• Frizzles

    Vad ska jag göra med alla kryddor?

    Hej!

    Idag gick jag igenom kryddskafferiet. Jag fann att jag har ett helt överskåp bara för lådor som är fyllda med kryddor av olika slag. Dels att jag haft en indisk partner och därmed har kvar massor av kryddor därigenom, men också att jag köpt på mig kryddor för olika ändamål, använt en gång och sedan har lagts till lådsamlingarna.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-22 14:06
    Råkade trycka på "starta tråd" för tidigt.

    Kryddorna är iallafall genomgångna och sorterade. Sådant som är gammalt eller smaklöst har jag slängt. Kvar sitter jag med massor av både hela kryddor och malda kryddor av massor av olika sorter.

    Vad ska jag göra med allt? Finns det någon som har tips på olika kryddblandningar att ha som standard till olika rätter? Teer? Såser? Marinader? Jag hittade allt från gurkmeja till oregano till mejram, fänkålsfrön, timjan. Jag återkommer med en lista!

    Men tips mottages mycket gärna!

  • Svar på tråden Vad ska jag göra med alla kryddor?
  • Aniiee

    Använd dem! Var inte rädd för att experimentera och blanda. 


    I have a growing lack of disgust for you
  • klyban

    Desto mer kryddor du har, desto mer olika saker kan man göra.
    Men svar på frågan är extremt svårt, då för varje krydda man har, så ökar man variationen kvadratiskt.
    Men titta på Kina, tror du kan använda mycket där, och rätt enkla rätter.

    Oregano egensalsa.
    Timjan i den mesta mat man kan hitta känns det som.
    Gurkmeja, för färg eller smak?
    Fänkålsfrön, fem kryddor tex och en del saker, men ursprung kinesiskt.


    hur många meter var det?
  • Kusinen

    Jag är vegetarian så kan inte tipsa om kött men oregano och timjan passar superbra i en massa rätter. Det är de kryddor som jag använder mest. Grönsaksgrytor, gratänger, pizza, soppa mm. Lite "medelhavskänsla". Passar väldigt bra med tex squash och aubergine och även ihop med fetaost, okiver eller vitlök.

Svar på tråden Vad ska jag göra med alla kryddor?