• Anonym (Vill må bra)

    Min sambo får mig att känna mig värdelös

    Min sambo och jag har varit tillsammans i 15 år och har 2 underbara barn tillsammans. I perioder har han mått dåligt och då är det jag som får ta skiten. Då kan han bli elak, verbal för att sedan bli passivt aggressiv. Utåt tycker alla synd om honom och han är världens trevligaste för sin omgivning. Men frustrationen och ilskan tar han ut på mig. Eller, så upplever jag det åtminstone.

    Han har varit inne i en dålig period en längre tid nu. Igår kväll blev han rasande på mig över en småsak egentligen. Det var en sak som kommit bort och jag frågade om den kommit fram, vilket den hade. Jag frågade om han hade tänkt att anklaga mig för att ha slarvat bort den (enligt honom, jag minns faktiskt inte vad jag sa). Han fick ett utbrott, sa att jag är dum i huvudet och att han skulle försvinna ur hans liv. Jag blev, som alltid när han kastar ut sig sånt, väldigt sårad och ledsen. Han spenderade hela kvällen och halva natten i garaget. Hittade honom i morse i soffan. Sa då att jag ville ha en ursäkt. Han svarade då ; för vad? Att du beter dig som illa mot mig? Jag ville då ha en förklaring hur jag varit dum. Då brusar han upp igen, säger att han inte tänker ge mig någon ursäkt och att han inte vill ha nåt med mig att göra. Att han är så jävla trött på att jag tar för givet att han ska skylla saker på mig, att han är trött på att jag gång på gång frågar om han ljuger och liknade. Han rusar ut i bilen, låser och vägrar prata med mig. Säger gång på gång att han inte behöver vara så arg på mig, ber om ursäkt att jag fått honom att känna som han känner. Skickar sms om att jag inte vill bråka mer utan bli sams. Han har fortfarande inte sagt ett ord till mig.

    Vi skulle ha gått på konsert ikväll, jag gav honom biljetter i julklapp och har bokat hotellrum så att vi bara kan slappna av och umgås bara vi två utan barn. Nu verkar det som jag får gå själv. Han vägrar ju prata med mig... Jag har varit så ledsen och jag är så slut mentalt. Han vet att min självkänsla är i botten och ändå trycker han på ömma punkter. Jag vill verkligen inte bli kallad för idiot, dum i huvudet, jävla svin, att han inte ens klarar av att se mig. Jag börjar själv tro att jag är helt värdelös. Har varit mobbad större delen av min skolgång, min pappa sa upp kontakten med mig när jag var 10 år och jag har blivit sviken av vänner i vuxen ålder. Jag blev våldtagen när jag var 25 och har mått oerhört dåligt över detta. Allt detta vet min sambo om. Han vet att jag har ett självförakt, ändå fortsätter han säga elaka saker till mig. Han kan inte bjuda mig på att få prata om saker och ting. Han vill inte umgås med mig. Detta förklarar han inte beror på mig utan på hans mående. Han har det tufft på jobbet och är väl egentligen utbränd. Dock så är det mitt fel att han inte kan ladda batterierna hemma för att jag jagar honom så. Det är sant att jag tjatar. Tjatar på att han ska komma ihåg grejer, tjatar om diskmaskinen, tjatar om städning, matlagning, renovering som behöver ta tags i, gräsklippning och annat som jag inte klarar av (eller kan) att sköta själv. Tycker liksom att

    Han kan ta llie ansvar för hemmet. Jag försöker bli bättre på att inte tjata. Men jag kan inte låta bli när skiten bara växer. Det bara slinker ur mig.

