• TotteE

    18 månaders har blivit busig och besvärlig?

    Flicka på ett och ett halvt som alltid varit snäll och go har busar till sig och ska göra allt man inte får.

    Är det vanligt? Hur ska man hantera?

  • Svar på tråden 18 månaders har blivit busig och besvärlig?
  • BuoBä

    Välkommen till trotsåldern! Den går över när de flyttar hemifrån.

    För att vara mer seriös, vårt barn hade en fas runt 1,5 år när hon slängde sig på golvet och skrek och gjorde allt man sa att hon inte fick. Sov som en kratta gjorde hon också.

    Sen har det gått upp och ner. Ett tag kan hon vara jättelätt att ha att göra med, sen kommer en ny period när man känner för att sälja henne till lägstbjudande. Hon är drygt 3 nu. Men man märker rätt tydligt att det hänger ihop med annan utveckling, tex språkligt. Efter en jobbig period kommer man ut på andra sidan med ett barn som är lite större och ofta har lärt sig något nytt.

    Man hanterar genom att välja sina strider.

  • TotteE
    BuoBä skrev 2019-06-05 20:55:29 följande:

    Välkommen till trotsåldern! Den går över när de flyttar hemifrån.

    För att vara mer seriös, vårt barn hade en fas runt 1,5 år när hon slängde sig på golvet och skrek och gjorde allt man sa att hon inte fick. Sov som en kratta gjorde hon också.

    Sen har det gått upp och ner. Ett tag kan hon vara jättelätt att ha att göra med, sen kommer en ny period när man känner för att sälja henne till lägstbjudande. Hon är drygt 3 nu. Men man märker rätt tydligt att det hänger ihop med annan utveckling, tex språkligt. Efter en jobbig period kommer man ut på andra sidan med ett barn som är lite större och ofta har lärt sig något nytt.

    Man hanterar genom att välja sina strider.


    Jag försöker styra av mycket.. bryta och försöka styra in uppmärksamheten på nåt helt annat. Funkar ibland.. ibland inte... :/

    Sen tänker jag också att man måste välja sina strider ja..
  • BuoBä
    TotteE skrev 2019-06-05 21:02:32 följande:

    Jag försöker styra av mycket.. bryta och försöka styra in uppmärksamheten på nåt helt annat. Funkar ibland.. ibland inte... :/

    Sen tänker jag också att man måste välja sina strider ja..


    Tramsa kan också funka ibland, alltså att man som förälder gör något tokigt som att sätta byxorna på huvudet eller börjar sjunga en fånig sång. Och ibland blir man arg och det är också ok, så länge man blir sams igen när alla lugnat ner sig.

    Vårt barn behöver äta regelbundet också, annars blir allt mycket värre.
Svar på tråden 18 månaders har blivit busig och besvärlig?