• mammatill6

    Tonåring med dålig sköldkörtel?

    Nån med barn som har dåliga sköldkörtelvärden? Trodde bara man fick set som äldre. Ska på nya prover nästa vecka. Vad kan man förvänta sig? Symtom? Behandling?

  • Svar på tråden Tonåring med dålig sköldkörtel?
  • mammalovis

    Beror ju på om det är över- eller underproduktion. 

    Jag har inte barn med problem, men för kampen som vuxen. 

    Tyvärr är sköldkörtelvården oftast ett skämt, många läkare är för okunniga, så det gäller att läsa på och stå på sig vad gäller provsvar och behandling. Tyvärr förespråkas Levaxin som allenarådande på marknaden, även om det bara funkar för ca 80%, resten har kvar en massa symtom. Euthyrox innehåller också t4 som ska konverteras till det aktiva hormonet t3 som ger energi.

    Symtom finns en lång lista på Sköldkörtelförbundets hemsida, man behöver dock inte ha alla samtidigt. Sedan är det väl svårt med tonåringar som ändå är trötta. 

    Påbörjas behandling med Levaxin får man räkna med en inställningsperiod på ett halvår, år. Oftast börjar man på en låg dos, tar prover efter sex veckor, justerar dosen långsamt, ny provtagning efter 6 veckor o s v tills värdena ligger bra. Tyvärr anser många läkare att man borde må bra bara man ligger inom referens som 95% av befolkningen befinner sig inom. Med skk-problem behöver man nå optimala provsvar. För många krävs tilläggsbehandling med Liothyrin (t3) som är ett potent medel som många läkare inte har läst på om utan missar att fasa in.

    Blir du övermedicinerad får du liknande symtom som vid överproduktion, bl a hjärtklappning, hög puls, stresskänsla i kroppen mm.

    Jag befinner mig fortfarande i infasningen sedan 2,5 år efter operation av halva skk p g a cancer, men har varit trött sedan första graviditeten 2010. De två åren fick jag startdosen, då diagnosen var enbart stressad småbarnsmamma.

Svar på tråden Tonåring med dålig sköldkörtel?