• Anonym (loveboat)

    Män, vad menar ni med den här ögonkontakten?

    Säg att ni sitter i en samling på runt 10-12 personer i varsin ände av rummet men vända mot varandra. När kvinnan tittar upp/kollar åt ert håll tittar ni på henne och ler litegrann. Ögonen förmedlar någon slags värme och tillgivenhet. 
    Efter några minuter när kvinnan tittar åt ert håll igen så ger ni återigen ögonkontakt med samma värme i ögonen samt ett litet leende. Det är inte ni som bryter ögonkontakten och kvinnan pratar med andra när det händer. Och det är ni som tittar först innan kvinnan vänder blicken åt ert håll. Nästan som att ni studerat kvinnan en liten stund innan hon tittar på er.

    När ger ni denna ögonkontakt? Är den en slump, helt casual eller något annat? Kan tillägga att ni pratat med kvinnan innan men ni träffas inte så ofta.

  • Svar på tråden Män, vad menar ni med den här ögonkontakten?
  • Anonym (Byråkraten)
    Anonym (loveboat) skrev 2019-05-11 08:37:39 följande:

    Säg att ni sitter i en samling på runt 10-12 personer i varsin ände av rummet men vända mot varandra. När kvinnan tittar upp/kollar åt ert håll tittar ni på henne och ler litegrann. Ögonen förmedlar någon slags värme och tillgivenhet. 

    Efter några minuter när kvinnan tittar åt ert håll igen så ger ni återigen ögonkontakt med samma värme i ögonen samt ett litet leende. Det är inte ni som bryter ögonkontakten och kvinnan pratar med andra när det händer. Och det är ni som tittar först innan kvinnan vänder blicken åt ert håll. Nästan som att ni studerat kvinnan en liten stund innan hon tittar på er.

    När ger ni denna ögonkontakt? Är den en slump, helt casual eller något annat? Kan tillägga att ni pratat med kvinnan innan men ni träffas inte så ofta.


    Jag (en man) försöker alltid ha ögonkontakt, och ge tydlig uppmärksamhet, till den som vill säga något. Jag ler också ofta, blinkar/nickar till ibland, när jag möter kvinnor på min arbetsplats (och andra jobbrelaterade sammanhang). Jag har mest kvinnor som arbetskamrater, men jag beter mig på ungefär samma sätt mot manliga kollegor.

    För mig betyder detta inget intresse annat än för det personen har att säga eller i största allmänhet.

    Utanför jobbrelaterade sammanhang är jag mer restriktiv med den typen av uppmärksamhet eftersom jag varken vill uppfattas som creepy eller kontaktsökande.

    Jag tror att syftet med den kontakt du beskriver därför beror mycket på det sammanhang du befann dig i.
Svar på tråden Män, vad menar ni med den här ögonkontakten?