• Anonym (Ts)

    Vad är detta för "anfall"?

    Då och då, kanske 10 ggr per år så får jag ngt slags anfall.

    Jag blir yr och får overklighetskänslor - som när man är jättefull eller ska svimma. Blir kallsvettig. Darrig. Det blir oftast bättre om jag äter något fort.

    Kan det vara ngt med blodsockret men isf vad? Jag ser inget samband med att jag inte ätit innan eller ätit mkt sött eller så. Har lågt blodtryck så blir yr om jag ställer mig upp fort men det går över fort. Detta kommer när jag är uppe tex handlar eller något.

    Har haft såhär i många år. Tog blodsocker i början när jag fick så (alltså inte under ett anfall men före/efter mat) och det var inget konstigt med det då.

    Har inga andra symptom på diabetesproblem förutom att jag har diabetes typ 2 i släkten (pappa har). Inte mer törstig, är normalviktig och så. 38 år gammal och haft detta sedan jag var yngre än 30 (minns Inte när det började).

    Har aldrig svimmat av det, alltid hunnit äta/lägga mig ner.

    Tidigare var det värst med darrigheten. Händerna riktigt skakade. Numera är det overklighetskänslan som är värst, är lite som att vara under vattnet.

    Hände när jag var med tvååringen och handlade nyss vilket var lite läskigt.

    Har kollat blodvärden hos läkare och allt ser bra ut. Tror inte det är panikångest för jag har ingen panik i samband med det, blir snarare lugn. Ingen hjärtklappning etc heller.

  • Svar på tråden Vad är detta för "anfall"?
  • Anonym (C)

    Lågt blodtryck?

    Låter som jag får ibland. Jag har ett lågt blodtryck. Ligger på en bit under 100/60 och när jag var gravid så kommenterade bm alltid att jag hade så himla bra blodtryck. Det var ju för att det då hade stigit till 120/60 vilket anses vara ett normalt/bra blodtryck.

  • Anonym (Ts)

    Tack för era tankar, jag läser.

    Jag låg på 85/55 i blodtryck när jag var gravid, har nog ca 95-105/65 annars. Men det är inte så ofta jag blir yr av att tex stiga upp fort och då går det över på 10 sek. Så det känns inte riktigt relaterat.

    Det med hypoglykemi lät mer rimligt. Om jag får såhär hos pappa ngn gång kan jag testa då men minns att jag i barndomen en gång testade 2,? I blodsocker typ 20 min efter att jag ätit vilket ju låter extremt lågt? Men när jag testats under graviditet (ej gjort sockerbelastning) har det varit normalt, typ 7.

    Varför får man hypoglykemi och vad kan man göra åt det?

  • Anonym (My)
    Anonym (Ts) skrev 2019-05-19 14:10:54 följande:

    Tack för era tankar, jag läser.

    Jag låg på 85/55 i blodtryck när jag var gravid, har nog ca 95-105/65 annars. Men det är inte så ofta jag blir yr av att tex stiga upp fort och då går det över på 10 sek. Så det känns inte riktigt relaterat.

    Det med hypoglykemi lät mer rimligt. Om jag får såhär hos pappa ngn gång kan jag testa då men minns att jag i barndomen en gång testade 2,? I blodsocker typ 20 min efter att jag ätit vilket ju låter extremt lågt? Men när jag testats under graviditet (ej gjort sockerbelastning) har det varit normalt, typ 7.

    Varför får man hypoglykemi och vad kan man göra åt det?


    Kan bero på många olika orsaker

    Tex Då kroppen reagerer överdrivet på en måltid, eftersom bukspottskörteln är överkänslig för speciellt de lättupptagbara kolhydraterna och därför producerar för mycket insulin. Överproduktionen av hormonet insulin sänker blodsockernivån och kroppen reagerer med många olika symptom, som är rätt så besvärande.

    Eller tex sviktande blodsocker pga Fysisk och psykisk stress: Stressig livsstil, chock, hormonala svängningar och förgiftningar

    Fel kost: Överdriven användning av socker / sötningsmedel och fast food / junk food

    Arv: Anlag för ett svagt nervsystem och därmed svårigheter att tackla stress och bekymmer

    Alkoholism: Kan både vara symptom och orsak (också som arvsanlag)

    Är även vanligt efter gastric pass operationer.

    Så svårt att svara på vad orsaken för dig kan vara om det nu är hypoglykemi men på dina symtom så låter det mer som det än att det skulle ha med blodtrycket att göra.

