• Aioli

    Ni som haft barn över året som fått hemsk rs-infektion

    När mitt barn var 20 månader så blev han mycket sjuk och blev inlagd. Det var rs med en lunginflammation. Han fick dropp, syrgas och högflödesgrimma och vi var inlagda 4 nätter.

    Enligt läkarna och sköterskorna (även Google. ..) så är det ganska ovanligt att så pass gamla barn blir så hemskt påverkade av rs.

    Jag undrar hur det var för dig som också haft "äldre" barn som blivit mycket dåligt av rs? Låg ditt barn inom nån riskgrupp och/eller hade allergier eller astma, eller nåt annat som kan förklara varför hen blev så dålig vid rs?

  • Svar på tråden Ni som haft barn över året som fått hemsk rs-infektion
  • Pmfl

    Min son var 18 månader då han fick RS. Vi låg inlagda i sju dygn med optiflow och dropp. Han hade någon månad innan haft trånga luftvägar i samband med förkylning. I samband med RS-infektionen fick han astmadiagnos. Han var även födoämnesallergisk på den tiden. Under det första året efter RS hade han astmatiska besvär vid förkylning, men aldrig annars. Efter det har han varit lungfrisk. Har läst att det är vanligt bland de som varit svårt sjuka av RS att de har extra problem med luftvägarna en tid efteråt...

    Min andra son var bara 2 månader då han fick RS. Vi var också inlagda en tid men han var inte alls lika påverkad och har inte haft särskilt mycket besvär med luftvägarna efter det. Han var heller aldrig födoämnesallergisk...

  • Aioli
    Pmfl skrev 2019-06-07 20:43:03 följande:

    Min son var 18 månader då han fick RS. Vi låg inlagda i sju dygn med optiflow och dropp. Han hade någon månad innan haft trånga luftvägar i samband med förkylning. I samband med RS-infektionen fick han astmadiagnos. Han var även födoämnesallergisk på den tiden. Under det första året efter RS hade han astmatiska besvär vid förkylning, men aldrig annars. Efter det har han varit lungfrisk. Har läst att det är vanligt bland de som varit svårt sjuka av RS att de har extra problem med luftvägarna en tid efteråt...

    Min andra son var bara 2 månader då han fick RS. Vi var också inlagda en tid men han var inte alls lika påverkad och har inte haft särskilt mycket besvär med luftvägarna efter det. Han var heller aldrig födoämnesallergisk...


    Tack så mycket för svar!

    Har länge hade han varit allergisk mot viss mat, och vilken mat?
  • Pmfl

    Komjölkprotein, ägg och jordnöt. Från det att vi började introducera mat Mjölkallergin försvann då han var fyra, ägg typ vid fem.

  • Aioli
    Pmfl skrev 2019-06-08 23:44:41 följande:

    Komjölkprotein, ägg och jordnöt. Från det att vi började introducera mat Mjölkallergin försvann då han var fyra, ägg typ vid fem.


    Okej låter jobbigt! Inge pollenallergi?
Svar på tråden Ni som haft barn över året som fått hemsk rs-infektion