• Anonym (Mammamuu)

    Sjukpenning ung

    Har en dotter som nu i juni tar studenten ????.

    Hon har en skada i ett ben så det ska opereras. Ingen brådska då skadan inte kan bli sämre med tiden.

    Hon har fått ett långvikariat direkt efter studenten.

    Det jag undrar över är sjukpenning..

    Hon kommer nu jobba 6 mån eller mer.

    Har jobbat lite innan under 2 år på helger mm.

    Hur fungerar detta med sjukpenning när man är ung??

  • Svar på tråden Sjukpenning ung
  • Anonym (Qwerty)

    Eftersom hon hinner jobba 6 månader så hinner hon upparbeta en SGI villet då innebär att hon är berättigat till att söka sjukpening lm hon blir sjukskriven efter operationen. Och så länge du godkänner kan hon då få sjukpening. Dock är jag lite osäker på om hon får det som arbetslös då man oftast inte kan vara sjukskriven från arbetslösheten.

  • Anonym (L)

    Har man en SGI kan man få sjukpenning, om arbetsförmågan bedöms vara nedsatt. Men om hon kommer att vara arbetslös kommer hon inte få sjukpenning någon längre period på grund av skadat ben. Efter kort konvalescens kan hon ta ett stillasittande arbete och har då inte rätt till sjukpenning.

  • Anonym (Mammamuu)
    Anonym (L) skrev 2019-05-19 07:51:00 följande:

    Har man en SGI kan man få sjukpenning, om arbetsförmågan bedöms vara nedsatt. Men om hon kommer att vara arbetslös kommer hon inte få sjukpenning någon längre period på grund av skadat ben. Efter kort konvalescens kan hon ta ett stillasittande arbete och har då inte rätt till sjukpenning.


    Anonym

    Konvalescens blir inte kort tyvärr. Utan gips i 3 månader sen rehab 8-12mån
  • Anonym (Mammamuu)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-05-19 00:07:00 följande:

    Eftersom hon hinner jobba 6 månader så hinner hon upparbeta en SGI villet då innebär att hon är berättigat till att söka sjukpening lm hon blir sjukskriven efter operationen. Och så länge du godkänner kan hon då få sjukpening. Dock är jag lite osäker på om hon får det som arbetslös då man oftast inte kan vara sjukskriven från arbetslösheten.


    Vaddå jag?!????

    Ja detta med arbetslösheten är ju ett problem att reda ut hur det fungerar.
  • Anonym (L)
    Anonym (Mammamuu) skrev 2019-05-19 09:22:30 följande:

    Anonym

    Konvalescens blir inte kort tyvärr. Utan gips i 3 månader sen rehab 8-12mån


    Om hon är arbetslös kommer hon inte att få sjukpenning i 12 månader. De tre månaderna med gips möjligtvis, men inte mer.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Mammamuu) skrev 2019-05-19 09:25:26 följande:

    Vaddå jag?!????

    Ja detta med arbetslösheten är ju ett problem att reda ut hur det fungerar.


    "Vaddå jag"?? Va??
  • Anonym (autocorrect?)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-05-19 09:49:19 följande:
    "Vaddå jag"?? Va??

    Anonym (Qwerty) skrev 2019-05-19 00:07:00 följande:
    (...) Och så länge du godkänner (...)

    Jag tror att du skulle skriva de men det blev du.
  • Glinda från Oz

    Det är mycket fel information i tråden.

    För att få sjukpenning av Försäkringskassan måste hon sa en SGI och det innebär att hon måste ha jobbat i minst sex månader eller haft en anställning som är återkommande varje år. (I hennes fall blir det väl sommarjobb i så fall) Tänk på att det inte får vara något glapp någonstans, är hon timanställd måste hon skriva in sig på arbetsförmedlingen första arbetslösa vardagen. Hon får alltså inte sluta jobba på tisdagen och bli sjukskriven på torsdagen för då förlorar hon hela ersättningen.

    Det går utmärkt att få sjukpenning som arbetslös men då prövas man mot hela arbetsmarknaden, hon ska alltså inte klara av något som helst jobb. Kan hon sitta och inte har superont är risken att de tycker att hon kan klara ett kontorsjobb.

  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (autocorrect?) skrev 2019-05-19 11:33:45 följande:

    Jag tror att du skulle skriva de men det blev du.


    *fk
  • Anonym (Qwerty)
    Glinda från Oz skrev 2019-05-19 11:42:37 följande:

    Det är mycket fel information i tråden.

    För att få sjukpenning av Försäkringskassan måste hon sa en SGI och det innebär att hon måste ha jobbat i minst sex månader eller haft en anställning som är återkommande varje år. (I hennes fall blir det väl sommarjobb i så fall) Tänk på att det inte får vara något glapp någonstans, är hon timanställd måste hon skriva in sig på arbetsförmedlingen första arbetslösa vardagen. Hon får alltså inte sluta jobba på tisdagen och bli sjukskriven på torsdagen för då förlorar hon hela ersättningen.

    Det går utmärkt att få sjukpenning som arbetslös men då prövas man mot hela arbetsmarknaden, hon ska alltså inte klara av något som helst jobb. Kan hon sitta och inte har superont är risken att de tycker att hon kan klara ett kontorsjobb.


    Ingen felinformation i tråden. Och nej, det är generellt svårare att få godkänd sjukskrivning av fk som arbetslös.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-05-19 14:12:29 följande:

    Ingen felinformation i tråden. Och nej, det är generellt svårare att få godkänd sjukskrivning av fk som arbetslös.


    Ja, naturligtvis eftersom man prövas mot hela arbetsmarknaden men det går att få sjukpenning som arbetslös.
Svar på tråden Sjukpenning ung