• Anonym (sirpa)

    KAn vem som helst bli hockeyproffs eller är det för de med rätt kontakter?

    En sak som slagit mig när jag följt hockeyn är hur påfallande många proffs som har en förälder och andra släktingar som varit hockeyproffs.
    Hela tiden hör man "hans pappa" osv. Bara i landslaget har vi flera spelare, vars föräldrar själva var proffs, exempelvis William Nylander. Och det är inte bara här i Sverige utan jag tycker det är väldigt förekommande att man hör kommentatorerna beskriva olika spelare och sedan berättar om att deras farsa varit tidigare proffs. 

    När man tittar på TV-puckeln, JVM och även vanliga senior VM så hör man väldigt ofta att den ena och den andra kommer från framgångsrika "hockeyfamiljer". 

    Kan vem som helt bli hockeyproffs eller är det för de som har rätt kontakter, resurser osv? Måste man vara extra begåvad för att bli hockeyproffs om man kommer från en helt vanlig arbetarfamilj och saknar kontakter? Det stinker nepotism om hockeyn måste jag säga.

  • Svar på tråden KAn vem som helst bli hockeyproffs eller är det för de med rätt kontakter?
  • Tiina87

    Ja, vem som helst kan bli hockeproffs men det krävs att ens föräldrar har haft ekonomi till att stött under barn-ungdomsåren. Krävs träning, pengar och talang för att bli hockeproffs. Men inte nödvöndigvis rätt kontakter eller att föräldrarna har varit proffs.

    Har en gammal klasskaramat som var och spelade i NHL i något år för många år sedan. Han hade inte föräldrar som var inom hockeyn men de hade satsat otroligt mycket pengar under barn-ungdomsåren för att han skulle nå långt plus art han var en naturtalang på hockey. Tyvärr så sabbade han knät och fick lägga hockeyn på hyllan efter några år.

  • Anonym (qwerty)

    Du hamnar inte i landslaget, eller vilket lag som helst, om du är dålig på hockey. Du blir inte draftad till NHL om du är dålig, bara du har en känd pappa som var duktig. Det är väl inte så konstigt att en duktig hockeyspelare kanske får barn som också är duktiga. Talangen ligger väl till viss del i generna. Men sen det faktum att du förmodligen fick hockeyintresset matat redan som barn. Och föräldrarna stöttar och puschar och ger dig möjlighet att träna, utvecklas och bli bra, eftersom de i sin tur spelat, andats och älskat hockey.

  • Anonym (Cleo)

    Snarare så att i renodlade idrottsfamiljer fattar man vilket jobb som krävs för att nå eliten och vilka uppoffringar man som familj måste göra. Vill Pelle 7 år bli proffs sätter man elitnivå redan från början då man fattar läget. Man sätter inte Pelle i kommunala hockeylaget som tränar på allmänhetens åkning varje söndag utan man ringer en enskild tränare och låter Pelle träna parallellt med både korphockeyn OCH enskild tränare. Det blir hockeyskola och läger redan från liten ålder. Drillning och disciplin.

    Något som en vanlig Svensson knappast har varken tid eller möjlighet att göra.

  • Anonym (-)
    Anonym (sirpa) skrev 2019-05-15 13:15:40 följande:

    En sak som slagit mig när jag följt hockeyn är hur påfallande många proffs som har en förälder och andra släktingar som varit hockeyproffs.
    Hela tiden hör man "hans pappa" osv. Bara i landslaget har vi flera spelare, vars föräldrar själva var proffs, exempelvis William Nylander. Och det är inte bara här i Sverige utan jag tycker det är väldigt förekommande att man hör kommentatorerna beskriva olika spelare och sedan berättar om att deras farsa varit tidigare proffs. 

    När man tittar på TV-puckeln, JVM och även vanliga senior VM så hör man väldigt ofta att den ena och den andra kommer från framgångsrika "hockeyfamiljer". 

    Kan vem som helt bli hockeyproffs eller är det för de som har rätt kontakter, resurser osv? Måste man vara extra begåvad för att bli hockeyproffs om man kommer från en helt vanlig arbetarfamilj och saknar kontakter? Det stinker nepotism om hockeyn måste jag säga.


    Ja och nej skulle jag nog vilja svara.
    Har du ett hockeyproffs som förälder så har du dels fördelen av att ha någon som vet hur viktig träningen är, som pushar, motiverar, är villig att lägga ner den tid och pengar som krävs osv. Du har också fördelen av att folk redan vet om vem du är när det väl blir lite konkurrens. Det spelar däremot ingen roll alls om du faktiskt inte presterar. En skolkamrat till mig hade en "legend" till pappa och han spelar visserligen hockey idag men inte alls på den nivån som jag gissar att många hade förväntat sig..

