• Aliva

    Ägg men ingen ägglossning?

    Kan man ha ägg men ingen ägglossning?

    Jag var till en läkare i måndags som konstaterade att jag hade ett moget (?) ägg på g och skulle ha ägglossning inom 3-4 dagar. Nu är det fredag och fortfarande inget synligt på ÄL-stickorna.

    Anledningen att jag ?nojar? lite extra mkt om det just den här gången är att jag aldrig haft en positiv ÄL-sticka, vilket enligt läkaren troligtvis beror på att jag har en betydligt senare ägglossning än normalt, och att jag därför testat vid fel tillfällen i månaden. Jag som snarare trott att det helt enkelt inte fanns några ägg. Det sa läkaren dock att det finns det absolut. Men nu när jag på sätt och vis fått utpekat att det finns ett ägg och att ÄL är på gång, och ÄNDÅ inte får en positiv sticka så blir man ju klart fundersam.

    Nån som varit med om liknande eller som vet hur det funkar?

  • Svar på tråden Ägg men ingen ägglossning?
  • Pimpinellan

    Om man har en äggblåsa på minst 10 mm så brukar man få äl. Det är väldigt ovanligt att inte få det när blåsan passerat den storleken. Men vissa är lite sega och släpper inte ägg förrän de är uppåt 30 mm. Hade själv en sån inför insemination dessutom. Läkaren trodde på äl inom några dagar från VUL dag 12 och jag fick äl dag 21!
    Vissa får aldrig utslag på äl-test heller fast de faktiskt har äl. De kanske testar fel tidpunkt, för sällan eller helt enkelt bara inte får positivt. Tycker du ska räkna med äl ändå och fortsätta testa.

  • Aamon

    Jag har testat med stickor 2 gånger per dag och inte heller fått positiva test. Har dock sett att jag har ägglossning på ul och blivit gravid 3 gånger trots negativa test.

  • SvenOlsson

    Det händer nån gång ibland att äggledarna 'missar' ett ägg, eftersom organen inte är direkt förbundna med varann. Men jag kan inte sia om det var så i just ditt fall

  • Aliva

    Tack så mycket för era svar! Jag har fortsatt testa, ca 3 ggr per dag sedan i tisdags, men fortfarande inget positivt. Men men, det är ju som det är, inte mkt jag kan göra ngt åt för tillfället.

    Läkaren trodde på sen ägglossning även för mig som sagt, vi var hos läkaren på dag 19 och då sa han att ÄL bör ske inom 2-3 dagar. Allt hade en bra storlek (jag är dålig på termer).

    Men, blodprover är gjorda i onsdags, nya prover ska tas till veckan när mensen kommer och sedan har vi återbesök i slutet på månaden. Kanske vi får mer svar då.

  • Anonym (Xxx)
    SvenOlsson skrev 2019-05-10 21:56:48 följande:

    Det händer nån gång ibland att äggledarna 'missar' ett ägg, eftersom organen inte är direkt förbundna med varann. Men jag kan inte sia om det var så i just ditt fall


    Äggledarna har inget som helst att göra med huruvida ägget släpper eller ej! Äggledarna fångar upp ägget och för det (befruktat eller ej) till livmodern. Det som får ägget att släppa är ett hormon som heter LH. Det utsöndras från hypofysen och det är det hormonet som ägglossningsstickan reagerar på. Vissa utsöndrar LH så kortvarigt att ägglossningsstickan aldrig blir positiv trots att allt fungerar som det ska. Det är dock inte så vanligt att LH-toppen är så kortvarig att den inte går att fånga med ägglossningssticka i urinen utan jag tror då att det är vanligare att ägglossningen inte fungerar som den ska om ägglossningsstickan förblir negativ. Det går att bekräfta med blodprov om ägglossning skett (progesteron och det provet tas på en bestämd cykeldag, fråga din läkare).
Svar på tråden Ägg men ingen ägglossning?