detta är ett rätt karriärsval för mig. Jag upplevt ångest och uppsökt psykolog för detta. I och med att jag även håller på att flytta nu funderar på att även byta karriär och börja om på nytt men vill inte dra några förhastade beslut. 


    Jag känner att jag står inför ett vägval, där vägarna pekar åt dessa håll:


    Avsluta min sjuksköterskeutbildning och chansa att det är de jag vill jobba med.
    Utbilda mig inom något jag vet att jag vill hålla på med och lägga sjuksköterskeutbildningen på is.

    Nu vart det väldigt mycket text och det går självklart inte att få med allt som jag gått igenom under utbildningen men texten presenterar en kort sammanfattning. 

    Uppskattar väldigt mycket om att få höra era erfarenheter, åsikter samt infallsvinklar som kan bidra till mitt beslut.

    Tack.

  • Svar på tråden Karriärsval
  • modsey

    Hur lång tid har du kvar? Mitt råd är faktiskt att gå kvar och prova att jobba ändå, det finns så många olika typer av jobb som sjuksköterska. Om du sedan ändå känner att det inte är din grej, ja då läser du till något annat bara :) När du kanske mer kommit på vad. Men att ha legitimation som sjuksköterska betyder att du i princip kan få jobb vart du vill i landet ( och många andra länder) kanske till och med jobba deltid medans du läser till något annat i framtiden.

  • Anonym (Sandra)

    Jag tycker att du ska läsa klart sista terminen & sedan fundera på om det finns några andra "grenar" du kan arbeta om förutom just de klassiska jobben som SSK. 


    Det finns säkert en hel del arbeten som du inte tänkt på och det gör inte sån stor skillnad för CSN om du läser klart den sista terminen eller inte. 

  • Chattisen

    Ja klart du ska läsa klart om du tagit dig så långt, beta av kurs för kurs och ge dig själv en liten belöning. Du fixar det!

  • Anonym (Moa)

    Jag skulle personligen känna att det var slöseri med både tid och pengar att läsa 5 terminer av 6 och inte slutföra utbildningen. Även om du är tveksam nu, tänk vilka möjligheter du har sen! Om du känner att vårdsektorn ändå passar sig, då är jag helt övertygad om att du kan hitta en arbetsplats/klinik/avdelning/verksamhet/ vårdform som passar dig! Du kan jobba med barn, på stort sjukhus, på liten klinik, mer administrativt, med företagshälsovård, med rådgivning =.ALLT MÖJLIGT !

  • Tow2Mater

    Las klart sista terminen, en examen ar mycket mycket mer bart an ingen alls, oavsett vad du kommer att jobba med, eller gora, sen..

  • hammarhajen

    Försök bit ihop och klara av sista terminen. 

    Även om du skulle vilja satsa på en annan karriär senare så är det kanon att ha ett yrke att falla tillbaka på. Sjuksköterska är ju också ett bra jobb, ett väldigt viktigt yrke och man kan jobba på så många olika ställen. Som sjuksköterska är det lätt att få jobb idag och man kan också hoppa in på timmar vid behov. Jättebra om du väljer att plugga något annat senare, du kan lätt få extrajobb och sommarjobb som betalar mycket bättre än traditionella "studentjobb". Kanske kan du jobba som sjuksköterska på deltid eller timmar hela studietiden om du vill?

    Såklart kan det kännas motigt om man inte kommer in i kompisgänget riktigt eller hamnar på en praktikplats där man inte trivs, men världen utanför skolan är full av fina människor som bryr sig. Försök tänk framåt, fokusera på det i livet som känns roligt och kom ihåg att en termin är väldigt kort tid egentligen. 

  • anonymilus

    Tack för superbra och engagerade svar! Uppskattar verkligen att det finns sånna som ni som stöttar och pushar där ute! 


    Tack för att ni finns! <3 

Svar på tråden Karriärsval