    Är du en förälder som har råd, tid och lägger ner väldigt mycket energi (och har ett barn som faktiskt brinner för sporten och vill samma sak..) så kan man komma väldigt långt även utan kända föräldrar. Problemet är att dom flesta föräldrar som inte kommer från en elitsatsande bakgrund har svårt att stötta så mycket som kan behövas. Jag elitsatsade inom en idrott och fy f*n vad svårt det var när ens föräldrar "aldrig fanns där" om jag jämför med lagkamrater.. som att simma motströms hela tiden..
  • plutnick
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-15 13:28:49 följande:

    Du hamnar inte i landslaget, eller vilket lag som helst, om du är dålig på hockey. Du blir inte draftad till NHL om du är dålig, bara du har en känd pappa som var duktig. Det är väl inte så konstigt att en duktig hockeyspelare kanske får barn som också är duktiga. Talangen ligger väl till viss del i generna. Men sen det faktum att du förmodligen fick hockeyintresset matat redan som barn. Och föräldrarna stöttar och puschar och ger dig möjlighet att träna, utvecklas och bli bra, eftersom de i sin tur spelat, andats och älskat hockey.


    Bullshit.

    TS har så rätt, fotbollen är ett bra exempel på motsatsen, där väldigt få proffs har föräldrar som varit framgångsrika.
    Hockeyn är en egen liten värld och dessutom är konkurrensen avsevärt mycket mindre än fotbollen. Hockeyn är en liten sport runt om i världen och det är därför det går att göra så.
    Barn till NHL proffs och SHL proffs sätter sina ungar i de bästa lagen och föreningarna från tidig ålder. De ser till så sina barn får spela mycket och hela tiden ges utrymme att utvecklas så mycket som möjligt. Sätter de på olika hockeyläger och utvecklingscenter, sätter de i miljöer där de kan bli så bra som möjligt. Proffsens ungar får alltid en gräddfil i föreningarna, får maximalt med speltid osv, bara för deras farsa är tidigare "stjärnor". Om du inte är helt talanglös så blir du bra under dessa förutsättningar, speciellt när konkurrensen är låg i jämförelse med många andra sporter.   

    Det är inte bara så inom hockeyn. Det är likadant inom tennis och golfen. 

  • Tiina87
    Anonym (Cleo) skrev 2019-05-15 13:29:30 följande:

    Snarare så att i renodlade idrottsfamiljer fattar man vilket jobb som krävs för att nå eliten och vilka uppoffringar man som familj måste göra. Vill Pelle 7 år bli proffs sätter man elitnivå redan från början då man fattar läget. Man sätter inte Pelle i kommunala hockeylaget som tränar på allmänhetens åkning varje söndag utan man ringer en enskild tränare och låter Pelle träna parallellt med både korphockeyn OCH enskild tränare. Det blir hockeyskola och läger redan från liten ålder. Drillning och disciplin.

    Något som en vanlig Svensson knappast har varken tid eller möjlighet att göra.


    Det är faktiskt inte nödvändigt att träna med en enskild tränare samtidigt som man tränar i grupp. Min kompis tränade aldrig med enskild tränare utan började på hockey som 8-åring, hade träning och match någon gång i veckan (det ökade med både träningar och matcher allteftersom jan blev äldre) och var mycket själv på isrinken och åkte med kompisar på fritiden. Även läger på sommaren, dock inte de första åren. Men det krävs att man har ork, en viss talang och motivationen för att bli bättre samt föräldrar som har ett visst engagemang på sporten. Och till viss del kan lägga pengar på bra utrustning etc.
  • plutnick
    Anonym (-) skrev 2019-05-15 13:36:16 följande:
    Ja och nej skulle jag nog vilja svara.
    Har du ett hockeyproffs som förälder så har du dels fördelen av att ha någon som vet hur viktig träningen är, som pushar, motiverar, är villig att lägga ner den tid och pengar som krävs osv. Du har också fördelen av att folk redan vet om vem du är när det väl blir lite konkurrens. Det spelar däremot ingen roll alls om du faktiskt inte presterar. En skolkamrat till mig hade en "legend" till pappa och han spelar visserligen hockey idag men inte alls på den nivån som jag gissar att många hade förväntat sig..

