• Anonym (Lm)

    Ni som har tagit ensam vårdnad. Hur gick du tillväga?

    Ni som har tagit ensam vårdnad. Berätta hur du först gick tillväga? Måste man ha pappan med på mötet?

  • Svar på tråden Ni som har tagit ensam vårdnad. Hur gick du tillväga?
  • Anonym (Jonsson)

    Ensam vårdnad är inget man "tar" för det första. Om du vill ha ensam vårdnad ska du ha oerhört bra skäl till det och är ni föräldrar inte överens om att du ska ha ensam vårdnad så får du stämma pappan i rätten för att få det. Då väntar också samrbetssamtal hos FR, förhandlingar i rätten, utredning hos FR osv.

    Såvida du inte menar vid barnets födelse och ni inte är gifta, då har du automatiskt EV vid födseln och då skriver ni på för gemensam vårdnad på FR samtidigt som faderskapsbekräftelsen. Då kan du välja att inte skriva på för GV och då får pappan stämma dig i rätten istället.

  • Anonym (Lm)

    Jag har stora skäl att ta ensam vårdnad. Om pappan godkänner det på familjerätten behövs det väl inget sen?

  • Anonym (v)
    Anonym (Lm) skrev 2019-05-19 13:59:23 följande:

    Jag har stora skäl att ta ensam vårdnad. Om pappan godkänner det på familjerätten behövs det väl inget sen?


    Skriv inte på för gemensam vårdnad.
  • Anonym (Jonsson)
    Anonym (Lm) skrev 2019-05-19 13:59:23 följande:

    Jag har stora skäl att ta ensam vårdnad. Om pappan godkänner det på familjerätten behövs det väl inget sen?


    Fortfarande så TAR man inte ensam vårdnad...

    Är pappan alltså positiv till att du ska ha ensam vårdnad? i så fall får ni gå till familjerätten och skriva avtal, det ska godkännas av Socialnämnden
  • Anonym (Jad)
    Anonym (Lm) skrev 2019-05-19 13:59:23 följande:

    Jag har stora skäl att ta ensam vårdnad. Om pappan godkänner det på familjerätten behövs det väl inget sen?


    Du kan inte ta ensam vårdnad.

    Är ni gifta? I så fall får ni automatiskt gemensam vårdnad och då måste antingen han vilja ge dig ensam eller så får du stämma honom på vårdnaden och då ska du ha verkligen bra skäl för att få det.

    Är ni inte gifta så får du automatiskt ensam vårdnad. När ni skriver på faderskapspapperna så kommer dom fråga om ni vill skriva under för gemensam vårdnad också. Såg bara nej då. Accepterar pappan det så är det färdigt. Accepterar han det inte så får han stämma dig så får rätten avgöra.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Lm) skrev 2019-05-19 13:59:23 följande:

    Jag har stora skäl att ta ensam vårdnad. Om pappan godkänner det på familjerätten behövs det väl inget sen?


    Är barnet fött? Är ni gifta?

    man kan bli nekad ensam vårdnad om det anses vara bäst för barnet att båda föräldrarna har vårdnad alt. att den andra föräldern har ensam vårdnad.

    Vad har du för skäl som du tycker är giltig orsak till ensam vårdnad?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Lm) skrev 2019-05-19 13:59:23 följande:

    Jag har stora skäl att ta ensam vårdnad. Om pappan godkänner det på familjerätten behövs det väl inget sen?


    Om pappan godkänner så kan ni själva ansöka om enskild vårdnad. Det gjorde jag. 

    Mina barns pappa valde att lämna landet. Jag krävde enskild vårdnad vilket han gick med på. Jag fick en blankett från Tingsrätten, men de sa att man kan kunde skriva det helt själv om man ville. Jag betalade en handläggningsavgift på typ 800 kr och lämnade in ansökan tillsammans med allas personbevis, mitt, pappans, och barnens. Jag uppgav utlandsflytt som orsak. 

    Tingsrätten skickar en förfrågan till socialkontoret och frågar om det finns anledning att inte ge enskild vårdnad. Soc fick 3 veckor på sig att yttra sig. Ingen yttrade sig och strax därefter fick jag bekräftelse på att jag var ensam vårdnadshavare. Ytterligare 3 veckor senare vann domen laga kraft.

    Alla sa att man kunde göra det gratis genom Familjerätten. Men då hade de förmodligen velat prata med oss. Jag hade väl kunnat prata med dem, men visste att pappan aldrig någonsin skulle komma till något möte. Det var väldigt skönt att göra det helt själv, ingen ställde frågor och jag hade full kontroll på hela processen.
Svar på tråden Ni som har tagit ensam vårdnad. Hur gick du tillväga?