• Anonym (Undrande)

    Varför radera?

    Hej!

    Då jag har blivit utesluten när jag har frågat om detta i köp-och-sälj-grupper på Facebook hoppas jag det är ok att vara anonym och ställa frågan här.

    En vanlig regel i k-o-s-grupper är att annonserna måste tas bort när varorna är sålda. Jag har varit medlem i några grupper där man t.o.m. blir utesluten om annonsen inte tas bort. Moderatorer och admins är helt eniga i att gamla annonser måste bort , men hittills har ingen förklarat skälet.

    Så VARFÖR måste annonsen tas bort? Det värsta som kan hända är väl att någon blir intresserad av en vara som redan är såld, och säljaren tvingas skriva "tyvärr, den är redan såld"? Eller?

    När jag har ställt frågan i ca 6-7 grupper har jag fått olika varianter på följande svar:

    1) "Det blir för mycket jobb för oss admin att ta bort annonserna." (jo, ja, okej. Men det svarar ju inte på grundfrågan VARFÖR annonsen måste bort)

    2) "Läs gruppreglerna." (svarar inte heller på frågan, för i gruppreglerna står bara att annonser ska tas bort när varorna är sålda ...)

    3) "Du ska ta bort din annons när varan är såld, vill du inte det finns det andra grupper som kanske passar dig bättre." (föga överraskande svarar inte heller detta på frågan VARFÖR de jävla annonserna måste bort).

    Jag får intrycket att dessa moderatorer/admins trivs väldigt bra i polisrollen. Men stämningen i grupperna blir sjukt dålig när vissa admins hoppar in och skriver att det är dags att städa, hur svårt kan det vara, kom igen, vi i admin är inte era morsor, kan ni inte ta bort era annonser tvingas vi stänga gruppen ... osv. osv.

    Så kan NÅGON förklara? Är det på riktigt viktigt att ta bort gamla annonser? Varför?

  • Svar på tråden Varför radera?
  • Anonym (IQ)

    Det är jävligt tråkigt med K&S sidor där hälften av sakerna som ligger ute redan är sålda /köpta. Varför orkar du inte ta bort dina annonser? Du förstör poängen med att ha aktuella varor på sidorna när du jäklas genom att vägra ta bort dina inlägg.

  • Lilyje

    Dom ska väl tas bort för att det inte ska bli för mycket inaktiva/icke aktuella annonser?

    Om folk hela tiden frågar angående sålda varor så drunknar ju dom aktuella annonserna i flödet.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (.)

    Aldrig varit inne på någon köp och sälj-sida man kan tänka mig flera anledningar.. Varför ha sida efter sida kvar med sålda varor? Det blir bara rörigt. Om nu någon såld vara är populär så kan den bli "upbumpad" och aktuella osålda varor försvinna ner bland mängden annonser.
    Det är ju ett rätt litet jobb för den som lagt upp annonsen att ta bort den när den är såld jämfört med vad man vinner med en sida som inte är totalt rörig.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (IQ) skrev 2019-05-19 21:54:53 följande:

    Det är jävligt tråkigt med K&S sidor där hälften av sakerna som ligger ute redan är sålda /köpta. Varför orkar du inte ta bort dina annonser? Du förstör poängen med att ha aktuella varor på sidorna när du jäklas genom att vägra ta bort dina inlägg.


    Nu har jag inte sålt något alls utan endast köpt (eller velat köpa), så det finns inga annonser att ta bort från mig, jag vet inte riktigt hur du drog den slutsatsen.

    Frågar pga ett stort bråk i en tråd i går där två admin mer eller mindre skällde ut några säljare och hängde ut dem med namn. Vi var flera som frågade varför det var viktigt att radera men fick bara svar i den stilen som jag nämner i ts.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-05-19 22:02:57 följande:
    Nu har jag inte sålt något alls utan endast köpt (eller velat köpa), så det finns inga annonser att ta bort från mig, jag vet inte riktigt hur du drog den slutsatsen.

    Frågar pga ett stort bråk i en tråd i går där två admin mer eller mindre skällde ut några säljare och hängde ut dem med namn. Vi var flera som frågade varför det var viktigt att radera men fick bara svar i den stilen som jag nämner i ts.
    Men kan du verkligen inte begripa det själv? Vem vill leta runt i en tråd där det mest finns gamla, redan sålda föremål? Vem orkar fortsätta skicka pm och undra "finns detta kvar" och få till svar "nej, det är sålt"? Det är klart folk söker sig till andra grupper med bättre ordning, och enbart färska varor.
    Är man medlem i en grupp bör man också följa reglerna utan att tjafsa emot. Annars kan man ju lämna gruppen, och tex starta en egen, med egna regler.
  • Anonym (Korkad eller???)

