• Mammamumu

    Kräkning, rap och diarré

    Jag är en nybakt mamma, min son är snart 7 veckor och får ersättning då jag hade problem med amningen. Jag har 3 frågor jag inte hittar svar på.

    Fråga

    Nr1. Efter att han har fått ersättning, må man rapa dom direkt efter eller kan man vänta med de? (han somnar oftast efter att han får mat.

    Nr2. När jag rapar han så kräks han ganska mycket, känns som nästan allt kommer ut. Är de normalt? Kan också komma mer efter att han har kräks och jag läggar han på skötbordet.

    Nr3. Diarré. Hur vet man att en sån liten har diarré? Nu när han bajsat är de gult med massa korn och slemmig.

    Hoppas de finns nån där som har svar på mina frågor????

  • Svar på tråden Kräkning, rap och diarré
  • nnnnnnnn

    Man bör försöka rapa barnet under eller efter matning, men man måste inte göra en stor grej av det. Oftast räcker det med att hålla barnet mot sig i famnen, huvudet uppåt, tätt mot bröstet, sen lutar man sig försiktigt framåt (så barnet lutas försiktigt bakåt), stöd huvudet väl såklart. DÅ brukar det komma en liten rap.

    Kräkningar kan se värre ut än de är. Håll koll på vikten.

    Färgen är varierande och även konsistensen. Det enda man ska se upp med är vit avföring.

  • nnnnnnnn
    Bildresultat för hålla spädbarn

    Typ hålla barnet såhär, fast kanske lite längre ner och mer stöd bakom huvudet, sen lutar man försiktigt framåt. = rap

    Mina kunde sova så i timmar, då kräkte de inte heller, så länge man inte lade ner dem
    Bildresultat för sitta upprätt baby famnen
  • fanola

    Hej!

    Min som hade problem med att han kunde kräkas hur mkt som helst när han rapat efter maten så jag slutade med det. Läste att enda anledningen till att dom egentligen behöver rapa är för att dom annars kan få en falsk mättnadskänsla. Men min son gick bra upp i vikt så hade inget problem att få i sig även fast han inte rapade. Såklart kom de rapar ibland ändå!

  • Litorina

    Vi har inte varit särskilt noga med att få våra barn att rapa. Det gick bra ändå. Den ena kräktes kopiöst (20-30 ggr/dag) oavsett vad man gjorde. Sent utvecklad magmun. Så länge de mår bra och växer och utvecklas som de ska är det bra.

    Bebisbajs kan se väldigt olika ut. Grönt tex...

  • Mammamumu
    nnnnnnnn skrev 2019-06-09 20:28:46 följande:

    Typ hålla barnet såhär, fast kanske lite längre ner och mer stöd bakom huvudet, sen lutar man försiktigt framåt. = rap

    Mina kunde sova så i timmar, då kräkte de inte heller, så länge man inte lade ner dem


    Ser inga bilder :(
  • Orolig över barn

    När jag var på förlossningen med mitt tredje barn blev en barnmorska väldigt förvånad när hon kom in just när hag rapade dottern. Då bärettade hon att det var flera år sen hon såg någon rapa sitt barn, o jag blev förvånad över det och frågade att hur är det möjligt . Då berättade hon förr i tiden hörde det till men eftersom vetenskaplig grund saknas till att den har något nyttja så lär de inte ut nyblivna mammor längre att rapa sina barn.

    Varför jag berättar det är för att visa att det är inte hela världen om man inte rapar heller. Min personlig erfarenhet (har tre barn) att vissa barn kan få ont i magen om de inte rapas.

    Brukar din bebi kräkas så otroligt mängd , eller somna medan hen äter skulle jag prova att låta bli att rapa och se hur det går. Får hen ont i magen när du inte rapar så ska du självklart ta upp och rapa efter varje mål. Men det går kanske lika bra utan rapning också.

    Att rapa gjorde vi alltid så att vi håller barnet upprätt och klappade mjuk och försiktigt på rumpan. Sedan det är inte alltid så att det kommer något, ibland blir det inget o då kan man låta bli efter ca 5 minuter.

  • nnnnnnnn
    Mammamumu skrev 2019-06-09 23:21:20 följande:
    Ser inga bilder :(

    Nej de försvann visst...


     


    Tänk som ett barn sitter i en sjal, mage mot mage med huvudet uppåt. Sen lutar man försiktigt framåt så barnet lutas bakåt, så brukar det komma en rap.
    Sen kan barnet sova upprätt mot förälderns överkropp så brukar de inte kräka så mkt.

Svar på tråden Kräkning, rap och diarré