• Confusedgirl

    Jag vill inte ta hormoner och pojkvän vill inte ha barn

    Hejsan! Detta blir mitt första inlägg så ursäkta om jag är otydlig eller så.

    Jag är 23 år gammal och min sambo snart 28. Vi båda har fast jobb och fin lägenhet, vart tillsammans 3 år och har det bra. Vi har för någon månad sedan pratat om att kanske skaffa barn inom ett år, han är lite osäker men vi väntar.

    De senaste 6 månaderna har jag fått mycket biverkningar av mitt preventivmedel nuvaring, och jag har därför beslutat mig för att sluta under en period för att se om det är nuvaringen som orsakar detta. Kommer vara utan preventivmedel i åtminstone en månad.

    Berättade detta för min sambo som mötte mig med irritation, (han trodde jag ville bli gravid nu), varpå jag svarade att vi kan använda kondom.

    Han säger att han inte kommer att använda kondom. Ska jag då anta att vi inte ska ha sex på en månad? (minst)

    Eller om han har sex med mig, är det då mitt fel om jag blir gravid? För det har jag inte något emot. Känns som att ansvaret nu ligger i hans händer men..

    Behöver råd :/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-11 11:53
    Jag vet inte hur man låser trådar så,

    Jag och min pojkvän har pratat och vi har löst det.

    Tack och hej

  • Svar på tråden Jag vill inte ta hormoner och pojkvän vill inte ha barn
  • Clark73
    Confusedgirl skrev 2019-06-07 23:29:51 följande:

    Hejsan! Detta blir mitt första inlägg så ursäkta om jag är otydlig eller så.

    Jag är 23 år gammal och min sambo snart 28. Vi båda har fast jobb och fin lägenhet, vart tillsammans 3 år och har det bra. Vi har för någon månad sedan pratat om att kanske skaffa barn inom ett år, han är lite osäker men vi väntar.

    De senaste 6 månaderna har jag fått mycket biverkningar av mitt preventivmedel nuvaring, och jag har därför beslutat mig för att sluta under en period för att se om det är nuvaringen som orsakar detta. Kommer vara utan preventivmedel i åtminstone en månad.

    Berättade detta för min sambo som mötte mig med irritation, (han trodde jag ville bli gravid nu), varpå jag svarade att vi kan använda kondom.

    Han säger att han inte kommer att använda kondom. Ska jag då anta att vi inte ska ha sex på en månad? (minst)

    Eller om han har sex med mig, är det då mitt fel om jag blir gravid? För det har jag inte något emot. Känns som att ansvaret nu ligger i hans händer men..

    Behöver råd :/


    Bryr han sig inte om dig? an verkar egotrippad och korkad!
  • Anonym (????)

    Så DU ska äta p-piller för att HAN ska slippa få barn? Ja, det finns folk till allt. Ska du städa när han tycker det är stökigt? Ska du vara vaken när han är pigg om han tycker det är tråkigt att du sover?

    Nu har ju du gjort jobbet med preventivmedel ett tag, dags för honom att bidra. Och är han för mesig för att dra på sig en kondom får ni väl praktisera total avhållsamhet under experimentmånaden

    Sedan behöver han läsa på lite. Man kan bli gravid även om man äter p-piller.

    Och du kanske ska fundera på om du verkligen vill vara ihop med en som han, som verkar vara både blåst och otrevlig.

  • Confusedgirl

    @clark73 Det kändes lite så just då, vill inte ta upp diskussionen igen utan får väl se vad som händer de närmsta veckorna..

  • Bagar Bengtsson

    Härligt med tjejer som är ärliga mot killen. Ofta märker jag att jag ser annorlunda på saker i detta forum då merparten är kvinnor. I detta fall är det solklart- Du har berättat för din man vad som gäller, du kan gärna bli gravid men din man vill det inte. Du mår eventuellt inte bra av hormonerna så du vill skippa dem en tid. Om nu inte mannen vill ha barn just nu så är det upp till honom att ha skydd eller om han satsar på brösten eller oralsex.


    Du har rätt TS- han får se till att skydda sig!

  • Norr82

    Säg åt han att from nu är det finska rycket som gäller, eller kondom.... alternativt vasektomi.

  • Anonym (...)

    Tja, börjar han närma sig dig utan kondom så får du väl ta blommor och bin snacket, och berätta hur barn blir till, så han förstår vad som gäller och att abort inte är aktuellt som preventivmedel.

    Han måste ju ta sitt ansvar.

    Är i lite samma sits, trassel med fruns preventivmedel. För vår del är barnen avklarade, och hon har ju skött preventivmedelsdelen i alla år, så det börjar väl bli läge att jag tar mitt ansvar. Tror det blir snipp snipp, för jag gillar inte kondomer.

  • Anonym (Andreas)

    Förlåt mig nu men det känns som om att han inte kommer vilja ha barn om han nu är så motvillig att gå dig till mötes.. Skulle du bli oplanerat gravid nu kommer han garanterat propsa på abort med hänvisning till "vi sa ju att vi väntar".

  • Anonym (Slutat)

    Hade också Nuvaring och ångrar inte en dag att jag sluta med hormonella preventivmedel. Vill bara inflika att du bör ha uppehåll längre än en månad för att se om de gör någon skillnad. Jag märkte tydlig skillnad ca 4-5 månader efter jag slutat.

    Stå på dig! Vill han inte använda kondom så måste han fatta vad som kan hända.

  • Anonym (P-medel för män)

    Jag längtar tills den där p-krämen för män kommer ut på marknaden. Då kommer den här typen av diskussioner aldrig mer behöva uppstå. P-krämen lär dessutom ha mindre hormoniella biverkningar än motsvarande p-medel för kvinnor så det kommer bli det nya "normala" skyddet mot oönskade graviditeter.

  • baralillatant
    Anonym (P-medel för män) skrev 2019-06-08 07:57:37 följande:

    Jag längtar tills den där p-krämen för män kommer ut på marknaden. Då kommer den här typen av diskussioner aldrig mer behöva uppstå. P-krämen lär dessutom ha mindre hormoniella biverkningar än motsvarande p-medel för kvinnor så det kommer bli det nya "normala" skyddet mot oönskade graviditeter.


    Har svårt att tro att det kommer bli en hit.

    Att kvinnor ska lägga ansvaret för sin kropp i en mans händer funkar inte tyvärr.
Svar på tråden Jag vill inte ta hormoner och pojkvän vill inte ha barn