• JohannaSaGo

    Måste man gå upp i vikt i början??

    Hej! Är gravid med mitt andra barn och är nu i vecka 10. Tidigt.. 

    Med mitt första barn minns jag att jag mådde lika illa, äcklad av mat, trött.. men vill minnas att jag vid inskrivning hade gått upp 4-5kg. 

    Denna gång känns det dock som man är mer aktiv, Kan inte ligga och lata mig på soffan. Har ju en 3åring som man ska passa upp efter jobbet =) har inte samma tid att vila. Trött. Illamående. 
    Har varit sjukt sockerberoende och ätit  godis varje dag. Men nu äcklas jag godis.

    Det som hjälper med illamåendet på kvällarna när man är så trött är att gå och sova med sonen. Så märker att jag ätit sämre, men försöker få i mig det jag är sugen på och frukter osv. 

    Efter första barnet ligger jag fortfarande 10kg + vad jag startade med. Men som jag tror min kropp behöver. Vägde 49kg innan första barnet, Nu vägde jag 59kg när jag plussade.


    Idag (v 10) vägde jag mig och väger 58kg. Alltså har jag gått ner lite lite. 

    Blev lite orolig. Får min bebis tillräckligt med näring oavsett vad jag får i mig?? 

    Var ju som sagt 10kg tunnare förra graviditeten när jag redan hade gått upp 5kg.

    Men blev bara orolig nu :( Är det normalt att inte gå upp i vikt förrens senare i graviditeten? Ska ju såklart ta upp detta på inskrivningen om 3 veckor :( 
    Men tänker om det är så att man liksom "SKA gå upp" en viss vikt i vissa veckor för att barnet ska hålla sig friskt och växa ordentligt :( 

  • Svar på tråden Måste man gå upp i vikt i början??
  • ballerinakakaoreo

    Jag är i vecka 23 nu och gick inte upp ett enda kilo förrän i vecka 20. Har läst mig till att om man inte äter ordentligt så tar barnet näringen från dina depåer och reserver, så barnet svälter inte. Ät som vanligt, du kommer troligtvis också öka om ett par veckor :) 

  • Sasu

    Jag började inte gå upp i vikt förrens vecka 30.. Tösen växer bra därinne, så det är nog normalt

  • Anonym (Mom)

    Det är lugnt. Barnet vägar bara några få gram i v.10 så man behöver inte ha gått upp ett dugg då. Det är dessutom rätt vanligt att de som mår mycket illa eller är överviktiga går ner något i början.

    Försök att äta som vanligt bara så blir det nog bra.

  • Värphönan

    Du behöver inte vara orolig, bebisen tar för sig av vad den behöver. Mamma kräktes konstant när hon gick med mig. Tror att hon gick upp totalt 4 kg (och då vägde hon ändå inte mer än 50kg). Ut kommer jag på 3,5 plus allt vatten och moderkakan.

Svar på tråden Måste man gå upp i vikt i början??