• mmichaela

    IVF maj 2019

    cutepoison skrev 2019-06-12 21:13:38 följande:
    Förlåt att jag lägger mig i och svarar, men fick också ut 6 ägg första omgången och 5 ägg denna gång och då såg de 16 blåsor på UL..... Så det är väldigt lite eftersom chansen att de ska befruktas och dela sig som de ska inte är så stor (har ingen exakt siffra). Har flera vänner som gjort Ivf som n fått ut över 10 varje gång. Hört om de som får ut över 20!
    Det går jättebra att lägga sig i! Fattar, då ska jag fråga lite mer på fredag på ultraljudet. Tack för info!
  • mmichaela
    Najo skrev 2019-06-12 21:19:45 följande:
    Bara ett tillägg (lägger mig också i) bara för att man har många ägg på "g" betyder det inte att alla mognar samtidigt, det är också en parameter. Har du 6 ägg som mognar hyffsat synkat så de är tillräckligt mogna för att befruktas vid äggplock är det inte så dåligt. Här spelar din ålder in också. Ju yngre du är desto större chans är det att det är kvalitativa ägg.
    Går jättebra att lägga sig i, här också ;) Jag förstår, då får jag nog mer info på fredag när vi ska på ultraljud, de som uppmättes i fredags var mellan 10 och 13 mm. Jag är 27 år :) 
  • mmichaela
    LLW skrev 2019-06-12 21:20:53 följande:
    Det du mätte på ultraljudet är äggblåsor, ibland kan de vara tomma så man vet aldrig hur många ägg man får ut baserat på äggblåsorna, men ett hum får man ju :) Jag tror läkarna brukar säga att de gärna vill att man får ut runt 10 ägg, så man inte blir överstimulerad men det ändå finns några att jobba med.

    Icsi är när man injicerar en spermie i ett ägg, istället för att lägga dom tillsammans och låta spermien ta sig in i ägget på egen hand. Detta brukar man göra om spermieprovet är avvikande och man misstänker att dom inte är tillräckligt starka för att befrukta på egen hand.

    Det kan finnas många olika anledningar till varför äggen inte utvecklas som dom ska, allt från att de är omogna vid äggplocket (plockade för tidigt tex) eller att spermierna var för dåliga. För det mesta får man tyvärr inte veta varför :/

    Ett färskförsök, det vi brukar förkorta ET här inne (embryo transfer) är när du gör återföring av ett befruktat ägg som inte blivit fryst emellan. Alltså när du får tillbaka det 2-5 dagar efter plocket!

    Om man inte gör ET så gör man FET (frozen embryo transfer) och det är när man återför embryon som blivit nedfrusna efter plocket, antingen för att man hade tur och fick många bra som man kan använda om inte färskförsöket funkar, eller för att man blivit överstimulerad och kroppen behöver återhämta sig innan man sätter tillbaka ett embryo.

    Hos oss har de egentligen bara hittat småfel som egentligen inte behöver påverka. Mannen har något nedsatt spermiekvalitet och jag har en hjärtformad livmoder och förmodligen endometrios. Alltså ingenting man egentligen kan göra något åt :/

    Är på dag 12 ja! BIM +3 än så länge men jag räknar med att den precis som sist jag tog lutinus kommer om 4 dagar. Har rätt mycket småblödningar hela tiden :( så det känns tyvärr rätt hopplöst! Men man vet aldrig. Hoppet är ju det som får en att fortsätta gång efter gång, år efter år!
    Jaha okej, de har inte sagt något specifikt om den processen men killens spermier hade bra antal och rörlighet så antal att de inte gör icsi då. 

    Åh tack för svar på alla mina frågor!

    Hm okej, jag förstår. Vad är lutinus för medicin och varför småblöder du? Är det klart blod eller brunt som i flytningar någon dag innan mens? 

