• Orolig över barn

    Användning av allmän grönyta?

    Hej

    När det gäller de allmänna grönytor vilka regler finns det? Hur får man använda dem?

    Vi bor i hyresrätt i en bostadsområde och utanför vårt egen balkong finns en stor grönyta (det är alltså mellan bakom vårt hus och bakom en annan hus, ca 10-15 m ).. Det används inte till något av någon annan. Mina barn leker ibland några korta stunder där på sommaren och då o då kan man se någon gå genom där.

    Vi funderar jag på att köpa en studsmatta men frågan är om vi får ställa upp den där på den allmänna gräset?

  • Svar på tråden Användning av allmän grönyta?
  • BuoBä

    Det låter som en dålig idé. Eftersom det är en allmän yta kommer studsmatta tolkas som allmän och vem som helst kan komma och hoppa på den. Samtidigt är du ägare av studsmattan och därmed ansvarig för säkerhet, ljudnivå mm.

  • Kjell2
    Orolig över barn skrev 2019-05-13 12:55:41 följande:

    Hej

    När det gäller de allmänna grönytor vilka regler finns det? Hur får man använda dem?

    Vi bor i hyresrätt i en bostadsområde och utanför vårt egen balkong finns en stor grönyta (det är alltså mellan bakom vårt hus och bakom en annan hus, ca 10-15 m ).. Det används inte till något av någon annan. Mina barn leker ibland några korta stunder där på sommaren och då o då kan man se någon gå genom där.

    Vi funderar jag på att köpa en studsmatta men frågan är om vi får ställa upp den där på den allmänna gräset?


    Kolla med markägaren, troligtvis kommunen eller bostadsbolaget.
Svar på tråden Användning av allmän grönyta?