• Anonym (Ts)

    Tyda provsvar? Orolig

    Hej,

    Satt och funderade lite då jag senaste halvåret börjat få ömma blåmärken på låren då och då. Har gjort en del besök på vc senaste åren (dock inte iår) och därmed tagit en del prover. Alltid tänkt att allt är bra, men i och med mina blåmärken loggade jag nu in på 1177 för att se resultaten av prover jag tagit tidigare år. Ser då en del avvikande resultat. Bland annat:

    B-Neutro-PK

    Resultat: 17.0 x10E9/L *

    Referensintervall: 1.8-7.5

    Visst borde jag väl inte oroa mig då ingen läkare hört av sig (någonsin), men för att stilla min oro, någon kunnig som kan förklara vad provet ovan står för?

  • Svar på tråden Tyda provsvar? Orolig
  • Anonym (Ts)

    Men varför då? Kan du utveckla det? Är länge sedan detta prov gjordes och ingen läkare har som sagt återkopplat någonsin. Däremot är ju blåmärkena något nytt. Vill mest veta vad provet betyder!


    Långbenopluto skrev 2019-05-20 07:19:26 följande:

    Du bör ringa din VC för svar redan idag.


  • Anonym (Elle)

    Resultatet är ju något förhöjt. Jag skulle ringa till vc och be att få tala med läkaren och be om ett nytt prov. Det kan ju ha berott på en infektion eller inflammation men för att utesluta att det är något annat så bör du ju få ta ett nytt prov.

  • Anonym (Elle)

    Glömde skriva att det är en typ av vita blodkroppar som är viktig för att kunna bekämpa olika bakterier osv. En del av immunförsvaret alltså.

  • Anonym (Ts)

    Tack för svar! Då är det nog ingen fara, har haft en del infektioner senaste åren, så var nog därför mina värden ej var normala. Var som sagt ganska länge sedan proverna togs.


    Anonym (Elle) skrev 2019-05-20 10:36:46 följande:

    Glömde skriva att det är en typ av vita blodkroppar som är viktig för att kunna bekämpa olika bakterier osv. En del av immunförsvaret alltså.


  • Anonym (Ts)

    Då tänkte jag passa på att ställa en fråga om ett annat avvikande resultat:

    S-IgG

    Resultat: 5.6 g/L *

    Referensintervall: 6.7-14.5

    Är det också något som kan avvika vid infektioner? Eller kan det betyda något? Vet inte varför jag grubblar, men enda ?diagnosen? jag fått är stress, och jag har väl lite svårt att tro på att det är enda förklaringen. Är 30 år, normalviktig, äter sunt, sover bra, röker inte, osv.

  • Anonym (Ts)

    Puffar ???? kanske någon läkare här?

Svar på tråden Tyda provsvar? Orolig