• VärdelösIndivid

    A-Kassa & Inkomst

    Hej igen alla på Familjeliv!

    Jag är ännu en gång på jakt efter någon kunnig inom sveriges A-kassor!

    Det är nämligen så att jag har fått en del bonusar från min förra arbetsplats (konsult via bemanningsföretag) efter att jag slutat jobba där, men dessa bonusar slutade att komma c.a en månad innan jag ansökte om A-Kassa, jag ringde även för att försäkra mig om att det var den sista utbetalningen.

    Nu så har jag dock haft ersättning från A-Kassan i snart 4 månader, och då dimper det ner ett mail i min inkorg... ännu en lönespecifikation med en bonus utav någon anledning..

    Så nu får jag självklart panik och blir rädd för att bli återbetalningsskyldig/polisanmäld via min A-Kassa (förutsätter att en bonus räknas som inkomst).

    Jag hade samma frågeställning för c.a en månad sedan angående min skatteåterbäring, men då svarade min A-Kassa att jag inte ens behövde informera om denna inkomst, utan endast ifall jag jobbat och fått ut lön.

    Vad gäller egentligen när det handlar om en bonus som i mitt fall? Har jag anmälningsskyldighet eller hur gör jag nu? Jag har ingen koll på vad löneavdelningen på bemanningsföretaget håller på med...

    MvH

    VärdelösIndivid

  • Svar på tråden A-Kassa & Inkomst
  • Don3

    Har du inte jobbat sen du börjat få a-kassa?

    Isf är det inget problem. Står det på lönespecen vilken period bonusen gäller för?

  • VärdelösIndivid
    Don3 skrev 2019-05-20 12:56:47 följande:

    Har du inte jobbat sen du börjat få a-kassa?

    Isf är det inget problem. Står det på lönespecen vilken period bonusen gäller för?


    Jag har inte jobbat sedan jag ansökte om A-Kassan, men lösespecifikationen menar att det handlar om

    1 April - 30 April... ansökte om A-Kassa den 19 Mars.
Svar på tråden A-Kassa & Inkomst