    Kan du se något samband med när anfallen kommer? Fysiskt aktiv? Uppe och går eller är det i samband med att du reser dig? Hur länge sedan har du ätit när dessa anfall kommer?

    Upplever du det som ett problem eller att det blir mer frekvent och kommer oftare skulle jag råda dig att söka vårdcentralen för en utredning.

    Och skulle du ha en blodsockermätare tillgänglig när ett anfall inträffar så kan det vara en bra idé att prova för att se vad den visar.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (My) skrev 2019-05-19 16:50:55 följande:

    Kan bero på många olika orsaker

    Tex Då kroppen reagerer överdrivet på en måltid, eftersom bukspottskörteln är överkänslig för speciellt de lättupptagbara kolhydraterna och därför producerar för mycket insulin. Överproduktionen av hormonet insulin sänker blodsockernivån och kroppen reagerer med många olika symptom, som är rätt så besvärande.

    Eller tex sviktande blodsocker pga Fysisk och psykisk stress: Stressig livsstil, chock, hormonala svängningar och förgiftningar

    Fel kost: Överdriven användning av socker / sötningsmedel och fast food / junk food

    Arv: Anlag för ett svagt nervsystem och därmed svårigheter att tackla stress och bekymmer

    Alkoholism: Kan både vara symptom och orsak (också som arvsanlag)

    Är även vanligt efter gastric pass operationer.

    Så svårt att svara på vad orsaken för dig kan vara om det nu är hypoglykemi men på dina symtom så låter det mer som det än att det skulle ha med blodtrycket att göra.

    Kan du se något samband med när anfallen kommer? Fysiskt aktiv? Uppe och går eller är det i samband med att du reser dig? Hur länge sedan har du ätit när dessa anfall kommer?

    Upplever du det som ett problem eller att det blir mer frekvent och kommer oftare skulle jag råda dig att söka vårdcentralen för en utredning.

    Och skulle du ha en blodsockermätare tillgänglig när ett anfall inträffar så kan det vara en bra idé att prova för att se vad den visar.


    Det konstiga är att det är så sällan. Jag äter mkt socker i perioder (typ vid mens) men då händer det sällan. Har stressat mkt i perioder också men ser inget samband där. Det blir inte oftare eller mer sällan utan 1-2 ggr/mån och varit så i minst 10 år, kanske mer.

    Nu förra gången tex så hade jag ätit bra frukost hemma, lämnat på förskolan. Ätit bra lunch (sallad + fisk), jobbat hemifrån utan stress hela dagen. Hämtade vid tretiden på förskolan och gick då förbi affären på hemvägen. Efter jag handlat några grejer lyfte jag barnet ur vagnen så hon fick springa fritt och nästan direkt efter jag gjort det och ställt ner henne på golvet kommer detta. Yr och stora overklighetskänslor, känns som jag är under vattnet. Mkt medveten om hur jag andas etc. Får anstränga mig att hålla mig upprätt och vaken.

    Jag böjde mig ner lite för att lyfta men jag lyfter i/ur vagn + plockar leksaker från golv mest hela dagarna utan att något händer.

    Lyckades handla klart på 5 min, köpte lite choklad också, som tur var inga köer. Fick barnet i vagnen och åt chokladen på väg hem (10 min). Var fortfarande yr när jag kom hem men lade mig i 5 min och sedan var det över.

    Har inte gjort någon gastric bypass, alltid varit normalviktig. Inga alkoholproblem, max ett glas vin i veckan. Inget sånt i släkten. Har ätit en hel del sött under uppväxten. Men äter oftast bra mat nu.

    Ska hälsa på pappa under sommaren så ifall det händer då ska jag testa blodsockret.
  • Anonym (Ts)

    En grej jag kan tänka också är att jag har haft lite ryggproblem sedan tonåren, lite värk i övre delen av ryggen nästan hela tiden. Är van så tänker inte på det vanligtvis men när jag tex har feber blir det mkt värre och gör riktigt ont. Har gjort utredning men inget har hittats förutom att jag är ovanligt stel i nacke/bröstrygg. Kan tex inte få ner händerna längre än knäna om jag böjer mig fram med raka ben.

    Hade ett tag (ca 2 år) så att jag inte kunde vrida huvudet åt vänster eller snett uppåt utan stora smärtor. Kom över en natt. Fick gå till sjukgymnast men det hjälpte inte. Blev långsamt bättre av sig självt dock.

    Vet inte om detta kan vara kopplat.

Svar på tråden Vad är detta för "anfall"?