• Livia123

    Graviditetspenning

    Hej!

    Jag arbetar som sjuksköterska och har ansökt om 100% graviditetspenning då mitt jobb är mycket fysiskt tungt osv. Jag har nu fått beslut om 50% graviditetspenning, FK menar på att jag kan jobba halvdagar fram till bf. Eftersom jag har problem med foglossning går jag hos sjukgymnast och min barnmorska sa att jag bör träffa läkaren på MVC för ev 50% sjukskrivning. Dvs 50% gravpenning och 50% sjukskrivning eftersom FK vägrar ge 100% gravpenning trots begäran om omprövning m.m. Min fråga är: Är det möjligt att få 50% gravpenning och 50% sjukskrivning?

  • Svar på tråden Graviditetspenning
  • Anonym (Yes)

    Det finns absolut en möjlighet och du ska kolla upp det!!

    Dock låter dom rätt så hårda på f.kassan :/

    Dom kan ju hävda på att du kan bli omplacerad om möjlighet finns på ditt jobb, att du exempelvis får sitta i receptionen och då du jobbar halvdagar så ska du klara av det med din foglossning.

    Men oavsett så kolla det, be din bm hjälp dig!

  • Anonym (Yes)
    Livia123 skrev 2019-05-22 19:06:56 följande:

    Tack för svar :)  Vill lägga till att min chef har meddelat fk att jag inte kan omplaceras..


    Då skulle jag definitivt tro att du har stort chans till sjukskrivning !
  • Anonym (Ellen)
    Livia123 skrev 2019-05-22 19:06:56 följande:

    Tack för svar :)  Vill lägga till att min chef har meddelat fk att jag inte kan omplaceras..


    Kan du inte omplaceras på resterande 50% heller så borde de ju godkänna 100% gravidpenning istället varför krångla till det? Fast ibland är logiken hos FK rätt tveksam. ..
  • Livia123

    Nä det kan jag inte, det som gör en mest irriterad är att det helt och hållet handlar om vilken handläggare man får (alla andra som sökt gravpenning på mitt jobb har fått 100%) men jag hade väl otur. Så ska det inte vara, fk känns då rätt oseriöst.

  • frökenBea

    Så upplever jag det också, att det handlar om vilken handläggare. Så sjukt att man inte får samma behandling oavsett vad.

    Vad det gäller 50/50 så kan jag inte se varför man inte skulle det. Jag blev 50% sjukskriven igår, har redan 50 grav penning men kan inte fortsätta jobba mina 50 %.

    Risken är väl isf att dom nekar sjukskrivning pga att dom inte anser att man är "tillräckligt" sjuk.

    Men håller tummarna att det går vägen för både dig och mig. Inte kul att stå med endast 50% i inkomst :(

    Lycka till!:)

  • Anonym (Ellen)
    Livia123 skrev 2019-05-22 20:37:05 följande:

    Nä det kan jag inte, det som gör en mest irriterad är att det helt och hållet handlar om vilken handläggare man får (alla andra som sökt gravpenning på mitt jobb har fått 100%) men jag hade väl otur. Så ska det inte vara, fk känns då rätt oseriöst.


    Det håller jag med om.
    Sen är det väl så att i deras statistik tas sjukpenning och gravidpenning ur olika budgetar så det kanske måste delas på. Men ändå, för dig som individ ska det inte vara någon skillnad.
    Hoppas du får igenom ersättningarna!
Svar på tråden Graviditetspenning