• Anonym (??)

    Okej att utesluta syskon?

    Den äldre av systrarna fyller 12, den yngre är 10. Den äldre ska bjuda hem barn från skolan, hon har gått om ett år så hon går i klassen över syskonet och det är barn bjudna från båda klasserna.

    Hon vill inte att det yngre syskonet ska vara med, utan hålla sig undan medan de andra fikar och umgås. Tioåringen är ledsen över detta.

    Är det okej för er? Hur skulle ni lösa det?

  • Svar på tråden Okej att utesluta syskon?
  • cosinus

    Ok hos oss. Den som fyller år bestämmer kalaset.

    En förälder åker iväg med övriga syskon. Jag brukar oftast ta med syskonen till mitt jobb och sätta på en film i något mötesrum.

  • Anonym (Nej inte ok.)

    Nej det är inte okej. Då kan hon strunta i kalas lila gärna. Om hon inte kan låta syster vara med.

  • Anonym (Lisa)

    Hon måste ju sagt något något  om varför. Är hon rädd för att hennes kompisar ska gilla  lillasyster bättre, är det bara för att vara taskig eller något annat?

    Jobba med orsaken istället, så att barnen lär sig vara inkluderande istället för exkluderande.

  • Anonym (??)
    cosinus skrev 2019-05-19 10:40:12 följande:

    Ok hos oss. Den som fyller år bestämmer kalaset.

    En förälder åker iväg med övriga syskon. Jag brukar oftast ta med syskonen till mitt jobb och sätta på en film i något mötesrum.


    Det är under semestern och ingen kommer åka iväg, alla kommer vara hemma.
  • Alexi

    Jag tycker det är konstigt att

    utesluta ett syskon i så näraålder. Brukar lillasyster vara elak och dum?

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (??) skrev 2019-05-19 10:44:31 följande:
    Det är under semestern och ingen kommer åka iväg, alla kommer vara hemma.
    Kan de inte åka iväg eller vill de inte?
  • Anonym (??)
    Alexi skrev 2019-05-19 10:46:34 följande:

    Jag tycker det är konstigt att

    utesluta ett syskon i så näraålder. Brukar lillasyster vara elak och dum?


    Nej, allt annat.
  • Alexi
    Anonym (??) skrev 2019-05-19 10:49:25 följande:

    Nej, allt annat.


    Varför ska hon då uteslutas?
  • Anonym (Linn)

    När kompisar kommer för att leka en vanlig dag tycker jag inte att lillasyster har rätt att vara med på allt, i synnerhet inte om de drar sig tillbaka till storasysterns rum. Men att inte få vara med på ett kalas som hålls i ens eget hem när man själv är hemma är ju rent förnedrande!

  • Embla twopointoh

    Jag har förståelse för att födelsedagsbarnet inte vill att lillasyster ska vara med på kalaset (det kan vara jobbigt att ha småsyskon i hälarna när man vill umgås med sina kompisar) men samtidigt är det hemma hos er (antar jag?), och lillasyster bor faktiskt där.

    Jag kan tycka att det är en sak att lillasyster inte får vara med i storasysters rum (om de nu har egna rum?) när storasyster umgås med sina kompisar där, men om de håller sig på "allmänna" platser i huset får storasyster ta att lillasyster (och resten av familjemedlemmarna) är i samma rum. Är kalaset på en annan plats än hemmet är det enligt mitt tyckte helt okej att lillasyster inte är bjuden, men är det hemma kan inte storasyster diktera villkoren.
    Kort sagt, jag tycker att storasyster behöver, och ska få ha, sitt eget "space", men inte på bekostnad av att lillasyster inte får vara i sitt eget hem.

    Jag förstår lillasyster också, speciellt om de två syskonen står varandra nära (eller gjorde det innan storasyster kom i "kompisåldern"), och det är klart att hon gärna vill vara med de äldre, coola barnen.

Svar på tråden Okej att utesluta syskon?