• behöverhjälpnu

    Problem med öron

    Hej,
    Jag har problem med mina öron och har hafr det i många år.

    När jag flyger kan locket sitta kvar i ca 1 vecka och om jag badar och dyker samt är under vattnet så "sprängs" öronen. Jag har testst allt innan/när jag flyger, jag tar nässpray, tuggumi, sväljer, provat att ha hörlurar och håller för öronen med fingrarna, men inget funkar. Jag kan heller inte ha in ears hörlurar samt öronpropar.
    Kan inte heller sta i när jag snyter mig då det sprängs i öronen.

    Vad kan detta bero på? samt vad kan jag göra åt det?

  • Svar på tråden Problem med öron
  • Anonym (Tryckutjämna)
    behöverhjälpnu skrev 2019-06-06 20:17:13 följande:

    Hej,
    Jag har problem med mina öron och har hafr det i många år.

    När jag flyger kan locket sitta kvar i ca 1 vecka och om jag badar och dyker samt är under vattnet så "sprängs" öronen. Jag har testst allt innan/när jag flyger, jag tar nässpray, tuggumi, sväljer, provat att ha hörlurar och håller för öronen med fingrarna, men inget funkar. Jag kan heller inte ha in ears hörlurar samt öronpropar.
    Kan inte heller sta i när jag snyter mig då det sprängs i öronen.

    Vad kan detta bero på? samt vad kan jag göra åt det?


    Att locket sitter kvar en vecka beror på att du inte har lyckats tryckutjämna när trycket ändrats (det finns flera sätt du kan göra detta på, länkar video längre ner). 
    När du flyger nästa gång så tryckutjämna flera gånger så kommer du troligtvis inte ha problem med detta igen. 

    När det gäller ordet "sprängs" undrar jag om det du beskriver är en tryckutjämning eller att det trycker för öronen, det är otydligt vad du menar. 
    Du beskriver att det händer när du snyter dig vilket kan innebära både att det är ett för lågt eller för högt tryck i örat, men det kan också vara att det är en tryckutjämning som sker.  

    En tryckutjämning innebär att trycket inne i örat har blivit för stort och det gör att örontrumpeten öppnas upp för att minska på trycket, när den öppnas släpps en gas snabbt in i örat och det är det som gör att det kan kännas som att det sprängs i örat. Inget farligt och det är det motsatta problemet  - alltså att det INTE går att tryckutjämna - som kan vara ett stort problem för många då det är oerhört obehagligt att gå runt med ett konstant trycka.

    Om det är så att du i själva verket pratar om att du har ett tryck/lock för örat så kan du testa följande: 

    1. Valsavas manöver: 
    ">


    O
    BS!!! Om du blir yr eller på annat sätt mår dåligt av denna övning, GÖR INTE OM DEN! 



    ">
    2. Häll upp ett glas vatten. Håll för näsan, håll högt upp på näsroten så att luft inte kan ta sig in alls i näsan inifrån. Drick vattnet samtidigt som du håller för näsan. 

    3. Gäspa riktigt stort flera gånger. 

    4. När du gör Valsavas manöver eller gäspar, vrid samtidigt på huvudet i motsatt riktning. Om du t.ex. har lock för vänster öra, vrid huvudet till höger samtidigt som du gäspar stort/gör Valsavas manöver. Har du lock för höger öra gäspa/gör Valsavas manöver samtidigt som du vrider huvudet till vänster.

    5. På apoteket finns det något som heter Otovent, det är en ballong du blåser upp med den ena näsborren samtidigt som du håller för den andra med dina fingrar. Det skapar en tryckutjämning. 

    En sista sak också. Om det är så att du tryckutjämnar och detta löser ditt problem men det dyker upp igen, gör om tryckutjämningen som fungerade men boka också en tid till doktorn, det kan vara så att du har en vätskeansamling i örat och det kan vara bra att veta det. 

    Lycka till och hoppas att något av det hjälper. 

Svar på tråden Problem med öron