• LängtarEfterMinÄlskadeSon

    Vi bråkar alltid om Ekonomin

    Som rubriken säger.. Jag och min sambo bråkar alltid om vår ekonomi senast var idag, jag får ut knappt 4 tusen i månaden (mammapenning) och sliter med att hitta jobb, vi har en som på snart 11månader som ja betalar allt för, mat, blöjor, osv.

    Vi hamnar alltid i denna diskussion o jag har sagt te honom flertalsgånger att jag kommer hjälpa till med hyra, mat, andra räkningar när jag väl har fått ett jobb.

    För tillfället står ja för mina egna räkningar, mat, och saker te pojken.

    Han tror jag är rik, han ber mig att swisha pengar dagligen och förra månaden ?lånade? han ut 250kr te mig, han sa efter att jag int behövde betala tillbaka det.

    Men nu minsann ska ja betala tillbaka massvis med pengar från flera månader tillbaka.

    Hur kommer vi förbi detta? Jag blir så ledsen varje gång då han int verkar ha förståelse för min situation..

  • Svar på tråden Vi bråkar alltid om Ekonomin
  • brallison

    Får jag fråga - hur levde ni tidigare? Vem betalade för allting innan du blev mammaledig? Att vara ärligt så förstår jag inte alls när folk börjar dela på räkningar och sånt i en familj.

  • Alexi

    Pratar ni med varandra? Typ sitter ner i lugn och ro och går igenom era inkomster och utgifter? Varför har ni inte gemensam ekonomi när du är föräldraledig?

  • Tveksamt

    Ni sätter er ner i lugn och ro och går igenom er ekonomi.
    Listar era inkomster och utgifter, gör en plan för vem som betalar vad/hur mycket till den gemensamma potten för utgifter och planerar framåt.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • LängtarEfterMinÄlskadeSon
    brallison skrev 2019-05-29 14:21:37 följande:

    Får jag fråga - hur levde ni tidigare? Vem betalade för allting innan du blev mammaledig? Att vara ärligt så förstår jag inte alls när folk börjar dela på räkningar och sånt i en familj.


    Innan så var han arbetslös och levde på försörjningsstöd och jag stod för det mesta trots ja studerade.
  • LängtarEfterMinÄlskadeSon
    Alexi skrev 2019-05-29 15:19:20 följande:

    Pratar ni med varandra? Typ sitter ner i lugn och ro och går igenom era inkomster och utgifter? Varför har ni inte gemensam ekonomi när du är föräldraledig?


    Vi pratar och har koll på inkomst och utgifter men det räcker int enligt honom.

    Varför int vi har gemensam är väll för mina pengar tar slut så fort ja betalar räkningar, köper blöjor och mat.

    Hans pengar får ja int ens röra eller se i stortsett..
  • LängtarEfterMinÄlskadeSon
    Tveksamt skrev 2019-05-29 15:32:49 följande:

    Ni sätter er ner i lugn och ro och går igenom er ekonomi.

    Listar era inkomster och utgifter, gör en plan för vem som betalar vad/hur mycket till den gemensamma potten för utgifter och planerar framåt.


    Jag har int råd att betala hälften ens av hans räkningar dvs hyra, el, internet m.m.

    Vi kom överens om när ja får jobb så ska ja börja betala hälften men jag lever på knappt 4000kr i månaden och har själv utgifter som måste betalas, 2000kr i utgifter 1000kr i mat, 1000kr te blöjor, mat, välling osv.
  • Tveksamt

    Gemensam ekonomi kan ni ha oavsett vilka individuella inkomster ni har. Gemensam ekonomi betyder inte att ni båda betalar lika mycket.

    En variant för att sköta det ekonomiska gemensamt är att ni noterar vilka inkomster och utgifter ni har som ni vill ha gemensamt, det kan vara allt ifrån enbart boenderelaterade kostnader så som hyra, el, internet osv till alla utgifter, inklusive klädinköp, ny mobil, öl på krogen osv.

    Som exempel:
    Person A: inkomst 4000 kr (efter skatt)
    Person B: inkomst 25000 kr (efter skatt)

    Summa gemensamma utgifter: 15000 kr

    Eftersom att A drar in 4000/29000 = 13,8 % av hushållets inkomster betalar A 13,8% av hushållets utgifter, dvs 15000*0,138 = 2070 kr
    Eftersom B tjänar 86,2% av pengarna betalar B 86,2% av utgifterna, dvs. 15000*0,862 = 12930 kr.

    När någons inkomst (eller när utgifterna) förändras justerar man då också vad vem betalar.

    Personligen kan jag tycka att det är rimligt att räkna in saker som boende(-relaterat), mat, utgifter för barn osv i gemensamma kostnader.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
Svar på tråden Vi bråkar alltid om Ekonomin