• Kakan71k

    Hjälpa en anhörig som missbrukar

    Hej! Jag vet inte vad jag ska göra..jag är anhörig till en person som är kronisk cannabis-brukare på varjedags-basis sedan 30 år och de sista åren har personen fått epilepsi av sitt missbruk.

    Söker inte hjälp trots upprepade och svåra anfall.

    Jag har försökt få personen att sluta i alla år men utan resultat.

    Nu är jag allvarligt oroad över dessa anfall då personen ramlar och slår sig, förlorar minnet osv..och jag har informerat min anhörig om att han måste söka hjälp nu, om inte kommer jag att lämna in en orosanmälan till soc.

    Då svarar min anhörig med att hota med att ta livet av sig.

    Moment 22.Vad gör man?????

  • Svar på tråden Hjälpa en anhörig som missbrukar
  • Anonym (Bruk)

    Hur vet du att personen indrags har fått epilepsi pga cannabis?

    Cannabis är ju ett alternativt läkemedel till epilepsi?

  • Kakan71k

    Neurologen har sagt det.Så när han röker trycks kramperna tillbaka och när han går av drogen får han kramper.

    Så det är som du säger, MEN han har fått epilepsi p ga långvarigt missbruk, och det är likadant för vad det än är för drog.

    Jag har en vän vars far fått epilepsi av att ha missbrukat alkohol i trettio år.

  • Anonym (Gaba)
    Kakan71k skrev 2019-05-11 09:39:47 följande:

    Neurologen har sagt det.Så när han röker trycks kramperna tillbaka och när han går av drogen får han kramper.

    Så det är som du säger, MEN han har fått epilepsi p ga långvarigt missbruk, och det är likadant för vad det än är för drog.

    Jag har en vän vars far fått epilepsi av att ha missbrukat alkohol i trettio år.


    Vad tar han för epilepsimedicin då? Det finns ju inte mycket forskning så vitt jag vet med kontraindikationer med cannabis och läkemedel.

    I vilket fall så kan du inte göra mycket tyvärr. Hans läkare borde skrivit in honom på LPT (tvångsvård). Kontakta den läkaren igen. Även om denne har sekretess så kan du framföra din oro.
  • Kakan71k

    Jag vet inte vad han tar för epilepsimedicin, jag har skrivit till hans neurolog flera gånger.

    Han mörkar sin situation inför henne.

    Hon ringde upp honom och då sa han att allt var bra(!)

  • klyban
    Kakan71k skrev 2019-05-11 09:39:47 följande:
    Neurologen har sagt det.Så när han röker trycks kramperna tillbaka och när han går av drogen får han kramper.
    Så det är som du säger, MEN han har fått epilepsi p ga långvarigt missbruk, och det är likadant för vad det än är för drog.
    Jag har en vän vars far fått epilepsi av att ha missbrukat alkohol i trettio år.

    Har aldrig hört talas om att cannabis orsakar epilepsi(Ser man kallar den forskning som vill påvisa detta som kontroversiell), däremot precis tvärtom att det hindra epilepsi.
    Vi har ju par styck rätt kända fall med CBD oljor och på TV tom, där man har barn som håller på dör av epilepsi.

    Låter som neurologen drar en rövarhistoria så han ska sluta och det finns troligtvis en annan underliggande orsak och ett trauma på hjärnan i nån form.
    Men har han rökt i 30 år, så är det bara han som kan ta beslutet.

    Och på tal om epilepsi, så kan den starta av många andra orsaker och som är mycket mer troliga.


    Vad du ska göra, det är en bra fråga.
    Men börja med cannabisen är nog inte rätt väg och gå längre, inte heller epilepsi.
    Detta är svårt, då det psykiska beroendet är troligtvis extremt djupt rotat nu.
    Och hur mycket ska man pusha om man redan hotar ta livet av sig, vad är syftet, ska han dö på kuppen, är det viktigare än total absolutism.


    Frågan han om trauma skett mot huvud, eller stroke eller nått sånt.
    Finner den förklaringen till epilepsi mycket mycket mer trolig.


    Även så ska man inte söka hjälp i den fysiska sjukvården, utan om man ska sluta så är det prata(psykolog) som gäller, inte avgiftning och sånt tramsande.
    För sluta med cannabis är extremt enkelt.


    hur många meter var det?
  • Kakan71k

    Klyban, du verkar inte förstå vad jag skriver:

    Ett långvarigt cannabisbruk( av o på) gör att hjärnan förändras.

    Det är inte unikt att få epilepsi av det, gäller för allt missbruk!

    Cannabis trycker nu tillbaka de kramper i hjärnan som cannabis varit med om att skapa från början.

  • klyban
    Kakan71k skrev 2019-05-11 12:33:25 följande:
    Klyban, du verkar inte förstå vad jag skriver:
    Ett långvarigt cannabisbruk( av o på) gör att hjärnan förändras.
    Det är inte unikt att få epilepsi av det, gäller för allt missbruk!

    Cannabis trycker nu tillbaka de kramper i hjärnan som cannabis varit med om att skapa från början.

    Ja, forskningen säger det påståendet är kontroversiellt, jag är mcyket kunnig i området och detta är inget man ens pratar om.
    Utan det man pratar om är hur cannabis minskar risken för epilepsi.

    Problemet för dig är att du inte kan jämföra cannabis med andra droger, som tex alkohol som dödar hjärnceller.
    Cannabis skapar inte trauma som alkohol gör, jag finner det mcyket troligare och mycket mycket mer logiskt att det är ett fysiskt trauma han fått på hjärnan eller en stroke.

    Varför fastnar du en i denna som den vore viktig för nått?
    Det är inte otroligt att han får mer anfall om han slutar, och med tanke på hur effektiv cannabis i normala fall är på att ta EP-anfall och förhindra.
    Det finns miltals med forskning på detta, med det du pratar om existerar knapp i forskningen och sen kallar man den för kontroversiell på detta.

    Men tror inte du kommer ha någon som helst framgång med personen och regna in och fastna på epilepsi.
    Det lilla du skrev så finner jag det uppenbart han är helt ointresserad av den diskussionen, så varför ska du banga huvudet i väggen på den för?


    hur många meter var det?
Svar på tråden Hjälpa en anhörig som missbrukar