• Agdaa

    Tillåtet på youtube?

    Är det tillåtet att kopiera delar från olika youtubeklipp för att sätta ihop till ett eget klipp för nåt speciellt tema? Tex om flera pratar om tips om barnvagnar o man klipper ihop de tipsen?

  • Svar på tråden Tillåtet på youtube?
  • josbec

    Jag tror det, många youtubers vad jag vet tar ju mycket inspiration från andra och sätter in på sina egna kanaler för att förtydliga hur de menar. Alltså tex om en youtuber tycker att en annan youtubers åsikter eller klädesplagg är fina och vill ta dem som exempel. Jag är inte så insatt i policyn på youtube men inte alla följer ju dem reglerna vad jag har märkt. Tex en youtuber tar ju upp bilder på andra personer som exempel när hon pratar om olika saker. Visserligen är det Google bilder och allmän fakta.

  • Aniiee

    Nja, lite av en gråzon. Oftast handlar det om ifall någon upptäcker det och anmäler det. Det är ytterst sällan någon som tittar på anmälningarna utan det sköts oftast av bottar. De är mindre kinkiga om det inte är någon monetärisering på, och folk är också mindre benägna att anmäla det.

    En liten, inofficiell, tumregel är att det är ok att spela upp max 10-15% sammanhängande av någon annans material för att gå unde (det amerikanska) fair use och mer är ok om man kommenterar 


    I have a growing lack of disgust for you
  • Agdaa

    Ok, men hur optimerar man så att folk hittar till ens sida?
    Antar att det tar åratal innan man får upp visningsnivån till att bli lönsamt :o

  • AniieeHär
    Agdaa skrev 2019-07-02 23:02:19 följande:

    Ok, men hur optimerar man så att folk hittar till ens sida?
    Antar att det tar åratal innan man får upp visningsnivån till att bli lönsamt :o


    Du ska aldrig göra youtube med baktanken att tjäna pengar. Du kommer högst troligt inte tjäna några ändå. Särskilt inte från youtube självt. Får du följare kanske de vill/kan ge dig en slant över patreon, paypal, superchat, osv.

    För att få en liten indikation: För att dra in existensminimum före skatt (för du måste skatta på pengarna också) från youtube självt per månad måste du ha ca 4-45k tittare OM DAGEN. 4000 tittare låter lite men det är faktiskt massor. Om vi jagar bort de stora bolagens youtubekanaler så får en average youtubevideo ca 2000 tittare över sin livstid.

    De finns några "regler" för attt folk ska hitta till dig. Framför allt måste du så klart ha bra innehåll. För det andra behöver du kunna nå folk (dvs inte göra videor på svenska). Regel nummer tre är regelbundenhet. Regel nummer fyra är knepig, då den har att göra med videolängd.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • themia
    Agdaa skrev 2019-07-02 23:02:19 följande:

    Ok, men hur optimerar man så att folk hittar till ens sida?
    Antar att det tar åratal innan man får upp visningsnivån till att bli lönsamt :o


    Om du ger ditt inlägg en intresseväckande rubrik och gärna kopplat till ett aktuellt ämne, så kommer folk hitta det.
Svar på tråden Tillåtet på youtube?