• Gimele

    Ont i livmodern/äggstockarna när jag nyser.. Nån mer som känner igen?

    Som titeln lyder.. :) någon som känner igen fenomenen?

  • Svar på tråden Ont i livmodern/äggstockarna när jag nyser.. Nån mer som känner igen?
  • Kaol81

    Jag har så. Oavsett om jag är gravid eller inte. Haft sen kag var tonåring. Ingen aning om varför. Har nämt det vid enstaka tillfällen till läkare. Men ingen som gett något bra svar på det. Inget jag otorar mig för dock.

  • ballerinakakaoreo

    Här är en till! Håller numera för näsan när jag ska nysa då jag inbillar mig att bebisen tar skada haha. Har alltid haft såhär, gravid eller inte.

  • ballerinakakaoreo

    Här är en till! Håller numera för näsan när jag ska nysa då jag inbillar mig att bebisen tar skada haha. Har alltid haft såhär, gravid eller inte.

  • Snöoväder

    Några veckor efter jag plussade så började det för mig, känns som man får en kniv i magen efter man nysit och jag gör det flera gånger per dag.... Tydligen några liggament eller liknande har jag hört, inget farligt. Men obehagligt om man är gravid

  • Värphönan
    Gimele skrev 2019-05-29 11:27:23 följande:

    Som titeln lyder.. :) någon som känner igen fenomenen?


    Jag har likadant! Får samma när jag reser mig upp ibland. Det känns som det kommer oftare och oftare. Har googlat och hittade denna texten som lugnade mig :)

    ?Ibland när jag reser mig upp så hugger det till i livmoder och gör jätteont!

    Din livmoder är ?upphängd i band?, sk ligament, som håller livmodern på plats. Man kan likna dom vid gummiband.

    Under graviditeten töjs dom ut allt eftersom livmodern växer och utsätts för ganska stor påfrestning.

    När du gör en hastig rörelse, som att ställa dig upp, vända dig om eller kanske nyser så dras ligamenten ut väldigt hastigt från sin normala, icke-gravida, längd till sin nya längd. Det kan göra fruktansvärt ont under en kort stund.?
Svar på tråden Ont i livmodern/äggstockarna när jag nyser.. Nån mer som känner igen?