• Anonym (Gravid)

    Kontrakt hur funkar det ?

    Jag jobbar inom statlig verksamhet på ett ställe där man ej kan arbeta som gravid, andra som jobbar här går på gravidpenning snabbt efter dom plussat. Jag har jobbat här i över ett halvår, jag har ett kontrakt skrivet till september och ett kontrakt mellan sep - februari då jag ska gå en utbildning vilket jag ej kommer kunna gå heller.

    Men har jag fortfarande rätt att få grav.penning under denna tid? Bebis är beräknad till januari i så fall.

  • Svar på tråden Kontrakt hur funkar det ?
  • Anonym (Gravid)

    Så det finns en risk att mitt kontrakt sägs upp och jag måste söka andra jobb?

  • Långbenopluto
    Anonym (Gravid) skrev 2019-05-20 07:00:51 följande:
    Så det finns en risk att mitt kontrakt sägs upp och jag måste söka andra jobb?
    Ja om det är ett vikariat, det beror på hur kontraktet är skrivet etc. 
  • Tveksamt

    Nu blir jag nyfiken, vad finns det för verksamheter där man inte kan arbeta som gravid och inte heller kan omplaceras öht?


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Pierott
    Tveksamt skrev 2019-05-20 15:24:34 följande:

    Nu blir jag nyfiken, vad finns det för verksamheter där man inte kan arbeta som gravid och inte heller kan omplaceras öht?


    Nån form av anstalt skulle jag gissa på.
  • Tveksamt
    Pierott skrev 2019-05-20 15:29:58 följande:
    Nån form av anstalt skulle jag gissa på.
    Fast även där borde det finnas tjänster som påverkas av graviditet, i alla fall så tidigt i graviditeten. Sitta i reception, hantera internposten, administration i största allmänhet.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (Ombudet)
    Långbenopluto skrev 2019-05-20 07:05:56 följande:

    Ja om det är ett vikariat, det beror på hur kontraktet är skrivet etc. 


    Nej man kan absolut inte bli uppsagd på grund av graviditet eller föräldraledighet. Detta regleras av lag och kan inte avtalas bort.
  • Anonym (Gravid)
    Tveksamt skrev 2019-05-20 15:38:03 följande:

    Fast även där borde det finnas tjänster som påverkas av graviditet, i alla fall så tidigt i graviditeten. Sitta i reception, hantera internposten, administration i största allmänhet.


    Det finns ju andra som gör dom arbetsuppgifterna. Vet bara hur andra gravida fått göra, har ej pratat med min chef ännu.
  • Tveksamt
    Anonym (Ombudet) skrev 2019-05-20 15:39:26 följande:
    Nej man kan absolut inte bli uppsagd på grund av graviditet eller föräldraledighet. Detta regleras av lag och kan inte avtalas bort.
    Absolut, men har man ett kontrakt som sträcker sig en viss tid framåt är det inte säkert att man får ett nytt kontrakt efter detta, dvs. februari i TS fall.
    Anonym (Gravid) skrev 2019-05-20 19:59:02 följande:
    Det finns ju andra som gör dom arbetsuppgifterna. Vet bara hur andra gravida fått göra, har ej pratat med min chef ännu.
    Absolut finns det andra som jobbar där, det hindrar inte att man blir omplacerad dit och alltså får en övertalighet på dessa platser under resterande del av graviditeten.
    Såhär står det på försäkringskassans hemsida:

    "Om medarbetaren har ett fysiskt ansträngande arbete som hen inte klarar på grund av graviditeten ska du som arbetsgivare erbjuda lättare arbetsuppgifter.

    Om medarbetaren har en riskfylld arbetsmiljö, ska du undanröja riskerna eller erbjuda andra arbetsuppgifter. Om det inte går, kan du stänga av medarbetaren från arbetet enligt arbetsmiljölagen."

    Jag är absolut inte jurist eller vet med säkerhet, men så som jag har förstått det på min arbetsgivare och i samband med närståendes graviditeter så är arbetsgivaren alltså skyldig att uttömma varje möjlighet till att omplacera dig innan hen tar till alternativet att friställa dig. Omplacering är aktuellt i varje fall på min egen arbetsplats eftersom vi jobbar med joniserande strålning, och samtliga gravida ges andra arbetsuppgifter. Sedan är det ju givetvis en bedömning om vad som är möjligt och inte.
    Hur som helst hoppas jag det löser sig för dig.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tiina87
    Tveksamt skrev 2019-05-20 15:24:34 följande:

    Nu blir jag nyfiken, vad finns det för verksamheter där man inte kan arbeta som gravid och inte heller kan omplaceras öht?


    Självklart finns det sådana arbetsplatser. Olika anstalter, rättspsykiatrin, häktet, kriminalvården etc är några ex där man kan vara utsatt som gravid och det är svårt med omplacering.
  • Tveksamt
    Tiina87 skrev 2019-05-21 13:23:47 följande:
    Självklart finns det sådana arbetsplatser. Olika anstalter, rättspsykiatrin, häktet, kriminalvården etc är några ex där man kan vara utsatt som gravid och det är svårt med omplacering.
    Jo, jag förstår att det finns (därav min nyfikenhet på vilka de är), även om jag kan tänka mig att det är stor variation på ansträngningen hos cheferna för att hitta en möjlighet till omplacering.
    Som jag sa i mitt tidigare inlägg så är jag inte jurist eller sakkunnig, men jag har fått uppfattningen att kravet för att omplacera en gravid anställd är ganska långtgående, och även de platser du räknar upp som exempel nu borde ha arbetsuppgifter där man inte kommer i kontakt med de intagna öht.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tiina87
    Tveksamt skrev 2019-05-22 08:27:01 följande:

    Jo, jag förstår att det finns (därav min nyfikenhet på vilka de är), även om jag kan tänka mig att det är stor variation på ansträngningen hos cheferna för att hitta en möjlighet till omplacering.

    Som jag sa i mitt tidigare inlägg så är jag inte jurist eller sakkunnig, men jag har fått uppfattningen att kravet för att omplacera en gravid anställd är ganska långtgående, och även de platser du räknar upp som exempel nu borde ha arbetsuppgifter där man inte kommer i kontakt med de intagna öht.


    Det finns krav på att man ska pröva att omplacera men på många platser (ex de jag räknade upp) finns ingen möjlighet till omplacering. Då får man söka grav.penning om man inte blir sjukskriven.

    Där jag jobbar på sykehjem i Norge brukar de allra flesta gravida bli sjukskrivna på 100% då de inte kan omplaceras. De ssk vi har bli oftast sjukskrivna på 90% och har då 10% (en dag i veckan eller ca 2h per dag) där de gör adm.uppgifter (kontrollerar apo-dos, lägger/kontrollerar dosetter etc) vilket för oss innebär att vi inte behöver förställa andra ssk att göra de uppgifter under den perioden. De kan vara ute i omvårdnaden och vi slipper ta in extra personal.
Svar på tråden Kontrakt hur funkar det ?