• Anonym (Bensin)

    Dyrt med bensin?

    För 15 år sedan var det inte ovanligt att man körde bilar som drack 1l milen. Nu finns det bilar som drar under 0.6l milen som många har råd med

    Vem som helst kan väl räkna ut då att 17 :- per liter är billigt. Varför klaga?

  • Svar på tråden Dyrt med bensin?
  • Mackan1978

    Det är inte alls billigt.

    Du må ju tänka på att folk i norrland har långa pendlingssträckor.

    Jag har dom senaste åren åkt 16 - 18 mil per dag.

    Bara till och från jobbet. Bilen drar över 0.6.

    Du kan ju räkna ut vad det blir på ett år. Dessutom kan du lägga till att jag kör mera än bara till och från jobbet.

  • Mackan1978

    Jag och min fru brukar tillsammans betala 6500kr/månad enbatt i diesel.

    Vi är inget unikt fall kan jag säga.

    Är det billigt?

  • Mackan1978

    Min bil är förhållandevis bränslesnål.

    Det är en vanlig Skoda Octavia med en liten 1.6 liters motor, med fyrhjulsdrift, det måste man nästan här här i Västerbotten. När man kör på vissa vägar.

  • Mackan1978

    Man får ju tänka på att alla i Sverige bor inte i Stockholm, Göteborg och Malmö, typ.

    Många har långa sträckor att åka, och därav sträckor som det skulle ta 2.5 timma att åka med buss, pga bussarna inte går så ofta eller att anstultningsbussarna nästan aldrig går.

    Det är inte bara att hoppa på pendeltåget.

  • Barbro45

    Fast pris/liter är väl inte relevant egentligen. Det som är viktigt är väl hur länge måste du jobba för att betala din tankning.

    1964 fick man 13,3 liter bensin för tio kronor, en timlön var 4 kronor, alltså 2,5 timmars arbete för 13,3 liter bensin. För 5 år sen då var en timlön 175 kronor och bensinpriset 15 kronor per liter. Alltså 29 liter bensin för 2,5 timmars arbete. Bensinen var alltså 2,2 gånger dyrare i mitten på 60-talet än idag dessutom drog en 60-hästars Volvo PV en liter per mil idag drar en 210-hästars Volvo V 70 0,9 liter per mil. Snacka gärna om skillnaden men gnäll inte!

  • Mackan1978

    Om man tar 6500kr * 12 så blir det 78 000kr per år, enbart i jobbresor. Då ska man tänka på att man åker mera än bara till och från jobb. Plus att bilarna ska servas. Det är kamremsbyten och reparationer, skatt och försäkringar, som dessutom ska vara tecknade för fler mil än 1500 mil som ofta är standard.

    I mitt fall så kör jag min bil ca 6500 mil per år, så man kör fort slut på en bil och behöver byta bil rätt ofta.

    Sådant är inte heller billigt.

  • Mint

    Det SKA inte vara billigt att köra bil. Tror ni bi hade fått fram elbilar eller riktigt snåla bilar om bensinen varit dyr? Tyvärr finns inte miljöhänsyn i oss lila naturligt som sparsamheten.

    Och alla sinnade röster menar ju att det, justerat efter inflation och att bilar numera drar mindre, inte kostar mer av budgeten att köra bil nu än förr. Klart det är lätt att haja till när priset knuffar på 17 kr-strecket men då glömmer man att man tjänar tre ggr så mkt som för 20 år sedan och bilen drar hälften.

  • Mackan1978

    Jag skulle vilja se dig köra en 17 mil elbil i -28 grader. Jag tror knappast att du skulle ta dig fram den sträckan.

  • Mackan1978

    Jag kan även upplysa om att långt ifrån alla bilar drar under 0.6 nuförtiden. Det beror helt på vilken motorstorlek man pratar om.

    Jag brukar ha små och snåla motorer.

Svar på tråden Dyrt med bensin?