• Anonym (Je)

    Har du en jämställd relation? *läs mer*

    Lever du i ett partnerskap eller delar du mest bostaden?

    När man ingår partnerskap lovar man ju inte varandra något som vid ett äktenskap. Det gör man ju inte i en relation, men ändå har man värderingar som man bör dela med sin partner.

    Är du en partner eller belastning? Lever ni alltså jämlikt där båda ger och tar lika mycket. Ser varandras behov osv.

    I trådar är det alltid ts som drar ett tungt lass (ofta kvinna med barn) men de som svarar skriver att de minsann hade dumpat personen om denne inte delar partnerskapet.

    Så vad säger ni? Lever ni jämställt? Vem gör mest och vad gör att det blir tyngst?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du en jämställd relation? *läs mer*
  • Anonym (Nej och ja)

    Jag levde i ett väldigt ojämställt äktenskap. Det var inte något som kom som en blixt från en klar himmel utan det smög sig på.

    Innan barnen kom var vi jämställda, sedan föll fler och fler saker på mitt ansvar och till slut gick jag in i väggen. Vi var båda egna företagare men min arbetsbörda blev dubbel då exmannen ansåg att hans företag var viktigare än mitt och började jobba mer och mer tills jag stod ensam med i proncip allt.

    För fem år sedan begärde jag skilsmässa, sålde mitt företag och började läsa på universitetet. Idag arbetar jag som anställd inom min nya utbildning, barnen bor varannan vecka hos mig och jag känner mig så fri!

    Barnens pappa blev en bättre förebild efter skilsmässan och tar nu mycket mer ansvar än han någonsin gjort.

    Jag har träffat en ny man men kommer inte bli sambo förrän våra respektive barn har flyttat ut, aldrig i helvete att jag riskerar att gå i kvinnofällan igen!

Svar på tråden Har du en jämställd relation? *läs mer*