    Eh kan du inte räkna ut det ts? Dels blir det en jävla massa onödiga annonser som tar upp plats för saker som inte är sålda. Och sen är det knappast kul att behöva svara på något man vill ha och om och om igen få höra att det är sålt. Jaha VARFÖR I HELVETE LIGGER DEN KVAR DÅ?

  • sextiotalist
    Anonym (Undrande) skrev 2019-05-19 21:45:41 följande:

    Hej!

    Då jag har blivit utesluten när jag har frågat om detta i köp-och-sälj-grupper på Facebook hoppas jag det är ok att vara anonym och ställa frågan här.

    En vanlig regel i k-o-s-grupper är att annonserna måste tas bort när varorna är sålda. Jag har varit medlem i några grupper där man t.o.m. blir utesluten om annonsen inte tas bort. Moderatorer och admins är helt eniga i att gamla annonser måste bort , men hittills har ingen förklarat skälet.

    Så VARFÖR måste annonsen tas bort? Det värsta som kan hända är väl att någon blir intresserad av en vara som redan är såld, och säljaren tvingas skriva "tyvärr, den är redan såld"? Eller?

    När jag har ställt frågan i ca 6-7 grupper har jag fått olika varianter på följande svar:

    1) "Det blir för mycket jobb för oss admin att ta bort annonserna." (jo, ja, okej. Men det svarar ju inte på grundfrågan VARFÖR annonsen måste bort)

    2) "Läs gruppreglerna." (svarar inte heller på frågan, för i gruppreglerna står bara att annonser ska tas bort när varorna är sålda ...)

    3) "Du ska ta bort din annons när varan är såld, vill du inte det finns det andra grupper som kanske passar dig bättre." (föga överraskande svarar inte heller detta på frågan VARFÖR de jävla annonserna måste bort).

    Jag får intrycket att dessa moderatorer/admins trivs väldigt bra i polisrollen. Men stämningen i grupperna blir sjukt dålig när vissa admins hoppar in och skriver att det är dags att städa, hur svårt kan det vara, kom igen, vi i admin är inte era morsor, kan ni inte ta bort era annonser tvingas vi stänga gruppen ... osv. osv.

    Så kan NÅGON förklara? Är det på riktigt viktigt att ta bort gamla annonser? Varför?


    För att det inte ska vara överfyllt med varor som är sålda. För att en potentiell köpare ska veta att just den varan är fortfarande kvar.
    Jag trodde inte ens det behövdes förklaras.
    Kan du förklara vitsen med att ha en köp/säljgrupp där flera annonser inte är aktuella?
    Utöver detta så är det administratören/gruppägaren som bestämmer reglerna, hur korkade du än tycker de är.
  • Anonym (*)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-05-19 22:02:57 följande:
    Nu har jag inte sålt något alls utan endast köpt (eller velat köpa), så det finns inga annonser att ta bort från mig, jag vet inte riktigt hur du drog den slutsatsen.

    Frågar pga ett stort bråk i en tråd i går där två admin mer eller mindre skällde ut några säljare och hängde ut dem med namn. Vi var flera som frågade varför det var viktigt att radera men fick bara svar i den stilen som jag nämner i ts.
    Men nu har du fått svar, TS. Så nu vet du.


  • Anonym (*)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-05-19 21:45:41 följande:

    Hej!

    Då jag har blivit utesluten när jag har frågat om detta i köp-och-sälj-grupper på Facebook hoppas jag det är ok att vara anonym och ställa frågan här.

    En vanlig regel i k-o-s-grupper är att annonserna måste tas bort när varorna är sålda. Jag har varit medlem i några grupper där man t.o.m. blir utesluten om annonsen inte tas bort. Moderatorer och admins är helt eniga i att gamla annonser måste bort , men hittills har ingen förklarat skälet.

    Så VARFÖR måste annonsen tas bort? Det värsta som kan hända är väl att någon blir intresserad av en vara som redan är såld, och säljaren tvingas skriva "tyvärr, den är redan såld"? Eller?

    När jag har ställt frågan i ca 6-7 grupper har jag fått olika varianter på följande svar:

    1) "Det blir för mycket jobb för oss admin att ta bort annonserna." (jo, ja, okej. Men det svarar ju inte på grundfrågan VARFÖR annonsen måste bort)

    2) "Läs gruppreglerna." (svarar inte heller på frågan, för i gruppreglerna står bara att annonser ska tas bort när varorna är sålda ...)

    3) "Du ska ta bort din annons när varan är såld, vill du inte det finns det andra grupper som kanske passar dig bättre." (föga överraskande svarar inte heller detta på frågan VARFÖR de jävla annonserna måste bort).

    Jag får intrycket att dessa moderatorer/admins trivs väldigt bra i polisrollen. Men stämningen i grupperna blir sjukt dålig när vissa admins hoppar in och skriver att det är dags att städa, hur svårt kan det vara, kom igen, vi i admin är inte era morsor, kan ni inte ta bort era annonser tvingas vi stänga gruppen ... osv. osv.

