• Anonym (Anonym)

    Kan jag bli mig själv igen?

    Jag har alltid varit en lite blyg, osäker tjej. Men inte såhär.

    För ca 3-4 år sedan hade jag en väldigt dålig relation med en kille. Han nedvärderade mig dagligen. Bombade mig med sms med de mest fula, hemska ord man kunde komma på eller ringde och skrek åt mig. Slutade jag svara/försökte bryta kontakten höll han på ännu mer. Det slutade med att jag bytte nummer och bröt kontakten helt med honom. Han kunde säga saker tex hur dum i huvudet jag var, störd, att man såg det var nåt fel på mig, att jag hör hemma på psyket osv. Nästa dag var han snäll och gullig och sa han inte menade något. Sedan utan förvarning var det likadant igen. Han sa också att jag aldrig skulle få en kille. Massa hemska saker.

    Detta har skapat sår i mig. Jag har fått jobba upp mitt självförtroende från 0 igen. Jag är ständigt nervös/orolig. Jag vågar knappt träffa vänner eller människor överhuvudtaget. För jag är rädd för vad de ska tycka om mig. Jag har börjat bli lite utseende fixerad. Rädd för att jag är ful. Börjar tycka jag är för smal, jag som aldrig ens tänkt negativt om mig själv och min kropp innan. Får jag snälla fina ord så kan jag inte ta åt mig av dom.

    Jag har gått terapi i ett år där jag jobbade upp mitt självförtroende rejält. Men jag är ändå sån här. Pratar jag med någon är jag rädd för att säga fel ord. Bete mig konstigt på nåt sätt. Omedvetet sitter hans ord i huvudet på mig än.

    Jag har också varit med om andra saker där tex pappa varit väldigt sjuk så jag fick ta mycket ansvar. Där han skrek åt mig och sa dumma saker med. Men det var inget han menade. Killar har varit dumma mot mig med. Men på andra sätt.

    Jag känner mig bara så osäker hela tiden. Kan aldeig slappna av. Hur ska jag kunna bli mig själv igen? Går det ens?

  • Svar på tråden Kan jag bli mig själv igen?
  • Anonya

    Jag tror absolut att det går, men det kan ta tid. Hur lång var relationen? I vilken ålder är du?
    Vad bra att du går i terapi. Försök umgås mer med dem som du känner dig trygg med (utgår från att det finns sådana iom att du skriver att du får fina ord) och följ med dem på något där du träffar nya människor men ändå har tryggheten i att de är där också. 
    Lycka till!

Svar på tråden Kan jag bli mig själv igen?