    Vi har gått på familjerådgivning ett par gånger. Det har faktiskt blivit lite bättre och vi har till och med kramats och hållit varandra i handen det senaste. Men nu blev det ju då bråk IGEN som inte hade behövt bli så dramatiskt. Jag vet inte vad det är med mig som får honom så arg. Jag vet inte varför han gång på gång nedvärderar mig som han gör. Jag hatar mig själv för att jag är så svag att det slutar med att jag ber om ursäkt när det från början var jag som krävde en. Jag önskar att jag kunde låta honom vara i fred när han blir på det här sättet, men jag kan inte låta bli att springa efter honom och vilja bli sams och att han ska sluta tycka så illa om mig och sluta stänga mig ute. Han har uttryckligen sagt att han inte vill se mig, ÄNDÅ springer jag efter och vill prata, ha en förklaring, försöka reda ut. Jag får aldrig göra detta. Jag får sällan prata med honom. Det är det enda jag vill. Få prata. Jag har blivit sams med tanken att jag inte betyder så mycket för honom. Att han inte vill kompromissa med mina behov, inte är intresserad av mitt liv. Det känns såklart tråkigt att jag inte fick en partner som jag kunde dela innersta tankar, humör och tid med, men det är okej.

    Såklart undrar ni varför jag inte lämnar. Olika faktorer. Ekonomi. Jag har hund som jag älskar och vill inte göra mig av med den om vi särar på oss. Jag vill inte vara ensam, jag vill ha en familj. Nu är jag 35 och vem vill ha mig? Jag älskar min sambo när han mår bra. När kramar mig, när han VILL vara med mig, när vi skrattar ihop. Han säger att han älskar mig när jag frågar honom. Jag vill dock inte barnen ska komma i kläm.

    Ville mest bara skriva av mig. Har inga nära vänner jag kan prata sånt här med. Tack för att du tagit dig tid att läsa.

  • Svar på tråden Min sambo får mig att känna mig värdelös
  • pulverpåse
    Anonym (Vill må bra) skrev 2019-05-18 10:41:27 följande:

    Jag frågade om han hade tänkt att anklaga mig för att ha slarvat bort den (enligt honom, jag minns faktiskt inte vad jag sa).


    börja gå i parterapi, ni måste komma till insikt varför ni fortsätter i samma mönster, år efter år. den underliggande konflikten måste få komma till ytan. den måste lösas upp och ni behöver göra en fundamental förändring, båda två.

    obs: jag lägger inte skulden på någon av er. det kan inte ni göra heller, ni måste förstå var allt började och varför det fortsätter.
  • Colourfulrainbow

    Inga fler ursäkter. Nu lämnar du honom. Punkt slut.

    Din självkänsla är så körd i botten att du inte tror att en enda man i hela Sverige vill ha dig mer än en man som skriker att du är dum i huvudet och behandlar dig som skit.

    Han har ingen respekt för dig. Ingen. Och du jagar honom desperat och du försöker desperat lappa ihop ert förhållande. Varför? Tycker du om att bli behandlad på det här sättet? Nej, det gör du ju inte.

    Du har blivit van vid att bli behandlad som skit helt enkelt. Du har år av mobbning bakom dig, en våldtäkt och nu en man som psykiskt misshandlar dig.

  • Anonym (Lämna)

    Om du läser ditt eget inlägg och tänker dig att det är en okänd som har skrivit det. Ser du då hur illa det ser ut?

    Tror du att det är en slump att han inleder bråket i så nära anslutning till att ni ska åka på konserten?

    Tycker du att ni ger era barn en bra tillvaro?

    Hur kan du som 35-åring tro att du har slut på chanser? Jag är 53 och får fortfarande trevliga erbjudanden i och utanför sängen

    Du har en historia av misshandel och är sorgligt nog trygg i den rollen. Den som misshandlar dig allra mest är tyvärr du själv eftersom du inte lämnar en man som är så där elak mot dig.

    Kontakta kvinnojouren där du bor och be om hjälp med att bryta.

  • Anonym (Exfru)

    Du,det där är inte respekt och kärlek.Du vill inte bli behandlad så.Självklart måste du göra slut med idioten.

  • Barbro45

    En mansbebis med andra ord. Allt är ditt fel när något är fel, när han mår dåligt så ska du tassa på tå och ta häääänsyn. En vuxen man tar ansvar för sin psykiska hälsa, ser till att han får vård och medicinering när det behövs. Är det detta du vill att dina barn ska ha som förebild i sina framtida relationer?Du älskar honom, men älskar han dig. Han kanske säger det och menar det för stunden. Men ord är billiga det är handlingar och beteende i vardagen och vid kriser som betyder ätit.

