• Anonym (undrar)

    Umgås du med människor från andra kulturer?

    Det talas ofta om hur segregerat Sverige är. Bidrar du till segregationen eller inte? Umgås du med människor från andra kulturer? Bor du i ett blandat område? Går eventuella barn i en blandad skola?

  • Svar på tråden Umgås du med människor från andra kulturer?
  • Anonym (Svea)

    Nej på alla frågor.

    Jag har inget som helst intresse av att göra det heller.

    Jag är helyllesvensk och det kommer jag fortsätta med att vara.

  • Anonym (Jag)

    Har två barn med en alban. Umgås mycket med albaner pga det. Bor i ett blandat område, barnen leker med barn i från alla möjliga nationaliteter. Storas skola är nog majoritet svenskar men en hel del utländska barn också. Lillas förskola är väldigt blandad.

  • fornminne

    Det beror på hur man menar. Jag har alltid haft en ganska blandad bekantskapskrets, men de flesta är västerlänningar. Det är inget aktivt val, men för mig är det inget självändamål att blanda sig. Jag har inget emot andra kulturer, men jag umgås med människor jag klickar med och har något gemensamt med, oavsett varifrån de kommer. Jag bor i ett ganska blandat område och trivs här, men ska villigt erkänna att det finns områden jag undviker. Där det finns mycket kriminalitet, extremism mm.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Svea) skrev 2019-06-16 09:57:10 följande:

    Nej på alla frågor.

    Jag har inget som helst intresse av att göra det heller.

    Jag är helyllesvensk och det kommer jag fortsätta med att vara.


    Skulle du inte va svensk längre om du umgicks med människor ifrån en annan kultur?
  • Anonym (jnxdknbx)

    Nej, umgås inte med människor från andra kulturer på fritiden. På jobbet umgås jag med alla. Ja, bor i ett någorlunda blandat område. Bor i hyresrättshus och en del av lägenheterna i området verkar ha getts bort till nyanlända. Finns det "oblandade" skolor någonstans? Inte i vår stad i alla fall. Barnen går i friskola med specialinriktning.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (undrar) skrev 2019-06-16 09:52:51 följande:

    Det talas ofta om hur segregerat Sverige är. Bidrar du till segregationen eller inte? Umgås du med människor från andra kulturer? Bor du i ett blandat område? Går eventuella barn i en blandad skola?


    Har kollegor, vänner, bekanta och släktingar från andra kukturer. Dottern går i en väldigt blandad gymnasieskola.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (jnxdknbx) skrev 2019-06-16 10:02:25 följande:
    Nej, umgås inte med människor från andra kulturer på fritiden. På jobbet umgås jag med alla. Ja, bor i ett någorlunda blandat område. Bor i hyresrättshus och en del av lägenheterna i området verkar ha getts bort till nyanlända. Finns det "oblandade" skolor någonstans? Inte i vår stad i alla fall. Barnen går i friskola med specialinriktning.

    En skola med 95 procent svenska barn skulle inte jag kalla blandad. Och ja, det finns. Skolor med 50/50, eller kanske 30 procent barn med annan härkomst, är blandade däremot.
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Jag) skrev 2019-06-16 10:00:17 följande:

    Skulle du inte va svensk längre om du umgicks med människor ifrån en annan kultur?


    Såklart jag skulle. Men jag vill helt enkelt inte umgås med dem, och som tur är så har jag det valet.
  • Anonym (jnxdknbx)
    Anonym (undrar) skrev 2019-06-16 10:07:10 följande:

    En skola med 95 procent svenska barn skulle inte jag kalla blandad. Och ja, det finns. Skolor med 50/50, eller kanske 30 procent barn med annan härkomst, är blandade däremot.


    Skulle gissa på att 10-20% av barnen på skolan har utländskt påbrå. Men vi har inte haft lika mycket invandring som Stockholm/Göteborg/Malmö heller så man kan inte förvänta sig att skolorna ska ha så stor andel med utländsk påbrå som 50%.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Svea) skrev 2019-06-16 10:10:36 följande:

    Såklart jag skulle. Men jag vill helt enkelt inte umgås med dem, och som tur är så har jag det valet.


    Absolut, det är ditt val. Men på ditt svar så lät det nästan som om du inte skulle fortsätta vara "helyllesvensk" om du umgicks med invandrare eller bodde i ett blandat område.
    Anonym (Svea) skrev 2019-06-16 09:57:10 följande:

    Nej på alla frågor.

    Jag har inget som helst intresse av att göra det heller.

    Jag är helyllesvensk och det kommer jag fortsätta med att vara.


Svar på tråden Umgås du med människor från andra kulturer?