• Anonym (Bagaren)

    Hur mycket ta betalt?

    Hur mycket tycker ni man kan ta betalt för hembakt? Jag har bakat fyra olika sorters kakor till en bekant, hade inte mycket hemma så jag fick köpa in det mesta. När jag räknade ut priset så tog jag och försökte räkna på mängden jag tog av en viss ingrediens och räknade kostnaden på det. Så tex jag räknade inte på hur mycket jag hade betalt för 500g smör som jag hade köpt utan hur mycket av smöret som jag faktist hade använt då jag kan själv använda resten av smöret till något annat. Sedan så räknade jag inte heller med att jag misslyckades med en sak och fick göra om allt så den kostnaden tog jag självklart (enligt mig), själv. Så jag betalade själv för misslyckandet som inte gick att göra något med, där de dyra ingredienserna var ägg (7st), smör (200g) och choklad (350g). Allt som allt höll jag väl på 5-6 timmar och tog förutom kostnaden för ingredienserna 200kr för arbetet.

  • Svar på tråden Hur mycket ta betalt?
  • Tiina87

    Kom inte överens om pris innan? Vet h*n att du vill ha betalt?

  • Bagar Bengtsson

    Det är svårt att ta betalt fullt pris av en bekant. Om du tycker det är kul att baka så kan jag tycka 200kr + alla kostnader som du haft kan vara rimligt (då även kostnaden för det som gick åt fanders).


    Om du höll på 5-6h så ska ju ett pris ligga runt 1500kr + kostnader för inköp, el etc men det kan man ju inte ta. Nästa gång ska du höra dig för innan. Fråga personen vad det är värt att du bakar åt hen. Säger hen då 200 kr så kan du ju berätta att det tar 5h och att 40 kr i timmen inte är värt besväret.

  • Anonym (Öhh)
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-19 23:03:05 följande:

    Det är svårt att ta betalt fullt pris av en bekant. Om du tycker det är kul att baka så kan jag tycka 200kr + alla kostnader som du haft kan vara rimligt (då även kostnaden för det som gick åt fanders).

    Om du höll på 5-6h så ska ju ett pris ligga runt 1500kr + kostnader för inköp, el etc men det kan man ju inte ta. Nästa gång ska du höra dig för innan. Fråga personen vad det är värt att du bakar åt hen. Säger hen då 200 kr så kan du ju berätta att det tar 5h och att 40 kr i timmen inte är värt besväret.


    Förstår inte varför man bakar åt en bekant om man vill ha betalt för det.

    Den bekanta kan ju då lika gärna gå till närmsta affär och handla.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Öhh) skrev 2019-05-19 23:09:37 följande:

    Förstår inte varför man bakar åt en bekant om man vill ha betalt för det.

    Den bekanta kan ju då lika gärna gå till närmsta affär och handla.


    Så bara för att man är bra på nåt ska ens kompisar få det gratis? Frisören ska klippa polarna gratis. Bilmekanikern ska laga vännernas bilar gratis. Ska veterinären hjälpa kompisarnas djur gratis också, i fem sex timmar? Och tandläkaren ska fixa tänderna åt sina bekanta utan ersättning?
  • Anonym (Öhh)
    Anonym (Va?) skrev 2019-05-19 23:15:23 följande:

    Så bara för att man är bra på nåt ska ens kompisar få det gratis? Frisören ska klippa polarna gratis. Bilmekanikern ska laga vännernas bilar gratis. Ska veterinären hjälpa kompisarnas djur gratis också, i fem sex timmar? Och tandläkaren ska fixa tänderna åt sina bekanta utan ersättning?


    Svar : När det gäller bekanta så tycker jag att det hör till artigheten att man bjuder. Varför ska man tjäna pengar på sina bekanta/vänner?

    Frisören, Vetrinären, bilmekanikern och allt annat är YRKEN där man JOBBAR. de är dessutom inga bekanta. Så det va bara en patetisk jämförelse.
  • Anonym (Wilma)

    Har du företag eller varför skulle du ta mer betalt än vad ingredienserna kostar?

  • Anonym (Wilma)
    Anonym (Va?) skrev 2019-05-19 23:15:23 följande:

    Så bara för att man är bra på nåt ska ens kompisar få det gratis? Frisören ska klippa polarna gratis. Bilmekanikern ska laga vännernas bilar gratis. Ska veterinären hjälpa kompisarnas djur gratis också, i fem sex timmar? Och tandläkaren ska fixa tänderna åt sina bekanta utan ersättning?


    Har de svarta företag så är det väl självklart att man inte behöver betala annat än materialkostnader?
  • Anonym (Vän)
    Anonym (Öhh) skrev 2019-05-19 23:21:37 följande:
    Svar : När det gäller bekanta så tycker jag att det hör till artigheten att man bjuder. Varför ska man tjäna pengar på sina bekanta/vänner?

    Frisören, Vetrinären, bilmekanikern och allt annat är YRKEN där man JOBBAR. de är dessutom inga bekanta. Så det va bara en patetisk jämförelse.
     Kan man inte vara bekant eller vän med folk som har vissa yrken alltså? Min väninna är frisör ska inte hon få ta betalt när hon klipper mig? Min andra vän är tandläkare och kanske inte heller borde få betalt för mer än materialkostnad högst då? Min kompis som är kiropraktor borde massera mig gratis alltså och mitt ex hantverkaren ska renovera gratis hemma hos mig. Man ska ju inte tjäna pengar på sina bekanta utan vara artig säger du. Tack för att du upplyste mig om att man bjuder bekanta. Jag ska börja inkassera gratistjänster av mina vänner och bekanta nu!
Svar på tråden Hur mycket ta betalt?