• Heartbeat90

    Hinnsvepning rörligt huvud risker??!!

    Jag har förstått genom min bm på mvc att hinnsvepning EJ utförs om bebisens huvud är rörligt, de måste alltså vara ruckbart eller fixerat för att detta ska genomföras.. jag har inte frågat varför och undrar nu ifall någon här vet anledning till det?!

    Har snart en ny mvcträff och ska då fråga men vill se om jag kan få snabbare svar via familjeliv..

  • Svar på tråden Hinnsvepning rörligt huvud risker??!!
  • Zakopane

    Skumt, det har jag ej hört. Kanske spelar roll om det är första barnet eller ej? Gjorde en hinnsvepning med mitt tredje barn, dagen innan han föddes. Han låg rörlig hela tiden fram till förlossningen.

  • Anonym (Navelsträngsprolaps?)

    Jag vet inte om det kan vara anledningen men mina barn har aldrig fixerat sig innan förlossningen och med två av dem gick vattnet innan värkar satte igång. Då fick jag åka direkt till förlossningen och inte röra mig förrän värkarna hade fixerat barnet pga risken att navelsträngen skulle falla mellan bebishuvudet och öppningen i livmodertappen och kväva blodtillförseln till bebisen.

    Kan det vara så att hinnsvepning ökar risken för att vattnet går? Man är ju ändå inne med ett finger i livmodertappen och lossar fosterhinnorna, jag anar att det finns en ökad risk för att man skadar fosterhinnorna då? Så det låter isåfall rimligt att man inte gör hinnsvepning då.

  • Heartbeat90
    Zakopane skrev 2019-05-14 22:30:44 följande:

    Skumt, det har jag ej hört. Kanske spelar roll om det är första barnet eller ej? Gjorde en hinnsvepning med mitt tredje barn, dagen innan han föddes. Han låg rörlig hela tiden fram till förlossningen.


    Jasså är de sant? Vilken vecka/dag var du i då..? De ska jag ta upp med min bm! Dock tycker jag svaret jag fick nedanför dig kan vara en rimlig anledning.. att vattnet kan gå efter hinnsvepning och att navelsträngen kan klämmas åt om de vill sig illa.. antar att du inte hade något sådant problem?:/ startade din förlossning med värkar efter hinnsvepning?

    Detta är mitt andra barn, vet att min bm också sagt att dom inte gör hinnsvepning på förstföderskor förens dom gått flera dagar över tiden! Men just pga jag är omföderska är hon villig att göra de tidigare om bebis blir minst ruckbar..
  • Heartbeat90
    Anonym (Navelsträngsprolaps?) skrev 2019-05-14 22:38:39 följande:

    Jag vet inte om det kan vara anledningen men mina barn har aldrig fixerat sig innan förlossningen och med två av dem gick vattnet innan värkar satte igång. Då fick jag åka direkt till förlossningen och inte röra mig förrän värkarna hade fixerat barnet pga risken att navelsträngen skulle falla mellan bebishuvudet och öppningen i livmodertappen och kväva blodtillförseln till bebisen.

    Kan det vara så att hinnsvepning ökar risken för att vattnet går? Man är ju ändå inne med ett finger i livmodertappen och lossar fosterhinnorna, jag anar att det finns en ökad risk för att man skadar fosterhinnorna då? Så det låter isåfall rimligt att man inte gör hinnsvepning då.


    Ja men givetvis måste de väl vara så.. du har så rätt! Risk att dom petar hål på hinnorna vid hinnsvepning finns de ju och de vill man väl inte helst när huvudet är rörligt.. får man fråga om dina förlossningar gått bra när vattnet gått och huvudena varit rörliga..? Lite smått nervös för de då min bm också sagt åt mig att om vattnet skulle gå så måste jag sätta mig och ringa förlossningen direkt..
  • Anonym (vet)

    Man vill minska risken för att av misstag ta hål på hinnorna så navelsträngen faller fram, samt att barnet kan ställa in sig "fel" när vattnet går. Först i v 42 går man över tiden.

  • Anonym (Navelsträngsprolaps?)
    Heartbeat90 skrev 2019-05-14 22:54:16 följande:

    Ja men givetvis måste de väl vara så.. du har så rätt! Risk att dom petar hål på hinnorna vid hinnsvepning finns de ju och de vill man väl inte helst när huvudet är rörligt.. får man fråga om dina förlossningar gått bra när vattnet gått och huvudena varit rörliga..? Lite smått nervös för de då min bm också sagt åt mig att om vattnet skulle gå så måste jag sätta mig och ringa förlossningen direkt..


    Ja, det har gått jättebra varje gång vattnet har gått utan att bebis varit fixerad :) Min barnmorska nämnde det under min första graviditet när bebisen i vecka 36 fortf inte var fixerad, och sa att går vattnet så ska du helst lägga dig ned och sen åka in direkt. Så jag gjorde precis så. Vattnet gick långsamt första gången så jag visste inte riktigt om det var vattenavgång, men jag lade mig i soffan för säkerhets skull.

    Med andra barnet gick vattnet med ett pang kändes det som, mitt i natten när jag sov så jag låg redan ned. Båda ggr har maken hämtat bilen till dörren och sen har jag bara gått metrarna från bilen till förlossningens akutintag där barnmorska har väntat med en säng som de kört mig i upp till förlossningen. Sen har jag fått ligga ned tills värkarna har kommit igång och fixerat bebisen. Det gick snabbt båda gånger, tog några få timmar bara innan de fixerades (utan navelsträngsprolaps) och förlossningarna gick jättesnabbt och bra.

    Det är förresten lite olika hur de rekommenderar en att göra. Idag säger man att det inte är så farligt att röra sig lite grann om vattnet går vid ofixerad, men förr rekommenderades ambulans in i många landsting. Jag känner själv att jag inte vill ta risken så jag skulle lägga mig ned och hålla bäckenet högt om det hände igen.

    Om bebisen ligger i tvärläge när vattnet går kan det visst vara väldigt farligt om bebis inte är fixerad, så det kan vara bra att ha koll på. Mitt tredje barn låg så i några veckor på slutet och det tyckte BM inte alls om. Men bebisen vände sig nedåt tillslut (fixerades inte) och vattnet gick inte förrän sista timmen av förlossningen. Stort lycka till!! :)
Svar på tråden Hinnsvepning rörligt huvud risker??!!