• tompatomaten

    Är i ett jobbigt jobbdilemma, söker inputs!

    Hejsan,

    Jag har ett litet dilemma här som är både jobbigt och brådskande. Jag började på ett nytt jobb för ett halvår sen efter att ha jobbat som projektledare på ett företag i ett par år. Jag trivdes verkligen inte där eller med uppgifterna och det var egentligen bara lönen som höll mig kvar. Till slut höll det dock inte längre och jag slutade för att testa något helt nytt.

    Tog ett jobb som it-ansvarig på en skola. Gick ner väldigt mycket i lön men tänkte att det ändå var värt det pga att jobbet verkade så mycket roligare. Och det är det också. Till en början undrade jag vad f*n jag gjort som tagit detta jobb. Stressigt och otroligt mycket att göra och lärare och elever som får panik när datorerna inte fungerar. Men efter att ha jobbat där ett tag har jag börjat se charmen i jobbet.

    Det är otroligt trevliga kollegor och min chef är helt fantastisk. Har väldigt mycket frihet, både i jobbet men även vad gäller arbetstiderna. Jag får komma och gå lite som jag vill, ta ledigt utan problem och har nu massa mer fritid vilket är underbart. Jobbet är riktigt stressigt ibland men jag har börjat finna lugnet i det pga att rutinerna sitter mer och mer. Får väldigt mycket beröm då jag styr upp saker och får saker gjort. Chefen säger dagligen att han är så himla glad över att ha mig där. Det krävs mycket koordination och organisation vilket jag är bra på, och det är varvat med fysiskt jobb vilket är mycket positivt. Har också ett genuint teknikintresse vilket jag får användning av här.

    Men lönen, den är katastrof. Jag har från tidigare jobb vant mig vid att kunna unna mig ditten och datten och ändå lägga undan pengar. Nu har jag vid tillfällen till och med fått ta från sparkontot. Har inte köpt nya kläder på flera månader och det är jobbigt att behöva kolla kontot hela tiden. Vidare är min plan är att spara ihop till kontantinsats till ett hus men det blir svårt med denna lön. Planerar att flytta från denna stad till hemorten inom två år och vill då kunna köpa hus.

    Sökte lite jobb mest på skoj och plötsligt så nappade en arbetsgivare. Det är ett helt annat jobb som liknar mer mitt tidigare. Klassisk kontorsmiljö och mycket striktare och fyrkantigt. Jobbet är som teknisk dokumentatör i ett IT-team. Jag älskar att dokumentera, men är rädd att det blir som det förra jobbet igen. Jag har varit på tre intervjuer och jag blev vald av 40 sökande.

    Chefen verkar väldigt trevlig, men det kommer ju inte bli denna avslappnande stämning som på detta jobb. Det blev även ett missförstånd gällande löneanspråket och jag kommer få en lön som är 5k brutto mindre än vad jag trodde (inte i närheten av lönen på projektledarjobbet). Men jag kommer ändå få det bättre ekonomiskt. Jag känner två som har jobbat där som säger att det är ett bra ställe att arbeta på med bra folk. När jag var på rundvandring på stället satt dock alla nedgrävda i sina skärmar och ingen tittade upp för att hälsa på mig.

    Hade jag tänkt stanna i denna stad hade jag utan tvekan valt det nya jobbet för chefen sa att det går att avancera lätt på företaget och det finns garanterat roligare och mer välbetalda roller där. Men som sagt, jag kommer flytta inom två år så det är ju inte en faktor att räkna in.

    Så vad hade ni gjort? Tagit det nya för den högre lönen och chansat (igen)? Tar jag det nya jobbet måste jag ju jobba kvar längre för det ser inte bra ut i CVt att ha två korta anställningar efter varandra.

    Jag har funderat på att berätta för min chef att jag blivit headhuntad och erbjuden detta jobb och funderar på det pga den ekonomiska aspekten. Säga som det är att jag verkligen vill jobba kvar men då under förutsättning att jag får ett par tusen mer i lön. Samtidigt är det inte min chef som bestämmer min lön så det måste gå igenom en byråkratisk process och jag vet att budgeten för hösten sätts snart och det är frågan om det går.


    Måste bestämma mig snart, men vet varken ut eller in. Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Är i ett jobbigt jobbdilemma, söker inputs!
  • nihka

    Definitivt berättat för min chef att jag blivit headhuntad och erbjuden detta jobb och funderar på det pga den ekonomiska aspekten. Säga som det är att jag verkligen vill jobba kvar men då under förutsättning att jag får ett par tusen mer i lön.

    Om det inte ledde någonvart skulle jag ta det andra jobbet och spara så mycket pengar att jag kunde ta ett liknande det du har nu längre fram.

  • tompatomaten

    Ja, du har rätt. Det får bära eller brista helt enkelt... Skolan vore ju urbota korkade om dom inte gick med på en sån låg löneförhöjning när jag gör ett så bra jobb. Kommer göra ett ännu bättre jobb om jag stannar då jag har massa idéer som jag redan ventilerat med chefen som han tycker verkar lysande.

    Men man vet inte, det jobbiga blir ju om det blir blankt nej. Gillar ju verkligen det här stället. Drömjobbet om det hade varit bättre betalt utan tvekan.

  • nihka
    tompatomaten skrev 2019-05-14 22:59:56 följande:

    Ja, du har rätt. Det får bära eller brista helt enkelt... Skolan vore ju urbota korkade om dom inte gick med på en sån låg löneförhöjning när jag gör ett så bra jobb. Kommer göra ett ännu bättre jobb om jag stannar då jag har massa idéer som jag redan ventilerat med chefen som han tycker verkar lysande.

    Men man vet inte, det jobbiga blir ju om det blir blankt nej. Gillar ju verkligen det här stället. Drömjobbet om det hade varit bättre betalt utan tvekan.


    Nu har du ju jobbat ett tag där och bevisat dig och om man inte startar på en hög lön är det brukligt att höja rejält efter första året om alla är nöjda.

    Kontakta facket och ta reda på vad andra inom kommunen med liknande arbeten tjänar för att se om du ligger över eller under och få åtminstone samma.

    Ett annat sätt att få upp lönen och för din chef att kunna rättfärdiga det till sin chef är att du med dina utökande arbetsuppgifter och ansvarsområden får en annan jobbtitel och tjänstebeskrivning.
  • Anonym (Tja)

    Med tanke på hur svårt det är att få tag på folk med din kompetens inom skolan hade jag tagit det nya jobbet och om några år, om jag ångrat mig, gå tillbaka till skolan igen. Kanske kan du få tjänstledig ett halvår eller så dessutom.

Svar på tråden Är i ett jobbigt jobbdilemma, söker inputs!