• Babymama

    Föda i annan stad- Helsingborg

    Jag bor i en stad i södra Sverige där förlossningen i flera somrar har haft stora problem med bemanningen och därför stänger ner delar av avdelningen under semesterveckorna. Nu ska jag såklart föda under semestern och är så orolig över att bli hänvisad till ett annat sjukhus om min förlossning har satt igång och det är fullt på förlossningen här.

    Jag är omföderska och har fött flera barn tidigare, alla väldigt snabbt. Under sista förlossningen var jag tvungen att få spruta för att livmodern skulle dra sig samman efteråt då den var trött och inte ville dra ihop sig. Jag blödde precis så mycket man får lov att göra, men de hade extra koll på mig på BB efteråt. Nu räknas jag dock

    inte som riskpatient enligt BM men min livmoder lär ju inte vara piggare denna gång. Jag är inte rädd att föda men jag är livrädd att förblöda i bilen på väg mot ett sjukhus en timme bort.

    En nära släkting bor i Helsingborg och jag har läst att förlossningen i Hbg till skillnad från här hemma sällan skickar föderskor till andra sjukhus. Min fråga är om jag kan välja att föda där istället? Då har vi barnvakt ordnad, och jag behöver inte känna skräck för att förblöda. Hur gör jag isåfall? Kan jag ringa dit och höra med dem? Vart sjutton ringer man då? Inte till förlossningen väl? Eller är det bara att åka dit när förlossningen har startat? Kan de skicka hem mig ett flertal timmar i bil till mitt hemsjukhus?

    Som omföderska är det ju inte alltid solklart när det hela är akut liksom. Jag var öppen 3 cm sist jag kom in och då trodde de att min förlossning kanske inte var igång, men sen föddes bebisen 1,5 timme senare.

    Tacksam för råd!

  • Svar på tråden Föda i annan stad- Helsingborg
  • Hawk

    Du har rätt att föda på vilket sjukhus du vill iom fritt vårdval. Under förutsättning att det inte är fullt så klart. Så det är bara att ringa Hbg när det är dags och kolla så de har plats.

  • Kabbleka

    Men det är ju efter förlossningen som livmodern drar ihop sig, inte innan. Blödningen kommer ju efter att barnet är ute, så du behöver inte vara rädd för en sådan blödning. Alla kvinnor får livmodersammandragande spruta efter förlossningen. 

    Kolla med din BM på MVCom du behöver lista dig på ett sjukhus för att få föda där. Måste man det så kommer du annars bli skickad till det sjukhus du hör till. Det sker hela tiden. När du ringer vid värkstart kollar ju BM i din journal var du ska. 

  • Babymama
    Kabbleka skrev 2019-05-09 05:56:54 följande:

    Men det är ju efter förlossningen som livmodern drar ihop sig, inte innan. Blödningen kommer ju efter att barnet är ute, så du behöver inte vara rädd för en sådan blödning. Alla kvinnor får livmodersammandragande spruta efter förlossningen. 

    Kolla med din BM på MVCom du behöver lista dig på ett sjukhus för att få föda där. Måste man det så kommer du annars bli skickad till det sjukhus du hör till. Det sker hela tiden. När du ringer vid värkstart kollar ju BM i din journal var du ska. 


    Jag har fött flera barn och det är INTE standard med oxytocin efter att barnet kommit ut där jag har fött. Detta är mitt fjärde barn. Oxytoxin fick jag för första gången efter tredje barnet för att min livmoder var atonisk, alltså inte drog ihop sig av sig själv. Det har den gjort efter mina andra födslar. Så om jag föder snabbt, i bilen, så kommer en blödning efter moderkakan troligen inte avstanna. Sånt här blir ofta värre för varje födsel.

    Det var oro i rummet pga min blödning. Jag fick inte äta efteråt, och det var mycket extrakontroller timmarna efter att bebisen kommit ut. Så inte alls standard. Och eftersom sjukhusen härikring ligger ungefär två timmar bort så är det inte otroligt att både bebis och moderkaka hinner ut i bilen, tyvärr.
  • Buffsie

    HBG förlossning har skickat flera personer jag känner till andra sjukhus pga fullbelagt, så jag vet inte var du får den infon ifrån att de sällan gör det? Skulle säga att det är mer regel än undantag, till och med min BM suckar över hur underbemannade och fullbelastade dom är här på förlossningen i Helsingborg... Jag är själv inställd på att jag kommer bli förvisad till Lund eller Halmstad och då bor jag ändå i HBG (tydligen så är policyn att ta in de som bor i Helsingborg före de som bor utanför, eftersom de som bor utanför har "närmre" till annan förlossning).

  • Babymama
    Buffsie skrev 2019-05-09 22:48:46 följande:

    HBG förlossning har skickat flera personer jag känner till andra sjukhus pga fullbelagt, så jag vet inte var du får den infon ifrån att de sällan gör det? Skulle säga att det är mer regel än undantag, till och med min BM suckar över hur underbemannade och fullbelastade dom är här på förlossningen i Helsingborg... Jag är själv inställd på att jag kommer bli förvisad till Lund eller Halmstad och då bor jag ändå i HBG (tydligen så är policyn att ta in de som bor i Helsingborg före de som bor utanför, eftersom de som bor utanför har "närmre" till annan förlossning).


    Infon kommer ifrån SKLs uppgifter om hur många gravida som hänvisas vid förlossning, så det stämmer. 1% hänvisas från Hbgs förlossning. Men det är klart, du kanske känner många ur just den procenten. Det blir ju ändå ett antal kvinnor. Här där jag bor hänvisas var nionde kvinna, en betydligt högre siffra. Jag pratade även med en barnmorska i Hbg igår som jag ska gå till under semestern i sommar och enligt henne stämde det.

    Hon hade verkligen ingen anledning att ljuga om det.

    Sen är det skillnad att bli hänvisad från Hbg till Lund eller Halmstad. Här hänvisas man till förlossning som ligger två timmar bort. Det är för lång körtid när man föder snabbt.
Svar på tråden Föda i annan stad- Helsingborg