• Mejameja

    Kokar ni frysta hallon?

    Hej

    På alla hallonpaket står det att man ska koka dem i minst en minut innan förtäring. Då blir de ju mosiga och smakar sylt. 

    Jag älskar frysta hallon men det finns inte svenska att köpa och alla importerade råder livsmedelsverket att man kokar.

    Hur gör ni? 

    Vad kan hända om man inte kokar dem? Hur sjuk kan man bli? 

  • Svar på tråden Kokar ni frysta hallon?
  • scanmia

    Man ska göra det för importerade frysta hallon kan ha norovirus, men jag gör det inte. Jag gör smoothies till mig själv med frysta hallon flera gånger i veckan och har inte någonsin blivit sjuk av dem. Dock skulle jag inte göra det till gäster för det är mot livsmedelsverkets råd och det finns ju annat man kan bjuda på.

  • Anonym (Hallonblomma)

    Jag kokar iom att jag har rätt små barn. Om jag bjuder andra kokar jag också. Vore det bara till mig själv hade jag kanske struntat i det.

    Hallonen kan ha magsjukevirus på sig eftersom de vattnas med avloppsvatten, om jag förstått saken rätt.

  • Mejameja
    Anonym (Hallonblomma) skrev 2019-06-18 18:19:13 följande:

    Jag kokar iom att jag har rätt små barn. Om jag bjuder andra kokar jag också. Vore det bara till mig själv hade jag kanske struntat i det.

    Hallonen kan ha magsjukevirus på sig eftersom de vattnas med avloppsvatten, om jag förstått saken rätt.


    fyfan, vattnas de med avloppsvatten?!
  • Anonym (Hallonblomma)
    Mejameja skrev 2019-06-18 20:20:50 följande:

    fyfan, vattnas de med avloppsvatten?!


    Det var vad det skrevs iaf när det var en så olycklig sjuka som spreds på ett äldreboende i Småland för ett antal år sedan och två personer på ett äldreboende dog. Nu står det typ orent eller förorenat vatten.
  • cosinus

    Kokar inte såvida det inte är folk utanför familjen som ska äta. Men jag och barnen mumsar glatt

  • Mejameja
    Anonym (Hallonblomma) skrev 2019-06-18 20:32:09 följande:
    Det var vad det skrevs iaf när det var en så olycklig sjuka som spreds på ett äldreboende i Småland för ett antal år sedan och två personer på ett äldreboende dog. Nu står det typ orent eller förorenat vatten.
    Fy va äckligt.
  • Anonym (Hallonblomma)
    Mejameja skrev 2019-06-18 21:22:24 följande:

    Fy va äckligt.


    Man har i alla tider gödslat med bajs och kiss (både från människor och djur) och det vore jättebra, tycker jag, om slam från reningsverken kunde användas i jordbruket. När växterna har rötterna i kisset och bajset kommer inga virus in i frukterna etc. Jag antar att hallonodlarna bevattnar genom att spruta ut vattnet över grödorna och då kommer det på själva hallonen och ja, då blir det äckligt.

    (Ursäkta om jag förklarar självklarheter!)
  • Mejameja
    Anonym (Hallonblomma) skrev 2019-06-19 07:38:13 följande:
    Man har i alla tider gödslat med bajs och kiss (både från människor och djur) och det vore jättebra, tycker jag, om slam från reningsverken kunde användas i jordbruket. När växterna har rötterna i kisset och bajset kommer inga virus in i frukterna etc. Jag antar att hallonodlarna bevattnar genom att spruta ut vattnet över grödorna och då kommer det på själva hallonen och ja, då blir det äckligt.

    (Ursäkta om jag förklarar självklarheter!)
    Ja det vet jag är jättebra för jorden med gödsel och att det används, och att det var äckligt menar jag just att det lät som att det vattnades över hallonen med avloppsvatten. Det är ju lite skillnad. 

    Usch, nä det blir nog att koka hallonen :D
Svar på tråden Kokar ni frysta hallon?