• Anonym (60)

    Tackar nej till gåvor

    Min son har haft dåligt med pengar ett tag eftersom det inte finns många jobb som passar honom och därför har jag sagt att jag vill betala för saker som mitt barnbarn behöver. Men då säger sonens sambo att jag inte får göra det eftersom hon anser att min son inte förstår att han måste ta ansvar för att barnet får nödvändiga saker om jag erbjuder mig att betala. Jag har aldrig varit med om att någon annan tackat nej till att få saker gratis förut så jag vet inte om jag ska strunta i det hon säger och betala ändå.

  • Svar på tråden Tackar nej till gåvor
  • Anonym (60)
    Fiona M skrev 2019-06-15 15:02:10 följande:

    Vad menas med att det inte finns så många jobb som passar honom?


    Att han har deltidsjobb nu och har provat att jobba på jobb som varit för enformiga eller för långt bort.
  • Anonym (60)
    Anonym (Va) skrev 2019-06-15 15:25:06 följande:

    Då förstår jag barnets mamma. Du borde inte lägga dig i. Din son borde växa upp och ta ansvar för sig själv och sitt barn. Att välja bort jobb för att det är "enformigt" är inte okej när man har barn att försörja. Det kan inte du heller tycka?


    Nej det tycker jag inte men frågan var bara om jag ska köpa eller inte.
  • Anonym (60)
    Anonym (Va) skrev 2019-06-15 16:16:26 följande:

    Om barnet mamma har bett dig att inte göra det så respektera det. Vill du hjälpa till så säg till din son att skärpa till sig och själv ta hand om sitt barn.


    Jag har alltid hjälpt till ekonomiskt med mina andra barnbarn så jag vill att det ska vara rättvist och min son har inget emot det. Ska man ändå göra som en person säger?
  • Anonym (60)
    Anonym (Va) skrev 2019-06-15 19:30:08 följande:

    Har dina andra barnbarn också föräldrar som väljer att inte ta ansvar? Ingen kan ju hindra dig ifrån att ge din son pengar eller köpa saker till barnet, men om din sons sambo inte vill att du ska göra det, för hon vill att din son ska växa upp och ta ansvar för sin familj, så borde du respektera det och inte lägga dig i. Spara de pengarna du vill lägga på barnet så kan barnet få dom senare så blir det inte orättvist.


    Anonym (Va) skrev 2019-06-15 19:30:08 följande:

    Har dina andra barnbarn också föräldrar som väljer att inte ta ansvar? Ingen kan ju hindra dig ifrån att ge din son pengar eller köpa saker till barnet, men om din sons sambo inte vill att du ska göra det, för hon vill att din son ska växa upp och ta ansvar för sin familj, så borde du respektera det och inte lägga dig i. Spara de pengarna du vill lägga på barnet så kan barnet få dom senare så blir det inte orättvist.


    De flesta har väl dåligt med pengar då och då. Mina andra barnbarn har fått väldigt mycket av mig då jag vill se till att de har ordentliga skor och jackor och både min dotter och barnbarnen frågar ofta om jag kan köpa vissa saker.
  • Anonym (60)
    Thyr skrev 2019-06-15 19:49:06 följande:

    Kan du inte fråga din svärdotter om det finns något du kan hjälpa till med? Det är mer respektfullt tycker jag.


    Det har jag gjort massor av gånger men hon säger alltid att hon inte vill ha hjälp.
  • Anonym (60)
    Fiona M skrev 2019-06-15 21:29:47 följande:

    Varför klarar inte din dotter att själv se till att barnen har ordentliga kläder?


    Det kan hon men det blir knapert ibland och då är hon tacksam att hon får hjälp.
  • Anonym (60)
    Anonym (Va) skrev 2019-06-17 07:55:14 följande:

    Så det är viktigare att vara rättvis än att lära sin son att ta ansvar för sitt eget liv och sitt barn?


    Jag tycker rättvisa är viktigt ja. Mitt äldsta barnbarn fick vår gamla tv till sitt sovrum, sedan när den tvn byttes ut ville vi ge den till det yngsta barnbarnet istället så att de skulle ha exakt samma men det fick vi inte, för då säger de att barnet inte får ha egen tv. Så jag vill vara med och köpa annars kanske det yngsta barnbarnet får någonting bättre eller sämre.
  • Anonym (60)
    legomum skrev 2019-06-16 19:42:33 följande:

    Det handlar om att din son måste förstå att han har ett ansvar. När du hoppar in (även om det är av kärlek och god vilja) så visar du sonen att han inte behöver ta ansvar. ....för du ordnar vid behov....

    Fråga istället din svärdotter hur du kan hjälpa henne att det ska bli bra. Ni kanske kan samarbeta för att få sonen att vakna till och göra sitt. Det som han måste göra för att det är så man gör som sambo/make, förälder och vuxen.


    Jag har erbjudit dem många sorters hjälp men inget passar.

    Han är ju som han är, hur menar du att jag ska kunna påverka det?
  • Anonym (60)
    Anonym (Pust) skrev 2019-06-18 01:02:53 följande:

    Har du någon enda gång frågat dem vilken typ av hjälp de vill ha? Eller har du själv hittat på vad de behöver hjälp med?

    Jag skulle nog aldrig vilja träffa min svärmor igen om hon kom dragande med gamla möbler vi inte behövde och dessutom tyckte att vi borde vara tacksamma.


    Hon har sagt nej till all hjälp. Sonen säger inte nej för han vet hur mycket det betyder för mig, så många gånger har vi pratat ihop oss om en sak och sedan när sambon fått veta så säger hon nej.
Svar på tråden Tackar nej till gåvor