    Är du en förälder som har råd, tid och lägger ner väldigt mycket energi (och har ett barn som faktiskt brinner för sporten och vill samma sak..) så kan man komma väldigt långt även utan kända föräldrar. Problemet är att dom flesta föräldrar som inte kommer från en elitsatsande bakgrund har svårt att stötta så mycket som kan behövas. Jag elitsatsade inom en idrott och fy f*n vad svårt det var när ens föräldrar "aldrig fanns där" om jag jämför med lagkamrater.. som att simma motströms hela tiden..
    Stämmer inte. De flesta som är villiga att satsa på en sport förstår hur mycket träning som behövs, hur mycket tid som behövs läggas ner. Att barn till mångmiljonärer skulle ha en större motivation än barn från exempelvis arbetarklassen är löjligt att påstå.
    Jag vet massvis med begåvade spelare som tränat som galningar för att lyckas, offrat hela sitt liv men inte kommit någon vart.

    Kolla på fotbollen. Där krävs också ett enormt jobb för att lyckas, så även inom friidrotten. Antalen fotbollsstjärnor eller friidrottsstjärnor som har tidigare proffs i familjen är väldigt låg i jämförelsen med hockeyn. Samma sak inom brottningen. Så det handlar inte om det, det är löjligt att påstå.

  • Kjell2
    Anonym (sirpa) skrev 2019-05-15 13:15:40 följande:

    En sak som slagit mig när jag följt hockeyn är hur påfallande många proffs som har en förälder och andra släktingar som varit hockeyproffs.
    Hela tiden hör man "hans pappa" osv. Bara i landslaget har vi flera spelare, vars föräldrar själva var proffs, exempelvis William Nylander. Och det är inte bara här i Sverige utan jag tycker det är väldigt förekommande att man hör kommentatorerna beskriva olika spelare och sedan berättar om att deras farsa varit tidigare proffs. 

    När man tittar på TV-puckeln, JVM och även vanliga senior VM så hör man väldigt ofta att den ena och den andra kommer från framgångsrika "hockeyfamiljer". 

    Kan vem som helt bli hockeyproffs eller är det för de som har rätt kontakter, resurser osv? Måste man vara extra begåvad för att bli hockeyproffs om man kommer från en helt vanlig arbetarfamilj och saknar kontakter? Det stinker nepotism om hockeyn måste jag säga.


    Nej, vem som helst kan inte bli hockeyproffs. Det krävs talang och fysiska förutsättningar.
    Nej, för att bli hockeyproffs krävs inte att dina föräldrar har varit det. Det finns massor av hockeyproffs som inte har föräldrar som varit hockeyproffs.
    Ja, det är ofta en fördel för sin karriär som hockeyspelare att ha en förälder som varit hockeyspelare. 


  • Anonym (-)
    plutnick skrev 2019-05-15 13:48:39 följande:
    Stämmer inte. De flesta som är villiga att satsa på en sport förstår hur mycket träning som behövs, hur mycket tid som behövs läggas ner. Att barn till mångmiljonärer skulle ha en större motivation än barn från exempelvis arbetarklassen är löjligt att påstå.
    Jag vet massvis med begåvade spelare som tränat som galningar för att lyckas, offrat hela sitt liv men inte kommit någon vart.

    Kolla på fotbollen. Där krävs också ett enormt jobb för att lyckas, så även inom friidrotten. Antalen fotbollsstjärnor eller friidrottsstjärnor som har tidigare proffs i familjen är väldigt låg i jämförelsen med hockeyn. Samma sak inom brottningen. Så det handlar inte om det, det är löjligt att påstå.
    Nej nej, inte barnen, jag pratar om föräldrarna. Barnens motivation är det inte någon skillnad på mer än att barn till idrottare kanske upptäckt idrotten tidigare (vilket i sig inte nödvändigt behöver vara något positivt). 

    Det jag menar är alltså stödet man får från sina föräldrar. Det är rätt stor skillnad i vilka förutsättningar man har att lyckas oavsett vilken idrott man nu väljer beroende på vilket stöd man får hemifrån. Jag har själv sett det både som elitsatsande aktiv och som coach. Med det inte sagt att föräldrar utan idrottsbakgrund inte kan stötta men det är vanligt att dom inte förstår vad som krävs och inte finns där på samma sätt..
  • klyban

    Man kan koka ned detta rätt enkelt om man vill, först måste man faktiskt ha ett intresse för hockey.
    Och för göra en väldigt lång historia kort, det finns två typer, NHL proffsens barn har talan för spela hockey, och varit i en sådan miljö i större delen av deras unga liv.(Här ingår talanger också, för de finns uppenbarligen utanför dessa)
    Hur naturligt som helst.


    Och sen har du de som tränar sig till att bli bra.


    Men har du ingen talang ens en gnutta, så spelar ju det ingen roll hur mycket pengar du har eller vem din pappa/mamma är, du blir inget ändå.


    hur många meter var det?
Svar på tråden KAn vem som helst bli hockeyproffs eller är det för de med rätt kontakter?