• VillIntePappa

    Hatar skolbarn!

    Jag håller på och utbildar mig till lärare, men har kommit fram till att jag hatar oförskämda och skoltrötta barn! Min fråga till framförallt er lärare är om jag efter utbildningen kan välja att jobba enbart inom vuxenutbildningen? Hur stor är chansen att få ett jobb inom vuxenutbildningen i en medelstor stad idag? Om jag anställs av en kommunal huvudman för vuxenutbildning i min hemkommun, kan jag vägra arbete på kommunens gymnasieskolor och behålla min anställning?

  • Svar på tråden Hatar skolbarn!
  • AndreaBD

    Glöm det! Det är svårt att hitta jobb inom vuxenutbildningen. I vissa ämnen är det t.o.m. svårt att få jobb på gymnasiet, dvs. man hamnar lätt på högstadiet. 

  • Anonym (Men)

    Men på gymnasiet är ju barnen nästan vuxna, och mognare. Har du testat att jobba där? Tror inte alls det är omöjligt att få jobb på vuxenutbildning även om det är lättare i grundskolan och gymnasiet.

  • VillIntePappa
    Anonym (Men) skrev 2019-05-09 13:07:09 följande:

    Men på gymnasiet är ju barnen nästan vuxna, och mognare. Har du testat att jobba där? Tror inte alls det är omöjligt att få jobb på vuxenutbildning även om det är lättare i grundskolan och gymnasiet.


    Nej, går fortfarande min utbildning, men har praktiserat på en och det jag bevittnat visar att dessa gymnasister är inte på skolan för att skaffa sig utbildning och kunskap utan för att fördriva tiden och äta en gratis mål mat. 
  • VillIntePappa
    AndreaBD skrev 2019-05-09 13:04:11 följande:

    Glöm det! Det är svårt att hitta jobb inom vuxenutbildningen. I vissa ämnen är det t.o.m. svårt att få jobb på gymnasiet, dvs. man hamnar lätt på högstadiet. 


    Har matematik och fysik som mina ämnen så det borde inte vara svårt att hitta jobb, men det jag finner svårt för är att ägna mina dagar åt daltande med ouppfostrade och bortskämda idioter till ungdomar (förlåt språket), men så känner jag efter att ha varit på praktik på två gymnasieskolor hittills!
  • AndreaBD
    VillIntePappa skrev 2019-05-09 17:48:06 följande:
    Har matematik och fysik som mina ämnen så det borde inte vara svårt att hitta jobb, men det jag finner svårt för är att ägna mina dagar åt daltande med ouppfostrade och bortskämda idioter till ungdomar (förlåt språket), men så känner jag efter att ha varit på praktik på två gymnasieskolor hittills!
    Nåja, det är förstås inte omöjligt att hitta jobb med vuxna, men om det nu inte går att hitta något just då, så ser det inte så bra ut att gå arbetslös i väntan på annat. 
  • Tow2Mater
    VillIntePappa skrev 2019-05-09 17:48:06 följande:
    Har matematik och fysik som mina ämnen så det borde inte vara svårt att hitta jobb, men det jag finner svårt för är att ägna mina dagar åt daltande med ouppfostrade och bortskämda idioter till ungdomar (förlåt språket), men så känner jag efter att ha varit på praktik på två gymnasieskolor hittills!
    Men du formar ju din egen klass/klasser - varfor ska du dalta menar du?
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2019-05-09 19:53:54 följande:
    Men du formar ju din egen klass/klasser - varfor ska du dalta menar du
    Man kan dock inte göra helt som man vill, man brukar ändå ha en gemensam "linje", olika lärare alltså. 
  • Anonym (Lärare)

    För det första, vilken typ av lärare utbildar du dig till? Och i vilken inriktning/ämneskombination?

    För att kunna få en fast anställning på vuxenutbildningen krävs att du är utbildad gymnasielärare, annars kan du i de flesta fall glömma att få arbete inom vuxenutbildningen.

    Ämneskombinationen är också avgörande, olika matematik/naturorienterande ämnen, resp språk är att föredra.

    Du söker anställning som utlyses som tjänst inom kommunal vuxenutbildning, MEN om kommunen organiserar om, drar in platser inom vuxenutbildningen eller av någon annan anledning behöver/vill flytta på dig från kommunal vuxenutbildning till gymnasieskola så har du i regel inget val.
    Idag har man i de allra flesta fall en anställning i kommunen inte i resp skola eller  på utbildningsstadium.
    Just vuxenutbildning är väldigt "rörlig" när det gäller utökning resp indragning av utbildningsplatser.

    Om du redan nu vet med dig att du inte vill arbeta med barn eller ungdomar råder jag dig å det bestämdaste att utröna möjligheten till att ändra utbildningsinriktning.

  • VillIntePappa
    Anonym (lili) skrev 2019-05-09 22:51:53 följande:

    Vilken stad har du praktiserat i?


    Spelar väl ingen roll vilken stad det gäller, det är lika illa överallt i Sverige när det gäller skolväsendet!
Svar på tråden Hatar skolbarn!