• Anonym (täppt i näsan)

    Farligt att peta i näsan/gravid

    Törs inte fråga BM då det är lite pinsam fråga. Men är det farligt att peta sig i näsan som gravid? Tänker alla bakterier som kan följa med in i näsan från fingrarna?
    Råkade i mer eller mindre sömnen inatt att peta mig i nästan. Var så täppt i nästan och fingret slank in....
    Nu är jag orolig, lite ont i halsen, om jag kan fört med några baskilusker som skulle kunna skada mitt barn...

    "denna ständiga oro för allt när man har en liten i magen"

  • Svar på tråden Farligt att peta i näsan/gravid
  • Anonym (BM Bindé)

    Du behöver söka hjälp för din orimliga rädsla...

  • Anonym (Nej)

    Nej, det är det inte.

    Det där påminner om såna rädslor man hade på 1600 och 1700-talet då man inte förstod bättre.

    De satt upp och sov också, för man kunde ju kvävas om man låg ner.

  • bara jagg
    Anonym (Nej) skrev 2019-06-06 08:38:03 följande:

    Nej, det är det inte.

    Det där påminner om såna rädslor man hade på 1600 och 1700-talet då man inte förstod bättre.

    De satt upp och sov också, för man kunde ju kvävas om man låg ner.


  • Anonym (Haha)

    Skämtar du eller? Har du sån rädsla behöver du nog ha hjälp ts för det är inte normalt.

  • Anonym (jo)

    Nja, lite farligt är det, ett smutsigt finger skickar in smuts och bakterier till slemhinnorna i näsan. Det gäller inte bara gravida, stätta händerna innan du petar näsan.

  • Anonym (...)

    Du vet att barnet ligger skyddad i en fosterhinna med vatten runt om, va? Slappna av. Hur skulle människosläktet ha överlevt om såna små skitsaker innebar en verklig fara? Undvik droger, alkohol och cigaretter samt vissa fisksorter så har du säkerställt det mesta.

  • Praktisk58

    Kör du in fingret riktigt långt kan du peta hål på hjärnhinnan

  • Pentra

    Eeh...hallå... o_O Man har slemhinnor även på andra ställen än i näsa , t.ex. munnen. Tänk på alla baciller, virus, pollen, småpartiklar och annat som du andas in??? Du borde nog gå med munskydd hela graviditeten, för det har du ju sett ALLA andra gravida göra, eller??? Och när det gäller sex; tvingar du din partner att doppa familjelyckan i klorin och desinfektion efter pluset??? Och, klia dig för allt i världen inte i ögonen. Ha desinficerade näsdukar tillhands i vacuumförslutna engångsförpackningar. Vågar du torka dig efter toabesöken? Aja-baja. Dina fingrar kan ju råka nudda slemhinnorna i dina nedre regioner,; fast, det går ju att lösa med att du doppar fingrarna i klorin och desinfektion INNAN varje toabesök... ... Du är inte redo att bli förälder ännu. Dina nojor överförs till ditt barns psyke, och så som du håller på så riskerar du att noja barnet fördärvat långt innan det är fött! ... /Pentra

  • Anonym (Ja)

    Man kan ju få blodförgiftning i värsta fall om det var sår i näsan och du var riktigt skitig under naglarna med massa baskilusker. Har du ont i näsan nu? Infektionskänsla? Isåfall är det bråttom!

  • Anonym (Idiotiska svar)

    Tycker att ingen fråga är dum här på fl. om man är orolig borde man få ställa en fråga utan att blå påhoppad. Önskar att folk tänkte sig för innan de skrev svar många gånger.

    Till TS. Jag har själv varit orolig för detta. Min första graviditet och plötsligt orolig för allt- är också mycket täpp i näsan å speciellt på kvällen. Har dessutom katt så varit nojig att hårseån från katt ska komma med in i näsan och att jag ska få toxoplasmos. Men jag tror du kan vara helt lugn.

    Tips sen är som någon skrev dels tvätta händerna innan eller använda tops för att få ut snorkråkorna som täpper igen- men som Vägrar följa med när du snyter dig (sjukt irreterande)

  • Anonym (lugn)
    Anonym (Idiotiska svar) skrev 2019-07-16 18:13:40 följande:

    Tycker att ingen fråga är dum här på fl. om man är orolig borde man få ställa en fråga utan att blå påhoppad. Önskar att folk tänkte sig för innan de skrev svar många gånger.

    Till TS. Jag har själv varit orolig för detta. Min första graviditet och plötsligt orolig för allt- är också mycket täpp i näsan å speciellt på kvällen. Har dessutom katt så varit nojig att hårseån från katt ska komma med in i näsan och att jag ska få toxoplasmos. Men jag tror du kan vara helt lugn.

    Tips sen är som någon skrev dels tvätta händerna innan eller använda tops för att få ut snorkråkorna som täpper igen- men som Vägrar följa med när du snyter dig (sjukt irreterande)


    Toxoplasmos smittar inte via katthår. Sen får man inte glömma att det är en ovanlig sjukdom.
  • Anonym (Idiotiska svar)

    Jo, jag vet det idag :) går ju inte undvika katthår, fått något enstaka i munnen också.


    Anonym (lugn) skrev 2019-07-16 18:17:37 följande:

    Toxoplasmos smittar inte via katthår. Sen får man inte glömma att det är en ovanlig sjukdom.


Svar på tråden Farligt att peta i näsan/gravid