Inlägg från: citababy |Visa alla inlägg
  • citababy

    Bf 2020 för oss vill ha ”mkt” kontakt med varandra.

    Hej:) jag hoppar in här. Kul med en tråd som är levande. Jag har ingen FB och kan därmed aldrig gå vidare till alla grupper som skapas. Skrivit i några trådar redan men som sen dött ut. Jag är 26 år. Gravid med första barnet. (SÅ sjukt att ens skriva detta?!). Var sååå exalterad de första dagarna efter plusset. Efter vecka 6 kom illamåendet från helvetet. Jag mår illa dygnets alla timmar. Kräks flera gånger i veckan, även kvällstid. Känner att min extrema trötthet, illamående har tagit ifrån mig nästan all glädje. Är inte alls så lycklig och förväntansfull. Snarare orolig, ängslig och rädd. Det var ju inte så här det skulle vara när man blev gravid... :(

  • citababy
    Carrie123 skrev 2019-06-19 11:04:11 följande:

    Grattis och valkommen! Vilken vecka ar du i nu? Hade ni forsokt lange?

    Jag ar mer tvartom och VILL ma skit for da kommer det kannas mer verkligt eller sa. Jag ar mest trott (vilket jag hatar da hela varen varit san innan jag plussade da jag stallde in en ny medicin mot min hypotyreos och sov jamt och hade kort stubin). Nu ar jag mer kanslosam, galet hungrig, svullna och omma brost och lite illamaende ibland. Ar aven mer flasig och traningen ar svarare att halla igang just for att min kondititon kanns som om jag gatt max 50 meter de senaste 3 aren och forsoker ga langre haha! Det markte jag innan jag fick plus och borjade da tanka pa om jag kanske var gravid och sa var det!


    Tack! Jag är i vecka 10 nu. Nej vi har inte alls försökt länge haha. Jag är gift sedan många år tillbaka och vi kände nu båda två att tiden var inne. Vi försökte och blev gravida på första försöket! Så overkligt haha och jag vet att jag borde känna mer tacksamhet för den biten. Kudos till er som orkar och kämpar med att träna och vara aktiva. Jag har NOLL motivation och NOLL ork till det. Enkla promenader blir till värsta träningspasset och jag kan knappt andas :/ är det någon mer här som väntar sitt första barn?
  • citababy
    luthia skrev 2019-06-19 18:43:30 följande:

    Ja, jag väntar också mitt första barn. Mår så dåligt av den här värmen, idag 28-30 grader i heltäckande uniform. Jag känner mig inte alls glad, går runt och väntar på missfall nästan. Ingen blödning. Känner mig instängd i min egen kropp emellanåt, haft så jäkla ont pga tarmarna inte jobbar så som de brukar, mår lite smått illa emellanåt men egentligen inte ens nämnvärt. Tar mer stopp när jag försöker äta en normal portion. Jag har haft problem med ätstörningar tidigare i livet och just nu tycker jag att det är skitjobbigt att redan ha blivit större över brösten och även vid magen, är ju bara i 7+4 så är ju ingen bebiskula direkt. Jag har så svårt att förstå att det här händer!! ?Hur är det med hormonerna?? frågade en av mina närmsta kollegor mig idag, vet faktiskt inte vad jag ska svara. Känns otacksamt att svara att jag bara önskar att få gå på semester och slippa umgås med folk när jag egentligen inte orkar. Sover 1,5 h varje eftermiddag efter jobbet. Känner mig helt slut. Hoppas innerligt att jag mår bättre efter helgen.

    Hur ska ni andra göra på midsommar när folk frågar er om varför ni inte dricker något?


    Usch... Jag kan verkligen relatera till det du skriver. Min oro rör inte främst missfall om jag ska vara ärlig. Jag är däremot livrädd över den förändring som det innebär att få barn. Jag sörjer att det inte längre kommer att bara vara jag och min man. Jag är enormt orolig över förlossningsdepression och att inte kunna knyta an till sitt barn. Sen mår jag i övrigt som dig, dålig aptit, känna sig instängd i sin kropp, hormoner all over the place, trötthet och sömn efter jobb osv. Hoppas innerligt att detta släpper.

    Jag dricker i normala fall inte och har aldrig gjort det så där är det ingen som kommer misstänka något :)
  • citababy
    luthia skrev 2019-06-19 19:35:17 följande:

    Så starkt av dig att sätta ord på de där känslorna, det är ju helt normalt men inte mindre jobbigt för det. Självklart blir det här världens omställning! När jag gick hos en psykolog (pga sexuellt övergrepp) så hade jag precis som du mycket förväntansångest/framtidsoro, psykologen frågade mig då varför jag oroade mig inför någonting som inte ens kanske händer. Det är nånting jag har tagit med mig från det. Att det är onödigt (men inte lätt att bryta) att må dåligt i förväg när det kanske inte ens inträffar. Tänkte om du skulle kunna försöka tänka lite så. Är själv dålig på att tänka så hela tiden och därför kommer oron över missfall.

    En dag släpper det garanterat, vi får försöka stå ut, och jag hoppas precis som alla andra säger att det är värt det. Jag har längtat efter en gravidmage och en bebis att hålla i men just nu känns det där så himla långt borta!

