• Anonym (Fobi)

    Attack av fiskmåsar

    Visste ej var placera tråden, men spelar ej roll - kan gränsa till psykisk ohälsa pga fobi.

    Jag blev i dagarna attackerad av ett gäng fiskmåsar/trutar!!!! De störtdök mot mig, gjorde gälla läten runt mitt huvud. Flera attacker, och när de flög vek de liksom ej av och jag duckade mot marken! Det var bland det värsta jag varit med om. Riktigt aggressiva.

    Sedan dess är det obehagligt att gå ut. Har någon varit med om något liknande? Jag gick inte nära ungar eller bo, utan bor i bostadsområde med lite gräsmattor och grönt omkring. Hade ej med mat osv.

    Går omkring med hatt och paraply i handen varje gång jag går ut nu. Känns verkligen jobbigt, då det är mkt måsar ute. De flyger lågt stundtals med vingarna utsträckta.

    Har måsarna trängt bort duvor och andra småfåglar i området? De syns ej till nämligen.

    Har ni tips? Vad gör man med den ständiga fobin?

  • Svar på tråden Attack av fiskmåsar
  • Pierott

    Ungarna har börjat hoppa ur boet nu så det är fullt möjligt att det var en unge i närheten. Undvik platsen ett tag tills dom växt till sig och börjat flyga, sen är det inga problem:).

  • Anonym (Fobi)

    Tack för svaret.

    Fastän det hänt bara en gång...så sitter fobin i så fort jag ser fiskmåsar. Konstigt att jag är så på spänn hela tiden ute.

  • Bibbidi

    OJ, jag kan inte ens räkna hur många gånger jag har varit med om det. Har varit med om det massor. Jag är nämligen uppvuxen på en gata där fiskmåsarna gärna har byggt bon åt sina ungar och när ungarna väl hoppar ner från taken där bona är och börjar gå runt på gatan och i trädgårdarna så blir föräldrarna jättearga om man ens råkar komma lite i närheten. Då flyger de mot en och låter jättearga. 

    Det är sådana här tider nu när ungarna har börjat gå runt på marken. Är ingenting farligt ts. De vuxna fiskmåsarna bara dyker mot en och låter argt, de går aldrig till attack utan dyker bara mot en och låter för att försöka skrämma iväg en. Förstår att det kan verka läskigt ifall du aldrig har varit med om det förut men kan lova dig att det inte är någonting farligt. Glad

  • Anonym (Fobi)
    Bibbidi skrev 2019-06-16 00:09:41 följande:

    OJ, jag kan inte ens räkna hur många gånger jag har varit med om det. Har varit med om det massor. Jag är nämligen uppvuxen på en gata där fiskmåsarna gärna har byggt bon åt sina ungar och när ungarna väl hoppar ner från taken där bona är och börjar gå runt på gatan och i trädgårdarna så blir föräldrarna jättearga om man ens råkar komma lite i närheten. Då flyger de mot en och låter jättearga. 

    Det är sådana här tider nu när ungarna har börjat gå runt på marken. Är ingenting farligt ts. De vuxna fiskmåsarna bara dyker mot en och låter argt, de går aldrig till attack utan dyker bara mot en och låter för att försöka skrämma iväg en. Förstår att det kan verka läskigt ifall du aldrig har varit med om det förut men kan lova dig att det inte är någonting farligt. 


    Tack för svaret! Känns bättre nu. Stort tack :)
  • Anonym (ms)
    Bibbidi skrev 2019-06-16 00:09:41 följande:

    OJ, jag kan inte ens räkna hur många gånger jag har varit med om det. Har varit med om det massor. Jag är nämligen uppvuxen på en gata där fiskmåsarna gärna har byggt bon åt sina ungar och när ungarna väl hoppar ner från taken där bona är och börjar gå runt på gatan och i trädgårdarna så blir föräldrarna jättearga om man ens råkar komma lite i närheten. Då flyger de mot en och låter jättearga. 

