• Anonym (Livrädd)

    Alkohol

    Vart går egentligen gränsen vid alkolism?

    Jag tycker att min sambo dricker alldeles för mycket.

    Han kan dricka 4-5 stora starköl på en vardag flera gånger i veckan. Fredagar kommer han hem med en karta starköl. Så öl finns jämt hemma.

    Han sköter jobbet och han blir absolut inte otrevlig och alla gånger så märks de inte heller att han druckit.

    Hans pappa är nykter alkohlist sen många år tillbaka och hans mamma har problem men enligt henne under kontroll, tror jag vad jag vill om!!

    Fler släktingar på hans sida har problem och de är ärfligt.

    Jag var nästan likadan förut men vi har en flicka på tre månader så jag dricker inget. Och nu har jag fått upp ögonen så jag kommer aldrig börja dricka som jag gjort. Jag har också en hel del arvslag som är alkolism så man får passa sig.

    Men vart går gränsen vid alkoholism? Vi har inga problem än av detta men känns som det kan bli om det fortsätter så här

  • Svar på tråden Alkohol
  • Anonym (Livrädd)

    Ja kanske! Har tänkt på det också. Men tänker även på framtiden hur blir det om man hela tiden dricker så här.


    Tow2Mater skrev 2019-05-24 20:59:07 följande:

    Låter ju som just nu är det mest du som gor det till ett problem.


  • Anonym (Livrädd)

    Vad då om jag dricker 4-5 stora burkar stsrköl för att typ koppla av är det okej då? Vad är acceptabelt och inte?


    Dr Nail skrev 2019-05-24 21:14:30 följande:

    Alkoholism är inte hur mycket man dricker; det är VARFÖR man dricker.


  • Dr Nail
    Anonym (Livrädd) skrev 2019-05-24 21:33:40 följande:

    Vad då om jag dricker 4-5 stora burkar stsrköl för att typ koppla av är det okej då? Vad är acceptabelt och inte?


    Om du inte har annat att leva för än de där burkarna, då är du alkis.

    Acceptabelt eller inte får man avgöra själv.
  • Anonym (Livrädd)

    Okej jag förstår, men vet inte riktigt om jag köper de!

    Så man kan nästan dricka hur mycket som helst så länge man beter sig. Har ett socialt liv, sköter jobbet, tar hand om barnen mm


    Dr Nail skrev 2019-05-24 21:37:20 följande:

    Om du inte har annat att leva för än de där burkarna, då är du alkis.

    Acceptabelt eller inte får man avgöra själv.


  • Anonym (Livrädd)

    Såg inte att du hade skrivit acceptabelt eller ej. Nu förstår jag mer vart du vill komma


    Dr Nail skrev 2019-05-24 21:37:20 följande:

    Om du inte har annat att leva för än de där burkarna, då är du alkis.

    Acceptabelt eller inte får man avgöra själv.


  • Kjell2
    Anonym (Livrädd) skrev 2019-05-24 21:42:35 följande:

    Okej jag förstår, men vet inte riktigt om jag köper de!

    Så man kan nästan dricka hur mycket som helst så länge man beter sig. Har ett socialt liv, sköter jobbet, tar hand om barnen mm


    Hål isär två saker

    Beroende

    Problem

    De går att ha bara den ena. Din sambo kan vara beroende men inte ha problem.

    Vad kan du leva med?
  • Tow2Mater

    Vad skulle en precis gräns som definierar alkoholism (om den nu fanns) gora dig for nytta? Om fyra burkar var under gränsen och fem over, vad skulle du gora med den informationen?

Svar på tråden Alkohol