    Okej :) tror att jag också kommer undan, får skylla på att jag måste ta hand om mina hundar så behöver kunna köra.


    Ja, det är faktiskt väldigt klokt att tänka så. Att man inte bör gå runt och oroa sig över något som kanske inte ens händer. Hamnar man nu i en förlossningsdepression, ja den dagen den sorgen :P men varför må dåligt redan nu liksom. Tack för denna "påminnelse", behövde faktiskt höra detta. Sån sjuk lättnad att få veta att man inte är ensam i sina jobbiga tankar haha.

    Fun fact: Igår kaskad kräktes jag utomhus framför en del åskådare på en parkeringsplats. Haha så hemskt. Har behövt sjukskriva mig från jobbet många gånger denna månad.
  • citababy
    Lucyli skrev 2019-06-23 09:21:44 följande:

    Skriver här också, jag och min sambo fick reda på i veckan att vi väntar vårt första barn. Jag är i vecka 3+2 om jag räknar rätt, så är väldigt tidigt. Men hoppas det lilla vill stanna i magen :)


    Stort grattis! :) Hur känns det? Hur gammal är du? Kram
  • citababy
    Lucyli skrev 2019-06-24 12:46:47 följande:

    Tack så mycket! :) jag tog ett test onsdag som var negativt, sen på kvällen fick jag stickningar/molvärk i livmodern, så då fattade jag direkt. Tog ett test torsdag morgon som visade ett svagt streck :)

    Nu har jag molvärk lite då och då bara. Lite trött, lättirriterad och yrsel.

    När tycker ni det är lämpligt att ringa BM? Jag tänkte kanske nästa vecka?


    Jag ringde MVC dagen efter att jag hade plussat och tänkte att jag kommer att få en tid för inskrivning först flera veckor senare. Men fick faktiskt en tid ganska omgående :)
  • citababy
    Carrie123 skrev 2019-06-25 09:59:42 följande:

    Hur mycket andras era symtom fran dag till dag/i olika veckor? Tycker jag inte kanner nagonting idag forutom den har trottheten som ligger som ett moln omkring mig haha! Var inte extremhungrig nar jag vaknade idag och lite mindre svullen. Mina tarmar har varit svullna sedan jag plussade typ och kan verkligen fa magknip som inte ar sa mysigt haha! 


    Är konstant illamående och kräks då och då men inte varje dag. Illamåendet är dock "där" hela tiden. Tröttheten är helt förlamande, sover varje dag 1,5 timme mitt på dagen. Har ganska dålig aptit, äter mindre än vanligt men är väldigt svullen om magen ändå! Haha. Sen kan jag bli oerhört yr och andfådd ibland. Hoppas några av symptomen avtar snart iaf :)
  • citababy

    Hej!

    Hur mår alla? :) igår gick jag in i v. 12 och idag ska jag strax iväg på det första ultraljudet! Är så nervös.... har inte alls sovit så bra inatt. Kramar.

  • citababy
    Carrie123 skrev 2019-07-01 12:27:12 följande:

    Vad spannande! Skont att fa se den lilla rackaren:) Ar du i vecka 12+0 eller 11+0? Jag kommer gora mitt ul den 22/7 och kommer da vara 11+0. Gjorde dock tidigt ul i vecka 6+3 och sag ett hjarta ticka sa det var coolt! 


    Jag är i v. 12+1 :) åh så häftigt! :) Det ska bli spännande... och förhoppningsvis känns det mer "verkligt" efteråt. Det verkar som att illamåendet sakta men säkert börjar avta också vilket är OERHÖRT OCH UNDERBART SKÖNT!
  • citababy
    luthia skrev 2019-07-01 15:47:57 följande:

    Åh hur gick det?

    Jag har bokat in ett privat UL 23/7, då är jag 12+3. Lite nervöst så här långt innan så förstår att du måste varit nervös idag!


    Men åhhhh, det var ju helt helt magiskt. Asså verkligen magiskt och en obeskrivlig känsla att få se sin bebis på skärmen. Ett hjärta som tickade fint. Små händer och fötter. Och så valde bebis att svälja fostervatten och sticka ut tungan medan vi tittade på :') jag kunde verkligen inte sluta le stort. Jättefina resultat på KUB:en också. Resultatet 1/200 är enligt barnmorskan BRA och vi fick 1 på 19.800! Haha. Väldigt lättad efter idag och känner mig faktiskt glad idag för första gången igen på många veckor <3
  • citababy
    luthia skrev 2019-07-02 09:12:02 följande:

    Men så roligt att höra!! Häftig upplevelse och skönt att resultaten var så bra. Blev ni erbjudna KUB?


    Carrie123 skrev 2019-07-02 11:36:44 följande:

    Sa himla kul!! Grattis! Nar vi gjorde tidigt UL sa sag vi en liten larv men en stor gulesack haha! Ser fram emot att se mer av en bebisliknande varelse pa mitt ul om 3 veckor

    Ar du over 35 eftersom du gjorde KUB eller bor du i ett lan dar alla far det? Jag ar 33 sa kommer inte fa gora KUB i Vastra Gotaland sa kommer boka in NIPT istallet privat.