    Det är sådana här tider nu när ungarna har börjat gå runt på marken. Är ingenting farligt ts. De vuxna fiskmåsarna bara dyker mot en och låter argt, de går aldrig till attack utan dyker bara mot en och låter för att försöka skrämma iväg en. Förstår att det kan verka läskigt ifall du aldrig har varit med om det förut men kan lova dig att det inte är någonting farligt. Glad


    Varför gjorde ingen något åt fåglarna när det var så utbrett?
  • viseversa
    Anonym (ms) skrev 2019-06-16 00:33:40 följande:
    Varför gjorde ingen något åt fåglarna när det var så utbrett?
    Göra vad menar du?
  • Bibbidi
    Anonym (ms) skrev 2019-06-16 00:33:40 följande:
    Varför gjorde ingen något åt fåglarna när det var så utbrett?
    Som virseversa säger, göra vad menar du? 

    Är uppvuxen i en sjöstad, vid den här årstiden är det mängder med fiskmåsar i hela staden. Finns inget att göra utan man får helt enkelt gå lite snabbare när de börjar låta lite arga för att visa att man inte är något hot den här lilla perioden det handlar om.Glad Är ju samma visa i alla sjöstäder där det finns fiskmåsar.
  • Anonym (ms)
    Bibbidi skrev 2019-06-16 16:01:17 följande:
    Som virseversa säger, göra vad menar du? 

    Är uppvuxen i en sjöstad, vid den här årstiden är det mängder med fiskmåsar i hela staden. Finns inget att göra utan man får helt enkelt gå lite snabbare när de börjar låta lite arga för att visa att man inte är något hot den här lilla perioden det handlar om.Glad Är ju samma visa i alla sjöstäder där det finns fiskmåsar.
    Skjut dom!
  • viseversa
    Anonym (ms) skrev 2019-06-16 18:23:33 följande:
    Skjut dom!
    man går inte runt och skjuter fåglar djur och männidkor bara för att dom försvarar sina barn. Då får man som människa respektera dom när dom har ungar och lära sig hantera det istället. Allt kan inte lösas med våld och död. Dessutom är alla havsfåglar som tex måsar hotade pga alla miljögifter vi människor släpper ut. Vi kanske ska skjuta av lite människor då eftersom det är vi som står för dom allra flesta problemen på vår planet. Och är det några det finns för många av är det oss inte måsarna.
  • Anonym (Fobi)

    Fast detta hände i en förort i Gbg, här i bostadsområdet flaxar fiskmåsarna vilt. Man borde ju ha tagit bort äggen i slutet av mars. Nu när vädret är bra de kanske stannar kvar tills oktober...vem vet :s

  • Anonym (Fobi)
    Anonym (ms) skrev 2019-06-16 18:23:33 följande:

    Skjut dom!


    Om de blir störande = ja.
  • Anonym (ms)
    Anonym (Fobi) skrev 2019-06-17 10:19:57 följande:
    Om de blir störande = ja.
    Men om man blir jagad är det väl störande?
    Det brukar ju finnas förebyggande metoder.
  • Anonym (Ja)

    Det har hänt mig också..

    Det var faktiskt riktigt otrevlig upplevelse ärligt talat! Inte så att jag fruktade för mitt liv kanske, det är kanske att överdriva, men det var riktigt chockartat och obehagligt... Jag sprang ifrån attackerna... Skyddade huvudet med ryggsäcken eftersom det var huvudet de anföll.

  • Anonym (Ja)

    Men jag förstod ju med en gång vad det handlade om.. Fick inga bestående men, men just där och då..

    Kan förstå TS upplevelse!

  • Anonym (Fobi)

    Är det fler bostadsområden som har mkt fiskmåsar??

    Förra året fanns bara duvor i den stadsdelen där jag bor(Hisingen) - hur kan det vara så mkt fiskmåsar plötsligt? Någon som vet mer? Brukar det vidtas åtgärder som äggplockning annars eller bara om det är ovanligt mkt måsfåglar?

    Liknar ju fasiken ett zoo snart där jag bor!

  • Anonym (Fobi)

    Är det fler bostadsområden som har mkt fiskmåsar??

    Förra året fanns bara duvor i den stadsdelen där jag bor(Hisingen) - hur kan det vara så mkt fiskmåsar plötsligt? Någon som vet mer? Brukar det vidtas åtgärder som äggplockning annars eller bara om det är ovanligt mkt måsfåglar?

    Liknar ju fasiken ett zoo snart där jag bor!

Svar på tråden Attack av fiskmåsar