    Ja det är ju det, man ska ha tur alltså! Hur länge har ni försökt?
  • mmichaela
    Najo skrev 2019-06-12 21:32:57 följande:
    Vid flrsta vulet trodde de på samtliga över 10 mm.. och i slutändan blev samliga över 10 mm mogna. Den största var 28 mm vid äggplocket!
    Åh men det är ju jättebra! Visste inte att de kunde bli så stora. När var detta för dig?
  • mmichaela
    Najo skrev 2019-06-12 21:40:31 följande:
    Det var nu precis 29 maj. Återförde ett 2 dagars 31 maj. Mitt allra första minus:( alla andra återföringar har blivit graviditeter (varav ett missfall, MA i april). Så man kan säga att jag haft flyt då jag fick mina 2 barn på första försöket..Men nu går det åt pipsvöngen just nu. I dag när jag testade neg var det enda jag ville att hämta min älskade 3åring på dagis och bara njuta av att jag faktiskt har honom (o storasyster såklart).
    Förlåt det läste jag ju här uppe, så tråkigt, beklagar. Men verkligen, du har ju haft supertur innan, så roligt ju och det får en verkligen att hålla hoppet uppe, jag hoppas att vi har samma tur! Kanske var det slumpen för er nu, ska ni testa igen?
  • mmichaela
    Najo skrev 2019-06-13 06:19:15 följande:
    Försöker med embryot I frysen efter sommaren. Jag hade ett extremt svagt andra streck på stickan i går men det är borta nog. Så det hsr nog fäst och avstannat tyvärr. Men måste ju på ngt sätt acceptera att denna risk är högre när man är 44.
    Okej, jag håller tummarna för att det blir starkare! Berätta gärna imorgon när du vet mer :) 
  • mmichaela
    Söderlund skrev 2019-06-13 07:12:36 följande:

    Ruvardag 10 idag. 13 dagar efter äggplock. Helt negativt test. Skulle bli mycket förvånad om det resultatet skulle ändra sig. Blä...


    Håller tummarna ändå! Vad säger de om test-dag egentligen, är 14 dagar "överdrivet" långt efter? Hur nära kan man testa ett positivt resultat efter en återföring? Längtar 201981 här ovan skrev att ägglossningssprutan kan påverka resultatet, hur är det möjligt?
  • mmichaela
    LLW skrev 2019-06-13 07:34:54 följande:

    Jag fattar inte. Hela kroppen skakar. Händerna funkar knappt.

    Jag har tagit test. Fyra stycken. Dom blir positiva direkt. DIREKT. det är två streck där. TVÅ. Jag fattar inte. Det här händer inte. Det går inte. Det händer inte mig. Jag vet inte vart jag ska ta vägen


    Åhh vad roligt! Stort stort grattis!!!!
  • mmichaela
    Najo skrev 2019-06-13 08:10:16 följande:
    Hej,

    Jag skrev lite snabbt så det blev lite fel. Jag testade i morse och nu vsr det bara ett streck. Så då kan jag nog ändå bedöma att det jag såg i går om än extremt svagt, faktiskt var ett streck. Mht stt jag känt mig gravid (och fortfarande gör) är det en rimlig teori stt det har fäst men avstannat. Nu vill jag bara ha mensen så jag kan gå vidare. Ska ringa kliniken och höra om jag kan sluta med lutinus. Vill inte hålla tillbaka mensen i onödan.
    Okej, du får be om en kontroll. Skönt att lämna över "ansvaret" på någon annan. Hoppas du får hjälp och besked snabbt :)
  • mmichaela
    LLW skrev 2019-06-13 08:42:10 följande:
    Tack :D

    Alla streck kom fram inom 20 sekunder. Lite olika styrka men helt klart synliga, ingen tvekan.

    Jag har haft blödningar till och från sedan ruvardag 8. Ibland mer rosa/röda och ibland mer beiga. Har googlat så mycket om blödningar med lutinus och det verkar så himla vanligt, så jag tänker inte oroa mig om det inte börjar komma mer som mens typ. Jag tar trombyl också så tänker att det kanske bidrar till att det blöder mer.