    Åh tack fina. Jag är 26 år gammal så vi blev inte erbjudna KUB. Vi valde själva att göra det. Kanske inte behövdes men det är ju först nu (efter ett resultat) som vi kan konstatera att det egentligen inte behövdes :P
  • citababy
    Carrie123 skrev 2019-07-02 13:51:57 följande:

    Vad är era bästa tips mot tröttheten!? Jag klarar inte av att dricka kaffe så just nu köper jag en latte med massa smak i på starbucks (liten) max en gång per dag och det hjälper lite. Igår drack jag inget kaffe och var verkligen DÖD hela dagen och ville gråta av trötthet. Jobbar heltid och har inget vilorum utan måste vara igång hela arbetsdagen. Blir därför lite choklad och äter ofta dels för att jag ?svälter ihjäl? om jag inte äter ofta och försöker få en sockerkick vilket såklart inte är en bra lösning. Sover ganska bra under natten och kissar 1-2 gånger per natt och vaknar oftast innan min klocka ringer vid 7. Sov 22-6:30 idag och var ändå helt slut. Klarar inte av att träna pga trötthet och hunger haha (brukade träna på lunchen och innan jag åt, men som idag var jag för hungrig trots mellis och frukostar). Hoppas såklart det blir bättre snart, men just nu är det tufft att inte fungera.


    Känner igen detta såå väl! Tröttheten är fullkomligt förlamande. Jag känner att jag inte kan "maskera" den med något. Kaffe drack jag massvis innan men mår sååå illa nu av kaffe. Så det jag gör är att -sova-. Sover så fort jag får möjlighet, även om det är mitt på dagen. Oftast när jag kommer hem från jobbet då jag också jobbar heltid. Har nu under min graviditet för vana att sova så fort min kropp "ber" om det, kollar aldrig på tiden och försöker bara lyssna på kroppen.
  • citababy
    Obalem skrev 2019-07-04 15:36:15 följande:

    Hej alla fanatiska blivande mammor!

    Jag skakar på händerna när ja skriver detta men jag är nu en av er!! Jag fick ett plus med 1-2 veckor (3-4) idag och kan inte riktigt tro min lycka.

    Jag vet dock inte när jag hade senaste ?mensveckan? för jag har inte fått igång någon mens sen spiraluttag i april.

    Jag har haft väldigt spända bröst men de försvann igår? Resten har ökat i styrka så som begär av maaaat, ?mensvärk?, och illamående...

    heja oss hörni :D de ska bli skoj att följas åt!!


    Men grattis!!! :D är det din första bebis?
  • citababy

    Usch... spydde nyss, klockan är en bra bit efter midnatt. Det skulle ju bli bättre efter v. 12 :( har knappt ätit idag men är sååååå svullen om magen, känner mig redan stor som en val. Varit sjukt gnällig hela dagen. Ska lägga mig nu, nya tag imorgon. Hur mår ni?

  • citababy
    Carrie123 skrev 2019-07-10 20:07:04 följande:

    Mår du bättre? Vilken vecka är du i? Tycker jag mår bättre och är mindre trött, men det går lite från dag till dag. Jag känner mig inte så andfådd när jag går längre (det har minskat gradvis), men jag var däckad igår och sov typ hela dagen haha! Var på en weekendresa till London i helgen och i måndags städade jag och fixade massor innan mina försäkrar skulle komma på eftermiddagen. Idag har vi åkt buss HELA dagen och har levt på socker och tupplurar haha! Jag känner inte så mycket generellt utan mest extrem hunger, trött, svullen mage (usch vad det är oskönt att vara gasig), småömma bröst (går verkligen i perioder) och kissar på nätterna lite oftare nu. Känns läskigt att inte ha så mycket symptom, men så länge bebis mår bra så är det såklart inget att klaga på haha! Är i vecka 9+3 idag!


    Jag är nu i vecka 13 och kaskadkräktes igår :D Så illamåendet är dessvärre fortfarande högst aktuelll haha men jag känner precis som dig, att jag är lite mindre trött nu. Orkar vara igång en heldag, herregud, för bara några veckor sen var jag TOTALT utslagen och orkade knappt ta mig ur sängen/soffan. Blir inte heller så andfådd längre, men är överlag väldigt svullen om magen. Har du köpt mammakläder ännu? Jag inhandlade mina första gravidbyxor i veckan då inget annat passar längre haha :)
  • citababy

    Så tråkigt när alla trådar slutar upp i facebook-grupper. Det här är den tredje BF januaribebis tråd som jag skriver i som går över till Facebook:( nu är det ju jag själv som valt att inte ha facebook haha så jag gnäller inte på er, gnäller bara för mig själv :) säkert supermysiga grupper. Idag gick jag in i vecka 15 och är faktiskt nästan helt säker på att jag känner bebis fladdra där inne. Det är väldigt väldigt svagt men jag är övertygad om att det är bebis rörelser :)

Svar på tråden Bf 2020 för oss vill ha ”mkt” kontakt med varandra.