• MotherOfThreeKids

    Hur bli gravid när man helammar?

    Hej!

    Jag helammar nu, vill fortsätta med det! Men vill samtidigt bli gravid så snart jag kan. Hur är det med amningen, om man har tex sluta amma natten...och inte ammar på 4 timmar eller är det 8 timmar? Kommer ägglossning igång då? Detta måste väl upprepas isåfall? Eller är det efter ett tillfälle eller typ en vecka?

    Spelar det någon roll när på dygnet "uppehållet" är? Natten känns ju smidigaste...då ska den lilla sova ändå!

    Hur gjorde ni, ni som har barn tätt!?

  • Svar på tråden Hur bli gravid när man helammar?
  • Hawk

    Det där är nog bara väldigt olika. Jag var tex tvungen att helt sluta amma vilket jag gjorde när första var ca ett år. Fick ÄL ca fyra veckor efter jag helt slutat. Så att bara amma lite funkade inte för mig, men vissa får ju tillbak ÄL trots helamning. Jag var tvungen att välja och för mig kändes ett år lämpligt. Hade ammat ett tag till annars.

  • Therescha

    Väldigt individuellt. Jag ammade mina döttrar i ca 9 månader och när jag slutade kom mensen. Mina söner ammade jag längre (ammar fortfarande minstingen) och mensen kom då tillbaka trots amning efter ca 1 år och nio månader i båda fallen. Ammade väl 1-2 gånger om dagen då och hade gjort det under ett år.

  • Jsv17

    Väldigt individuellt men min äl (mens) kom igång efter 6 månader när vi började byta 1-2 mål mot mat medan jag helammade så hände ingenting, men när jag började delamma så gick det rätt fort. Min son sov länge redan som 3-4 månaders så uppehåll i amning på 8h gjorde ingen skillnad för mig utan först när mängden amning trappades ner.


    Pojke 9-12-17
  • närkommertrean

    Jag helammade i 6 månader och sedan trappade vi ner i ganska snabb takt eftersom båda barnen älskade mat. Var nere på ca 2 gånger per dag när de var 7 månader och så fortsatte vi i ett par månader till. Jag fick inte tillbaka mensen förrän någon månad efter jag slutat amma helt. Du får väl helt enkelt testa och märker du att mensen inte kommer igång får du välja vad som är viktigast, att amma det barn du har nu eller att bli gravid.

  • sweetlife

    Jag ammar bara på kvällen och natten, sonen är nu 11 månader och jag har inte fått tillbaka ägglossning och mens. Så för vissa, som mig, krävs det nog att man slutar amma helt (nu vill jag ändå inte bli gravid på länge så för mig är det bara skönt att slippa mens).

  • syntharen

    Jag säger som dom andra, det är individuellt. Jag ammade min son till han var 11,5 månad (första 6 månader helammade jag, i slutet endast 1-2 per dygn), jag fick inte ägglossning förrän jag slutade helt att amma. Jag hade gärna ammat längre men eftersom jag ville ha ett syskon till så fick jag sluta amma förstod jag. 2 veckor efter jag slutat amma kom ÄL.

  • Johanna1986

    Väldigt olika från person till person. Jag fick min mens tre veckor efter att avslaget slutat å sedan va jag fertil igen. Blev gravid trots att jag helammande när min 1:a va 5 månader.

  • nernu

    Nej så funkar det inte. Jag har tio timmars uppehåll varje natt och ändå ingen ägglossning. Det är olika från person till person.

  • PappaAnnorlunda

    Amma så lite som möjligt.

    Undvik kött och proteiner.

    Motionera så lite som möjligt.

    Ät folsyra, omega-3, selen, e-vitamin, Q10 och lakrits.

  • brallison

    Min väninna fick mens 3 mån efter förlossning och då helammade hon, så ingen kan säga hur det är för dig - du kanske redan har ÄL. Men varför ha så bråttom (en helt retorisk fråga)?

  • idisslaren

    Jag är en långammare. Med första sonen kom mensen efter 9 månader. Med andra 11 månader trots mycket amning. När mensen väl kom var den dock regelbunden trots mycket fortsatt amning

Svar på tråden Hur bli gravid när man helammar?