    HUR ska jag överleva denna dag på jobbet?? Kommer inte kunna berätta för mannen förens ikväll! Ringde honom förut och var sååå nära men efter att ha drömt i snart tre år om hur jag ska berätta för honom ville jag inte förstöra haha.
    Jag blir jätte nyfiken, hur ska du berätta för honom? Så spännande ju!
  • mmichaela
    Najo skrev 2019-06-13 09:52:48 följande:
    Jo men så som jag mådde i våras (jag visste inte hur jag skulle ta mig ur misären/ångesten då efter missfallet) kommer jag nog inte må igen. Var på botten då. Så länge jag gör allt för att få ett till barn så är ju det tillräckligt, mer kan jag inte göra. Har som sagt glidit på en Räkmacka i ivfsammanhang. Men jag är ju 44 och oddsen är emot mig, man måste ha respekt för det. Nu har jag fått göra en ivf och testar ju så att säga äggen. Denna gång höll det inte. Läkaren säger ju att det är extremt få 44åringar som ens får ut embryon och desto färre som får tillräckligt bra embryon. Gråten sitter i halsen denna gång men på ngt sätt känns det som.att jag inte vill deppa över det igen. Jag har 2 barn hemma som behöver mig och jag var inte särskilt stabil i våras när jag fick missfall. Jag vill inte att barnen ska lida av denna process. Jag tänker inte ge upp men om det inte blir ett eget barn till med egna ägg så har jag 2 fantastiska friska barn redan.
    Otroligt stor och fin insikt ifrån dig, men sorg är sorg och måste få lov att vara. Önskar dig all lycka oavsett.
  • mmichaela
    Najo skrev 2019-06-13 10:22:15 följande:
    Absolut sorg är sorg. Men jag har nog varit nere i det djupaste hålet och vänt.. min situation är dessutom komplex i övrigt men utan att gå in på detaljer så har jag blivit ganska motståndskraftig mot motgångar. Jag bor själv, hämtar och lämnar barn varje dag, jobbar 75% har hand om ett hus och allt. Jag kan inte gräva ner mig själv.
    Hej dig!
  • mmichaela
    LLW skrev 2019-06-13 12:24:50 följande:
    Jag ska servera honom kaffe i en mugg det står Världens Bästa Pappa på! Haha! Jag köpte den muggen för nästan 3 år sen när vi började försöka, så den har legat gömd under sängen sen dess. Kan inte förstå att jag nu ska få ta fram den!!
    Haha men åhhh vad mysigt! Håller tummarna för att man själv får klura på en sån sak snart! 
  • mmichaela
    Söderlund skrev 2019-06-13 12:25:33 följande:
    Jag tog Ovitrelle som ägglossningsspruta, på den stod det att den kunde ge positivt i 10 dagar, varför vet jag inte. Men 10 dagar efter ägglossningssprutan var i lördags, så den är ute ur kroppen.

    Jag vet att olika kliniker har olika långt fram till testdag, men jag tror att dom garderar sig för att det ska vara riktigt säkert och inte en kemisk graviditet, alltså att du får plus men att det inte fäste riktigt. Jag fick testdag 21 dagar från äggplock, eller 18 dagar från insättning.
    Okej, tack för svar! Får se vad de säger till mig :) 
  • mmichaela
    Hoppet19 skrev 2019-06-13 19:44:54 följande:
    Spännande att få börja! Har ni försökt länge? Jag har läst familjeliv länge i och med det här men kände tillslut att jag skulle skaffa ett konto för att dela med mig och kunna få stöd i andra som går igenom liknande. 

    Mitt äggplock gick jättebra, fick midazolam mixtur (lugnande som man dricker) och alvedon innan, sen får man rapifen under själva plocket som är som ett snabbverkande morfin som verkar för stunden men går ur kroppen fort (snabbt och kort rus) Tyckte det funkade superbra! Det var bara att säga till så gav sköterskan mer :) 
    Ja verkligen så himla roligt, äntligen! Vi har försökt i snart tre år och det tycker jag känns som väldigt länge, ni då? Ruvar du nu då? :) 

    Tack för svar!
  • mmichaela
    Loviisa89 skrev 2019-06-14 15:58:04 följande:
    Men grattis!! Shit vad många som plussar nu, hoppas vi andra som måste vänta till efter sommaren kan plussa också sen. Detta verkar ju vara en turtråd ;)
    Tur-tråd klingar bra! :) 
  • mmichaela
    Najo skrev 2019-06-15 06:48:53 följande:

    Hej alla lyckosamma IVF:are. Tyvärr kom min mens i morse men det var väntat. Nu har Jag fått uppleva min första misslyckade IVF (blivit gravid på alla tidigare). Det har säkerligen mycket att göra med min ålder (44) och har respekt för det. Nu blir det att vila kroppen under sommaren och testa med blaston i frysen aug/sept. Fungerar inte det blir det väl till att fundera på äggdonation. Lycka till alla lyckliga nyblivna gravida och hoppas att ni andra får se ett plus snart! Har verkligen uppskattat att prata med er under den jobbiga ruvningstiden. Ni är toppen!


    Håller alla tummar för dig! Lycka till och njut av sommaren.
  • mmichaela
    Najo skrev 2019-06-15 14:22:30 följande:
    Tack och lycka till till dig! Så länge jag kämpar känner jag hopp och det håller mig tillräckligt positiv för att inte knäckas:)
    Tack!
Svar på tråden IVF maj 2019