• VCS

    Vilka är eurons fördelar och nackdelar?

    I och med att det snart är EU-val så har jag börjat reflektera mer över frågor knutna till just EU. Jag har börjat tänka kring det här med valutan, ifall även Sverige borde gå med i Euro-samarbetet. Vad finns det egentligen för fördelar och nackdelar med att gå med i Euron? Jag var ganska liten (6 år) när folkomröstningen var, så minns ingenting från det. Jag vet att euron i sig är en ickefråga då enbart ett parti vill införa  den, men är ändå intresserad av att veta vad som vore bra respektive dåligt. Jag tänker att det måste finnas många nackdelar när 7 av 8 riksdagspartier säger tvärnej till att införa den trots att kronan försvagas mot euron.

  • Svar på tråden Vilka är eurons fördelar och nackdelar?
  • Kjell2

    Inom exportindustrin blir det alltid ett trassel och kostnad med valutasäkring vid affärer inom euroområdet.

  • VCS
    Kjell2 skrev 2019-05-20 09:46:33 följande:

    Inom exportindustrin blir det alltid ett trassel och kostnad med valutasäkring vid affärer inom euroområdet.


    Och hur kan det påverka mig som privatperson med ett ev införande av euro? Hör vissa motståndare säga att allting kommer att bli dyrare samtidigt som våra löner kommer sänkas, stämmer det eller är det mest skrämselpropaganda från motståndarna?
    Min farhåga inför Euro som privatperson är denna myt om dyrare priser och lägre löner, huruvida det stämmer vet jag inte. Jag vill inte heller ta några steg framåt mot en superstat, ett Europas förenta stater lockar inte mig. I USA ser man varför det är en dålig ide, det är ett land med samma kultur och ändå så har staterna så fundamentalt olika värderingar osv. Det vore en omöjlighet att enas om föräldraförsäkringen, hbtq-rättigheter, aborträtt, socialförsäkringssystem, socialpolitik osv med länder som Polen och Bulgarien. Jag är för EU-samarbete, men kritisk mot en superstat.
  • Kjell2
    VCS skrev 2019-05-20 10:32:31 följande:
    Och hur kan det påverka mig som privatperson med ett ev införande av euro? Hör vissa motståndare säga att allting kommer att bli dyrare samtidigt som våra löner kommer sänkas, stämmer det eller är det mest skrämselpropaganda från motståndarna?
    Min farhåga inför Euro som privatperson är denna myt om dyrare priser och lägre löner, huruvida det stämmer vet jag inte. Jag vill inte heller ta några steg framåt mot en superstat, ett Europas förenta stater lockar inte mig. I USA ser man varför det är en dålig ide, det är ett land med samma kultur och ändå så har staterna så fundamentalt olika värderingar osv. Det vore en omöjlighet att enas om föräldraförsäkringen, hbtq-rättigheter, aborträtt, socialförsäkringssystem, socialpolitik osv med länder som Polen och Bulgarien. Jag är för EU-samarbete, men kritisk mot en superstat.
    Ingen aning hur det skulle påverka dig som privatperson. Du vill ha höra fördelar och nackdelar med att införa Euro.

  • VCS
    Kjell2 skrev 2019-05-20 10:42:59 följande:
    Ingen aning hur det skulle påverka dig som privatperson. Du vill ha höra fördelar och nackdelar med att införa Euro.
    Ja, det inkluderar väl även hur det påverkar svenska medborgares köpkraft genom priser och löner?
  • Kjell2
    VCS skrev 2019-05-20 11:00:52 följande:

    Ja, det inkluderar väl även hur det påverkar svenska medborgares köpkraft genom priser och löner?


    Ja.
  • Anonym (Dyrt)

    Jag märkte skillnaden när jag reste i europa innan eurons införande och efter. Det blev dyrare. Var mycket i Spanien då och även spanjorerna tyckte det blev dyrare för dom att leva. Det fanns ett stort ogillande mot euron.

  • Bananböjaren

    + samma valuta som i andra länder, du behöver inte växla när du reser i Europa.
    + Accepteras på hotel etc, i princip i hela världen.
    + Lättare att jämföra priser med övriga länder, leder till att t.ex. svenska webshoppar måste anpassa prisnivån till centraleuropa.
    + Sverige är ett dyrt land, långsiktigt har prisnivån i dyra euroländer gått ner medan den gått upp i billiga euroländer.

    - Svenska kronan försvinner, vissa ser den som något viktigt för den svenska identiteten.
    - Vissa sydeuropeiska bananrepubliker som är med i euron är bångstyriga och instabila och kan ställa till med extra kostnader i form av stimulanspaket.

Svar på tråden Vilka är eurons fördelar och nackdelar?