• JohannaSaGo

    Någon som har koll på regler om vi ska resa utan pappan?

    Jag och sonen har inte samma efternamn. Planerar nu att resa i sommar med honom 1 vecka utomlands då pappan jobbar. 


    Läste på Polisen hemsida att dom hänvisar till rätt myndighet för landet man ska till. Förstår inte. Måste jag kontakta då te.x en myndighet i Spanien för svar vad som gäller DÄR? 

    Tänker att man måste ta med ett födelsebevis där bägge våra namn står. 

    Sen står det att man även ska ha den andra partners (pappans) godkännande. Vet ni om det finns någon blankett att skriva ut, eller skriver man liksom ett själv utan vittnen osv? HJÄLP =) Får väl ringa Polisens växel och fråga i värsta fall :P 

  • Svar på tråden Någon som har koll på regler om vi ska resa utan pappan?
  • Anonym (Mia)

    Är det Spanien ni ska till? Jag har varit i Spanien, Italien och Grekland med barnen utan särskilda papper eller intyg.

  • JohannaSaGo
    Anonym (Mia) skrev 2019-06-03 16:06:52 följande:

    Är det Spanien ni ska till? Jag har varit i Spanien, Italien och Grekland med barnen utan särskilda papper eller intyg.


    Och du och barnen har inte samma efternamn heller? :O Står mycket på artiklar och forum osv att man måste ta med bevis. Att man kan bli stoppade annars =/ hmm  Ja, det är Spanien som gäller.
  • Anonym (Mia)
    JohannaSaGo skrev 2019-06-03 16:15:55 följande:

    Och du och barnen har inte samma efternamn heller? :O Står mycket på artiklar och forum osv att man måste ta med bevis. Att man kan bli stoppade annars =/ hmm  Ja, det är Spanien som gäller.


    Det har vi inte. Sen har barnen varit så stora att de skulle kunnat intyga att jag är deras mamma. Det kanske är kinkigare om man skulle resa med ett spädbarn.

    Jag har läst samma saker men bara avseende längre resor och kanske även om man åker mer på egen hand (vi har bara åkt charter). Men kolla med resebyrån, de har säkert koll.
  • Praktisk58

    Ett intyg från folkregistret och din man skriver ett papper att han godkänner er utlandsresa. Tror inte att det behovs men ...

Svar på tråden Någon som har koll på regler om vi ska resa utan pappan?