  • Anonym (brushane)

    Tänker att det är din man som har psykiska problem och antagligen dålig självkänsla och att det är han som borde gå i terapi... Känner igen mig själv i det där med att brusa upp och bli arg för skitsaker. Jag vill verkligen inte va en sån, men när jag känner mig pressad av olika anledningar så bryter det ut. Tyvärr är det oftast de som står mig närmast och som jag älskar mest som får ta mina utbrott. Tror det är ett inärvt beteende från mina föräldrar som var precis likadana. Jag försöker verkligen få det under kontroll och det går sakta framåt men ibland så kokar det över... Lyckligtvis är jag inte elak utan bli mest bara arg. Min fru har lärt sig att inte ta det personligt längre utan vet att det är mitt problem att brottas med. Hoppas ni kan lösa det, men om din man inte vill jobba med sig själv för att få det att funka så hade jag gått vidare.

  • AndreaBD

    Ohoh..... det där är faktiskt illa. Det är han som är elak, det är han som inte gör tillräckligt, som inte tar ansvar, och ändå vänder han det till att det är ditt fel. Han sänker dig istället för att ge dig stöd. Trots att det är han som inte tar ansvar får han dig att känna att det skulle vara ditt fel. Och han ger dig känslan att du inte kan kräva saker av honom, som du bör kunna kräva av din partner. Så som att man pratar ut om saker, att man kan lita på att man kan prata lugnt om sakerna också.  

    Det du måste förstå är att det verkligen inte fungerar och att du med tiden har vant dig till det. Det kallas för normalisering. Numera tycker du att det går bra, om det går någorlunda. Men det är egentligen inte bra. Det är långt ifrån hur det borde vara. 

    Och familjeterapi är slöseri på tid här. Man får små förändringar som varar ett tag och sedan går det tillbaka till hans "normala" sätt att fungera. Han vill ju inte ändra på det, och det har ju fungerat - for honom - i 15 år. Du däremot kan få det så mycket bättre om du börjar om. Självklart går det att hitta en bra partner. Jag hittade en jättebra partner när jag var 43, och jag har också haft dåliga relationer, så som det som du beskriver. 

  • AndreaBD

    Och dina anledningar varför du inte kan separera är inte verkligen några problem. De går att lösa ganska lätt om du bara vill. Vänta inte för länge, du mår inte bra av att låta honom förpesta ditt liv. Visst, man kanske känner sig lite ensam i början, men det går att hitta bättre män. Du behöver inte vara ensam i längden. Och det går säkert att hitta en lösning för det där med hunden. Ekonomin brukar lösa sig. Ofta är det just såna partners som bidrar till att ekonomin är dålig. Och det finns lösningar.

  • Anonym (koss)

    dra på konserten med en polare och skit i honom.

  • Anonym (Sos)

    Vad tycker familjeterapeuten att ni ska göra? De har ju hört och vet om bådas version.

    Väldigt få människor har självinsikt och kan förstå att det inte alltid är bara ens fel. Du verkar ha god självinsikt. En mycket fin egenskap! Du ser själv dina brister och hur du agerar i en utsatt situation. Kanske vet inte din man om sin? Han saknar självinsikt. Det är säkert inget fel på nån av er, utan kombinationen av er två tillsammans som träter. Ni delar uppenbarligen inte samma värderingar.

    Jag tycker det är trist att ständigt läsa i alla trådar att det är en mansbebis, att dumpa är det rätta, gå i terapi osv.

    Varför inte börja se var problemet egentligen finns, och börja därifrån. Att avsluta en relation när man mår så dåligt gör bara att du alltid kommer sätta dig i samma sits oavsett vem du träffar. Att stärka er självkänsla gör att ni inte brusar upp, inte tjatar, utan kommunicerar istället.

    Skilsmässa är den enklaste utvägen men den kommer inte göra ett skit för er.

Svar på tråden Min sambo får mig att känna mig värdelös