• Stina84

    Rädd, kallad till socialen - orosanmälan

    Hej!

    För ett tag sedan så ringde en pedagog mig på jobbet från mina barns förskola och började med att lugna mig och sa att min son inte var sjuk eller skadad men att det hade hänt något.

    Han (3 år) och några pojkar till samt en flicka hade varit i ett rum obevakade och min son hade tydligen enligt pedagogen dragit flickan i byxorna och stoppat in fingret i hennes rumpa. Mer info än så fick jag inte och hon lugnade mig igen och sa att inget mer hände men att flickans pappa var väldigt upprörd och hade hämtat sin dotter och att vi skulle tala allvar med honom om gränser och vad man får göra med min och din kropp.

    Allt var lugnt efteråt men sen kommer hon och pratar med min sambo (barnens pappa) och säger åt honom att skrämma upp alla våra barn ordentligt och att det inte är ett normalt beteende. Och att "de" undrade hur han hade de hemma.
    Han blir nojig och skrämmer upp dem (7åringen och 3åringen) riktigt ordentligt så att de aldrig skulle göra något liknande igen. 7-åringen är ganska nyfiken på rumpor och har upptäckt sin snopp och lillebror ser ju upp till honom.

    Båda våra mammor har arbetat med barn i olika former och har reagerat starkt på att pedagogen uttryckt att det inte var ett normalt beteende. Vi pratade med chefen på förskolan och hon samstämde att det absolut inte var ett onormalt beteende för en 3-åring. De är ju nyfikna och utforskande. Sen vet vi inte allt som faktiskt hände där i rummet. Som sagt, ingen vuxen var närvarande.
    Chefen sa också att de inte hade några tankar på att anmäla då de inte haft några indikationer om att något skulle vara fel hemma.

    Nu någon vecka efter att vi pratat med chefen får vi ett brev där det står att en förälder på vår förskola gjort en orosanmälan mot oss.

    Jag blev så ledsen och är så j*vla arg på den där pedagogen som tydligen har skrämt upp flickans föräldrar och sagt att "de" undrar hur han har det hemma. Hon har helt uppenbart fått dem att anmäla oss.

    Det värsta av allt är att de andra föräldrarna vet att det var vår son, vi vet inte vilken flicka det var. Kommer han att bli utstött av sina kompisar nu, inte bli bjuden på några kalas av oroliga föräldrar om rykten börjar gå.

    Hur hade ni gjort i detta läge? Går det att anmäla pedagogen för kompetensbrist eller kanske förtal?
  • Svar på tråden Rädd, kallad till socialen - orosanmälan
  • Bibbidi

    Lugn i stormen. För det första är det inte förtal att undra hur någon har det hemma, snarare väldigt olämpligt att prata om det med någon annan förälder.

    Det är en stor chans att föräldern hade anmält er ändå, även om pedagogen inte sagt något alls så släpp det. Det kommer inte hända någonting med anmälan. Soc kommer bara prata med er eftersom det finns en anmälan och sedan kommer den läggas ner.

  • Babymama

    Alltså jag fattar verkligen inte hur vissa människor tänker?! Klart att föräldrarna till flickan blev upprörda och ledsna men då får de väl prata med förskolechefen och ev ha ett samtal med er efteråt?! Det är ju treåringar det handlar om! Osnyggt av förskolan också att hänga ut er son.

    Att anmäla till socialen känns helt sjukt.

    Som föregående talare säger så tror jag dock att socialen omedelbart kommer att avskriva det hela när de får er version av historien. Att ett treårigt barn petar ett annat i rumpan är ju inte unikt direkt. Om jag var förälder på förskolan och fick höra om vad som hänt hade jag inte blivit rädd för er son, så ta det lugnt. Tror inte det får några effekter för varken er eller honom, förutom att du blivit ledsen och arg (förstår det) och möjligen att ni inte kommer att vara bundis med barnet vars föräldrar anmält er.

Svar på tråden Rädd, kallad till socialen - orosanmälan