• acarlsson

    Föräldrar till minderårig har bett om hjälp att hålla koll på deras dotter

    Utan att stöka till allt med för mycket detaljer kommer här en bakgrund:
    Jag sitter i styrelsen i en ideell förening.
    På denna förening så har en 16-åring och en 26-åring blivit kära i varandra.
    De har pratat med 16-åringens föräldrar och hävdar att de bara har en vänskaplig relation.
    16-åringens föräldrar har bett styrelsen att bli meddelade om det händer något mer än vänskap.

    Frågor, ur rent juridiskt perspektiv:
    - Kan föräldrarna kräva, eller önska, detta av styrelsen? 
    - Kan styrelsen meddela föräldrarna denna information, utan att det blir intrång på 16-åringens privatliv etc?

    Jag har försökt att googla lagar och regler kring detta, men just det här scenariot kan jag inte hitta, och jag kan heller inte hitta exakt hur mycket en målsman bestämmer över sin 16 till 18-åring.
    Vi försöker ha en sund relation till det hela, och inte lägga oss i, men barnen (ja, jag kallar bägge för barn) är upprörda och ber oss att inte lägga oss i. Till saken hör att det finns andra medlemmar som tycker detta är rent olämpligt och har bett styrelsen att göra något, varför vi från första början tog kontakt med föräldrarna.

  • Svar på tråden Föräldrar till minderårig har bett om hjälp att hålla koll på deras dotter
  • Anonym (J)

    26 åringen är inte frisk som kan se något i en liten 16 åring. Vidrigt.

  • Anonym (Håller delvis med)
    Anonym (J) skrev 2019-06-18 12:51:56 följande:

    26 åringen är inte frisk som kan se något i en liten 16 åring. Vidrigt.


    Jag håller med men samtidigt finns det ju mer mogna tjejer och mer omogna killar. Jag hade en kollega som blev tillsammans med sin man när hon var 16 och han 26 år, dom är idag gifta och har ett barn tillsammans, hon är runt 33 år nu tror jag.

    Jag tror inte rent juridiskt att föräldrarna kan kräva att styrelsen håller koll på dom. Tjejen är ju byxmyndig.
  • Anonym (2 barns mor)

    Som förälder skulle jag göra samma sak.
    Som vuxen medlem i en förening skulle jag ställa mig tveksam till att upplysa föräldrar om liknande.

  • Anonym (Nej)

    Nej de kan inte kräva detta, de får hålla reda på sin egen dotter. Hon är byxmyndig och får då vara med vem hon vill enligt lag. En mogen 16-åring och en 26-åring som blir kära låter inte så konstigt. Var själv tillsammans med en kille som var över 20 när jag var 15, mina föräldrar tyckte det var helt ok efter att de fått träffa honom och lärt känna honom lite.

  • Anna60

    Ingen annan än föräldrarna skall hålla reda på barnen, eller vänner, eller släktingar. Men inte i en föreningstyrelse. Det är inte styrelsens uppgift. Beror lite på vilken förening det är också. Är det en ungdomsverksamhet så blir det genast lite luddigare, men vad gör då 26-åringen där? 

    Det där måste ni nästan diskutera själva var era gränser sätts. Ni är inte barnvakter. Eller... är ni det? Vad är det för förening? Handikappförening? Sportförening? 

  • MsFry

    Är det en tränare/ledare som inlett en relation med en medlem? Ja då bör ni ta tag i detta. Annars är det 16-åringens föräldrar ber er om orimligt. Även om relationen i sig är klart ifrågasättbar.

  • viseversa

    En 26åring har inte med ett 16årigt barn att göra. Sjukt om inte annat. Hen är nästan 30 år. Skulle hota med anmälan om 26 åringen inte låter 16åringen vara.

  • Anonym (x)

    Vad som låter märkligt är ju att det är en förening med det åldersspannet. Varför ha en 16-åring ihop med vuxna män på 26 år?
    Ni i föreningen borde nog tänka på att inte blanda omyndiga med vuxna.
    Då uppstår inte detta problem.

  • Anonym (Lady)
    viseversa skrev 2019-06-18 16:55:25 följande:

    En 26åring har inte med ett 16årigt barn att göra. Sjukt om inte annat. Hen är nästan 30 år. Skulle hota med anmälan om 26 åringen inte låter 16åringen vara.


    Anmäla för vad?
Svar på tråden Föräldrar till minderårig har bett om hjälp att hålla koll på deras dotter