    Så kan NÅGON förklara? Är det på riktigt viktigt att ta bort gamla annonser? Varför?


    Vad är fördelen med att inte ta bort gamla annonser?
  • Minimalen
    Anonym (Undrande) skrev 2019-05-19 22:02:57 följande:

    Nu har jag inte sålt något alls utan endast köpt (eller velat köpa), så det finns inga annonser att ta bort från mig, jag vet inte riktigt hur du drog den slutsatsen.

    Frågar pga ett stort bråk i en tråd i går där två admin mer eller mindre skällde ut några säljare och hängde ut dem med namn. Vi var flera som frågade varför det var viktigt att radera men fick bara svar i den stilen som jag nämner i ts.


    Misstänker att ALLA trodde att det var DU som var säljaren eftersom du skriver att man blir utesluten om man inte tar bort annonserna och att du blivit utesluten.
  • Anonym (Undrande)
    Minimalen skrev 2019-05-20 09:21:18 följande:

    Misstänker att ALLA trodde att det var DU som var säljaren eftersom du skriver att man blir utesluten om man inte tar bort annonserna och att du blivit utesluten.


    Jag blev utesluten ur en grupp när jag frågade "för mycket" om varför det var så viktigt att radera, dvs när jag inte nöjde mig med svaret "annonser ska raderas för att vi i admin säger det".
  • sextiotalist
    Anonym (Undrande) skrev 2019-05-20 10:02:53 följande:
    Jag blev utesluten ur en grupp när jag frågade "för mycket" om varför det var så viktigt att radera, dvs när jag inte nöjde mig med svaret "annonser ska raderas för att vi i admin säger det".
    Det är svar nog, adm bestämmer reglerna, det är fullt frivilligt att vara med i gruppen. Tycker man inte om reglerna, kan man starta egen grupp

    "Här är köp/sälj-gruppen där alla annonser ligger kvar, oavsett om varan är kvar eller inte"
  • Anonym (Undrande)
    sextiotalist skrev 2019-05-20 10:10:54 följande:

    Det är svar nog, adm bestämmer reglerna, det är fullt frivilligt att vara med i gruppen. Tycker man inte om reglerna, kan man starta egen grupp

    "Här är köp/sälj-gruppen där alla annonser ligger kvar, oavsett om varan är kvar eller inte"


    Självklart är det frivilligt att vara med. Men jag tycker att admin ändå ska kunna förklara varför det är på ett visst sätt. Många admins verkar dock känna sig extremt hotade när de får frågor om reglerna. Har själv varit admin i en stor grupp (+25 000 medlemmar) och där var det vissa andra admins som ville stänga av medlemmar för minsta lilla fråga. Jag tycker det är lättare att skapa regelefterlevnad om folk begriper orsaken till reglerna. Men uppenbarligen är jag rätt ensam om min syn.
  • sextiotalist
    Anonym (Undrande) skrev 2019-05-20 10:32:07 följande:
    Självklart är det frivilligt att vara med. Men jag tycker att admin ändå ska kunna förklara varför det är på ett visst sätt. Många admins verkar dock känna sig extremt hotade när de får frågor om reglerna. Har själv varit admin i en stor grupp (+25 000 medlemmar) och där var det vissa andra admins som ville stänga av medlemmar för minsta lilla fråga. Jag tycker det är lättare att skapa regelefterlevnad om folk begriper orsaken till reglerna. Men uppenbarligen är jag rätt ensam om min syn.
    Om man inte förstår varför annonser som inte är aktuella ska raderas och än mer ifrågasätta detta, då har man inte i en sådan grupp att göra.
    Det är INGEN konstig regel, utan den mest självklara regeln som man kan ha i en sådan grupp. En adm ska inte ens behöva förklara eller redogöra varför,

  • Anonym (*)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-05-20 10:32:07 följande:
    Självklart är det frivilligt att vara med. Men jag tycker att admin ändå ska kunna förklara varför det är på ett visst sätt. Många admins verkar dock känna sig extremt hotade när de får frågor om reglerna. Har själv varit admin i en stor grupp (+25 000 medlemmar) och där var det vissa andra admins som ville stänga av medlemmar för minsta lilla fråga. Jag tycker det är lättare att skapa regelefterlevnad om folk begriper orsaken till reglerna. Men uppenbarligen är jag rätt ensam om min syn.
    Men vad är fördelen med att låta en massa gamla annonser ligga kvar?

    Förstår du verkligen inte själv varför gamla ska tas bort?
  • Anonym (qwerty)

    Ett anledning är att annonser folk kommenterar på hamnar högst upp i flödet. Det är inte bra för nya annonser om dom puttas ner för att någon skriver "kvar?" på en gammal annons.

    Räcker det som exempel för dig? Eller vill du har fler?

Svar på tråden Varför radera?